Gamla testamentet 2022
6–12 juni. Rut; 1 Samuelsboken 1–3: ”Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN”


”6–12 juni. Rut; 1 Samuelsboken 1–3: ’Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”6–12 juni. Rut; 1 Samuelsboken 1–3”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Rut och Noomi

Dit du går, av Sandy Freckleton Gagon

6–12 juni

Rut; 1 Samuelsboken 1–3

”Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN”

När du studerar Ruts, Noomis, Hannas och andras liv den här veckan, lyssna då noggrant på Anden och skriv ner de intryck du får. Vad inspireras du att göra?

Skriv ner dina intryck

Ibland föreställer vi oss att vårt liv bör följa en tydlig väg från början till slut. Trots allt är ju det kortaste avståndet mellan två punkter en rak linje. Men livet är ofta fyllt av förseningar och omvägar som tar oss i oväntade riktningar. Vi kanske upptäcker att vårt liv skiljer sig helt från det vi trodde att det skulle vara.

Rut och Hanna förstod verkligen det här. Rut var inte israelit, men hon gifte sig med en, och när hennes make dog hade hon ett val att göra. Skulle hon återvända till sin familj och sitt gamla, välbekanta liv, eller skulle hon ta till sig israeliternas tro och ett nytt hem med sin svärmor? (Se Rut 1:4–18.) Hannas plan för sitt liv var att föda barn, och hennes oförmåga att göra det hade gjort henne ”djupt bedrövad” (se 1 Sam. 1:1–10). När du läser om Rut och Hanna, tänk då på den tro de måste ha haft för att kunna lägga sina liv i Herrens händer och vandra på sina oväntade vägar. Då kanske du tänker på din egen resa. Den kommer att se annorlunda ut jämfört med Ruts och Hannas – och alla andras. Men under prövningarna och överraskningarna mellan här och din eviga destination kan du lära dig att säga med Hanna: ”Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN” (1 Sam. 2:1).

För en överblick över Rut och 1 Samuelsboken, se ”Rut” och ”Samuel, gammaltestamentlig profet” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Rut

Kristus kan förvandla tragedi till framgång.

När Ruts make dog fick tragedin följder för henne som var ännu allvarligare än en änka i dag kan ställas inför. I israeliternas kultur på den tiden hade en kvinna utan en make eller söner ingen rätt till egendom och praktiskt taget inget sätt att förtjäna sitt uppehälle. När du läser Ruts berättelse, lägg då märke till hur Herren förvandlade tragedin till stora välsignelser. Vad lägger du märke till med Rut som kan ha hjälpt henne? Vilken roll hade Boas i att rädda Rut från hennes förtvivlade situation? (Se Rut 4:4–7.) Vilka kristuslika egenskaper ser ni hos både Rut och Boas?

Rut; 1 Samuelsboken 1

Jag kan lita på att Gud vägleder och hjälper mig oavsett min situation.

Kan du tänka dig in i berättelserna om Rut, Noomi och Hanna? Kanske har du lidit en stor förlust, som Rut och Noomi gjorde (se Rut 1:1–5). Eller kanske du som Hanna längtar efter välsignelser som du ännu inte har fått (se 1 Sam. 1:1–10). Fundera över vilka budskap du kan lära dig av dessa trofasta kvinnors föredömen. Hur visade Rut och Hanna tro på Gud? Vilka välsignelser fick de? Hur kan du följa deras exempel? Fundera över hur ”du har kommit till [Israels Gud] för att söka skydd under hans vingar” (Rut 2:12) när livet har känts svårt.

Se även Reyna I. Aburto, ”I köld, i sol bliv, Herre, hos mig kvarLiahona, nov. 2019, s. 57–60.

Bild
Hanna och Samuel

Den här pojken bad jag om, av Elspeth Young

1 Samuelsboken 2:1–10

Mitt hjärta kan fröjda sig i Herren.

När Hanna hade tagit med sig lille Samuel till templet uttalade hon vackra lovprisningar till Herren, vilka nedtecknats i 1 Samuelsboken 2:1–10. De här orden är ännu mer gripande med tanke på att hon en kort tid dessförinnan: ”var djupt bedrövad” och bad ”under häftig gråt” (1 Sam. 1:10). När du studerar de här verserna, vilka budskap hittar du som får dig att vilja lovprisa och tacka Herren? Kanske kan Hannas sång inspirera dig att hitta ett kreativt sätt att uttrycka din tacksamhet till Herren – en sång, en målning, en tjänande handling eller något annat som förmedlar dina känslor för honom.

Naturligtvis besvaras inte alla innerliga böner på samma sätt som Hannas. Vad finner du i president Dieter F. Uchtdorf tal ”Tacksam under alla förhållanden” som kan hjälpa dig när dina böner inte besvaras på det sätt du hoppas? (Liahona, maj 2014, s. 70–77).

1 Samuelsboken 3

Jag kan höra och lyda Herrens röst.

Precis som var och en av oss behövde Samuel lära sig känna igen Herrens röst. När du studerar 1 Samuel 3, vad lär du dig då av den här unge pojken om att höra och lyda Herrens röst? Vilka upplevelser har du haft av att höra hans röst? Vilka möjligheter har du att liksom Eli hjälpa andra att inse när Herren talar till dem? (Se 1 Sam. 3:7.)

Se även Joh. 14:14–21; David P. Homer, ”Att höra hans röst”, Liahona, maj 2019, s. 41–43.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Rut 1:16–18; 2:5–8, 11–12.Din familj kan söka efter exempel på vänlighet och lojalitet i de här verserna. Hur visar vi vänlighet mot vår familj och andra och lojalitet mot Jesus Kristus? Kapitlet ”Rut och Noomi” (i Berättelser ur Gamla testamentet) kan hjälpa din familj att lära sig av Ruts exempel.

1 Samuel 1:15.Du kanske kan hälla ut något ur en behållare för att hjälpa familjemedlemmarna visualisera vad Hanna menade när hon sa: ”Jag utgöt min själ för HERREN.” Varför är det här ett bra sätt att beskriva hur våra böner bör vara? Hur kan vi förbättra våra egna och familjens böner?

1 Samuelsboken 2:1–10.Hannas dikt av lovprisningar till Herren kanske får dig att tänka på sånger som du använder för att prisa Herren. Ni kan sjunga några tillsammans. Medlemmarna i er familj kan också komma på andra sätt att uttrycka sina känslor för Jesus Kristus. De kan till exempel rita bilder som visar varför de älskar Frälsaren.

1 Samuelsboken 3:1–11.Det kan vara roligt att dramatisera berättelsen om hur Herren kallade på Samuel, eller så kan din familj titta på videon ”Samuel och Eli” [Samuel and Eli] (JesuKristiKyrka.org). Familjemedlemmarna kan prata om tillfällen när de har känt att Herren talade till dem och hur de handlade efter hans ord.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Det är solsken i min själ idag”, Psalmer, nr 157.

Förbättra våra personliga studier

Låt Anden vägleda dina studier. Be att den Helige Anden ska vägleda dig till det du behöver lära dig. Var lyhörd för hans viskningar, även om det leder till att du läser om ett ämne som du inte förväntade dig eller studerar på ett annat sätt.

Bild
pojken Samuel i tält

Illustration av Samuel som hör Herren, av Sam Lawlor

Skriv ut