Gamla testamentet 2022
6–12 juni. Rut; 1 Samuelsboken 1–3: ”Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN”


”6–12 juni. Rut; 1 Samuelsboken 1–3: ’Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”6–12 juni. Rut; 1 Samuelsboken 1–3”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Rut och Noomi

Dit du går, av Sandy Freckleton Gagon

6–12 juni

Rut; 1 Samuelsboken 1–3

”Mitt hjärta fröjdar sig i HERREN”

När du läser Rut och 1 Samuelsboken 1–3 kan du fråga din himmelske Fader hur du kan hjälpa barnen ta lärdom av sanningarna i dessa kapitel. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta vad de vet om Rut, Noomi, Hanna eller Samuel. Det kanske kan vara till hjälp att visa bilder, som de i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Rut

Jag kan visa kärlek och vänlighet till dem omkring mig.

När Ruts man dog kunde hon ha stannat kvar i sitt hemland, men hon valde att följa med sin svärmor Noomi, som var änka, och ta hand om henne. Fundera på hur Ruts kristuslika exempel kan inspirera barnen du undervisar att vara vänliga mot dem de har omkring sig.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen låtsas vara Noomi, Rut, Boas eller andra personer medan du återger berättelsen i Ruts bok (se även ”Rut och Noomi” i Berättelser ur Gamla testamentet). Be barnen räcka upp handen varje gång de hör en vänlig handling återges i berättelsen. Hur känns det när andra är vänliga mot oss? Hur känns det när vi är vänliga mot andra?

  • Sjung tillsammans en sång om att vara vänlig, såsom ”Vänlighet börjar inom mig” (Barnens sångbok, s. 83). Hjälp barnen komma på sätt att vara vänlig mot sin familj och sina vänner. Om de behöver hjälp kan du visa dem bilder på människor som visar vänlighet. För varje förslag kan du låta barnen rita ett hjärta på tavlan.

1 Samuelsboken 1:1–18

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

När Hanna var ledsen för att hon inte kunde få barn vände hon sig till Herren i tro och han besvarade hennes bön. Hjälp barnen förstå att de alltid kan be till sin himmelske Fader, särskilt när de är ledsna.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta med egna ord för barnen varför Hanna var ledsen (se 1 Sam. 1:2–8; se även ”Hanna” i Berättelser ur Gamla testamentet). Vad kan vi göra när vi är ledsna? Läs 1 Samuelsboken 1:10 för barnen och be dem lyssna efter vad Hanna gjorde. Fråga barnen hur de känner sig när de ber. Läs i vers 18 för att förklara att Hanna ”såg inte sorgsen ut längre” efter sin bön.

    Bild
    Hanna och Samuel

    Den här pojken bad jag om, av Elspeth Young

  • Använd veckans aktivitetssida för att lära barnen att de kan be till sin himmelske Fader och att han kommer att hjälpa dem. Medan barnen färglägger kan du sjunga eller spela en inspelad sång som undervisar om bön, som ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7).

1 Samuelsboken 2:1–10

Herren har gjort många underbara saker för mig.

Hanna visade sin tacksamhet till Herren med en underbar lovsång. Hennes exempel kan hjälpa barnen tänka på de många saker de kan tacka sin himmelske Fader för.

Möjliga aktiviteter

  • Läs för barnen en del av det Hanna sa efter att Herren hade välsignat henne med en son (se 1 Sam. 2:1–2). Berätta för barnen om en välsignelse som du har fått av Herren och hur det kändes att få den. Be sedan barnen prata om välsignelser som Herren har gett dem. Hur kan vi uttrycka vår tacksamhet till honom?

  • Sjung tillsammans en sång som beskriver några av de välsignelser Herren ger oss, till exempel ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17). Be barnen rita teckningar av välsignelser som de har fått från Herren.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Rut

Jag kan ha tro på Herren.

Rut gjorde uppoffringar för att vara trofast mot Herren och förbli lojal mot Noomi. Hur kan du hjälpa barnen lära sig av Ruts troshandling?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av Rut och Noomi (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer.). Skriv sedan tre rubriker på tavlan: Prövningar, Handlingar, och Välsignelser. Be barnen läsa Rut 1:3–5, 8, 16; 2:1–3, 8–12; 4:13–17 och skriva vad de hittar i dessa verser under rubrikerna. Hur visade Rut sin tro på Herren? Ge ett exempel på hur du har välsignats på grund av din tro på Jesus Kristus och låt barnen berätta om egna upplevelser.

  • Sjung en sång om tro tillsammans, till exempel ”Min Gud är mitt ljus” (Psalmer, nr 51) eller ”Tro” (Barnens sångbok, s. 50–51). Vad lär sången oss om att lita på Herren? Hur kan vi ha tro på Jesus Kristus även i svåra tider?

1 Samuelsboken 1

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

När Hanna ”var djupt bedrövad” vände hon sig till sin himmelske Fader i bön (1 Sam. 1:10). Hur kan du uppmuntra barnen du undervisar att göra detsamma?

Möjliga aktiviteter

  • För att hjälpa barnen lära sig om Hanna i 1 Samuelsboken 1 kan du ge varje barn några verser att läsa ur kapitlet (eller visa videon ”Hannas tro” [Hannah’s Faith] JesuKristiKyrka.org). Efteråt kan du kasta en boll eller ett litet föremål till ett barn och be honom eller henne återge en del av berättelsen innan han eller hon kastar bollen vidare till nästa barn som fortsätter återge nästa del av berättelsen. När berättelsen är klar kan du be barnen berätta något som de har lärt sig av Hannas exempel.

  • Läs 1 Samuelsboken 1:15 tillsammans och prata om vad det innebär att utgjuta sin själ för Herren. Gör en lista tillsammans med barnen på saker som vi kan prata med Gud om när vi ber. Sjung en sång om bön tillsammans, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7). Vittna om Guds kärlek till sina barn och hans önskan att höra och besvara deras böner.

  • Be barnen göra en lista (enskilt eller i grupper) på människor i skrifterna som bad till sin himmelske Fader. (Om de behöver hjälp kan du peka på verser som Luk. 22:41–43; Enos 1:2–6; JS–H 1:14–17.) Be dem berätta vad de lär sig av dessa berättelser.

1 Samuelsboken 3:1–10

Jag kan höra och lyda Herrens röst.

När Samuel var en ung pojke hörde han Herrens röst men kände först inte igen den. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att höra och handla enligt de maningar de får?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn låtsas vara Samuel och ett annat låtsas vara Eli medan du läser 1 Samuelsboken 3:1–10 (eller visa videon ”Samuel och Eli” [Samuel and Eli] JesuKristiKyrka.org). Vad kan vi lära oss av Samuel om hur man lyssnar på Herrens röst? Hur visar vi att vi är villiga att höra när Herren talar till oss?

  • Be barnen tänka på hur de skulle förklara för någon hur Herren talar till dem. Be dem söka efter svar i ett eller fler av följande skriftställen: Läran och förbunden 6:22–23; 8:2–3; 9:7–9.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att tänka på någon eller något de kan be om den här veckan. Ge dem möjligheter att längre fram berätta hur vår himmelske Fader besvarade deras böner.

Förbättra vår undervisning

Barn med funktionshinder. Gå till disability.ChurchofJesusChrist.org och ta reda på hur du kan uppfylla behoven hos barn med funktionsnedsättningar på ett bättre sätt.

Skriv ut