Gamla testamentet 2022
20–26 juni. 2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 8; 11: ”Ditt kungadöme ska bestå inför mig till evig tid”


”20–26 juni. 2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 8; 11: ’Ditt kungadöme ska bestå inför mig till evig tid’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”20–26 juni. 2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 8; 11”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Kung David sitter på tronen

Kung David på tronen, av Jerry Miles Harston

20–26 juni

2 Samuelsboken 5–7; 11–12; 1 Kungaboken 3; 8; 11

”Ditt kungarike ska bestå inför mig till evig tid”

När du läser skrifterna kan den Helige Anden ge dig intryck och inspirera dig så att du vet vad som är särskilt meningsfullt för barnen du undervisar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be några barn prata om sina upplevelser av att läsa skrifterna (enskilt, med sina familjer eller i kyrkan). När och var läser de skrifterna? Hur känner de sig när de läser skrifterna? Hur har de välsignats av att lyda det här budet?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

2 Samuelsboken 5:19, 23

Om jag behöver vägledning kan jag fråga min himmelske Fader.

De här verserna beskriver hur David som Israels kung bad om vägledning och hjälp. Hur kan du inspirera barnen att vända sig till Gud i bön när de behöver det?

Möjliga aktiviteter

  • Förklara för barnen att när David behövde hjälp så ”frågade” eller bad han om svar. När du läser 2 Samuelsboken 5:19, 23 ber du barnen lyssna efter ordet ”frågade” och att knäppa händerna när de hör det. Vittna om att vi alltid kan be till vår himmelske Fader när vi behöver hjälp.

  • För att hjälpa barnen tänka på vad de kan säga när de ber kan du fråga dem hur de skulle avsluta meningar i stil med: ”Vi tackar dig för …” och ”Vi ber dig om …” Låt barnen rita bilder av saker de kan tacka för eller be om i en bön.

    Bild
    flicka som ber

    Vi kan be till vår himmelske Fader om hjälp och vägledning.

  • Berätta för barnen om ett tillfälle när du bad din himmelske Fader om hjälp. Hur besvarade han din bön? Vilken skillnad gjorde det att han hjälpte dig? Låt barnen berätta om sina upplevelser.

2 Samuelsboken 7:16

Jesus Kristus är vår Kung.

När David var kung av Israel sa Herren till honom att hans ”tron ska vara befäst för evig tid” (2 Sam. 7:16). Det här löftet syftade på Jesus Kristus, vår evige Kung, som var en av Davids efterkommande.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn låtsas vara kung eller drottning. Ge om möjligt barnet enkel rekvisita att hålla i. Vad är en kung eller drottning? Vad gör de? Berätta för barnen att David var en kung och han var en förfader till Jesus Kristus som vi kallar ”kungarnas Kung” (Upp. 19:16). Hjälp barnen komma på hur vi kan visa att vi tror på att Jesus Kristus är vår evige Kung.

  • Medan barnen gör färdig veckans aktivitetssida kan ni sjunga eller spela upp sånger som syftar på Kristus som vår Kung, såsom ”Han dog, och ger oss liv igen”, ”Vi har valt att tjäna”, ”O fröjda dig, du jord” eller ”Jag på Kristus tror” (Lilla stjärnan, april 2005, s. 3; Psalmer, nr 172, 37, 81). Be barnen lyssna efter ordet ”kung” och hålla upp en bild av Jesus när de hör det. Hur känner vi oss när vi sjunger om Jesus?

1 Kungaboken 8:57–58

Jag kan gå på Guds vägar.

Att bygga och inviga templet var för israeliterna en möjlighet att vända sina hjärtan till Herren och på nytt besluta sig för att ”alltid gå på hans vägar” (1 Kung. 8:58). Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att ”alltid gå på hans vägar”?

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild av ett modernt tempel och templet som Salomo byggde (se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Förklara att när Salomo byggde ett tempel till israeliterna uppmuntrade han dem att ”alltid gå på [Herrens] vägar” (se 1 Kung. 8:58). Berätta för barnen hur templet hjälper dig gå på Herrens vägar. Be barnen berätta hur de känner för templet. Sjung en sång om templet med barnen, som till exempel ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 99).

  • Ge några av barnen pappershjärtan och andra barn fotspår i papper. Läs 1 Kungaboken 8:58 och be barnen hålla upp hjärtana när du säger ordet ”hjärtan” och fotspåren när du säger frasen ”alltid går på hans vägar”. Hjälp barnen förstå att när vi följer Jesus och försöker bli som han så går vi på Herrens vägar. Fråga barnen vad de gör för att gå på Frälsarens vägar. Ni kan sjunga en sång tillsammans om att följa Jesus, till exempel ”Jag vill gärna likna Jesus” (Barnens sångbok, s. 40–41).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

2 Samuelsboken 7:16–17

Jesus Kristus är vår Kung.

Alla de kungar vi läser om i Gamla testamentet hade brister och begick misstag – även de goda. Men den kung som enligt profetior skulle komma från Davids släktlinje, Jesus Kristus, är fullkomlig och kommer att regera för evigt.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa vad profeten Natan sa till kung David i 2 Samuelsboken 7:16–17 och fråga vad de tror att den här profetian kan betyda. Hur skulle Davids kungadöme kunna bestå för evigt? Hjälp barnen hitta och läsa skriftställen som undervisar om att Jesus Kristus, en avkomling till David, är en Kung, se till exempel Lukas 1:32–33; Johannes 18:33–37; och Uppenbarelseboken 19:16. På vilket sätt är Jesus Kristus som en kung? På vilka sätt kan vi visa att Jesus Kristus är vår evige Kung?

  • Sjung några psalmer med barnen som handlar om att Kristus är vår Kung, såsom ”Du, jordens Konung, kom”, ”O fröjda dig, du jord” eller ”Jesus, krubbans barn en gång” (Psalmer, nr 27, 37, 127). Vad lär de här psalmerna oss om vad det betyder att ha Jesus Kristus som vår kung?

2 Samuelsboken 11

Jag kan övervinna frestelser.

Barnen du undervisar fattar små men viktiga beslut varje dag. Hur kan du hjälpa dem förstå vikten av att välja det som är rätt även när det är svårt?

Möjliga aktiviteter

  • Gå igenom 2 Samuelsboken 11 med barnen och peka ut de val som David gjorde. Fråga barnen vilka goda beslut som David borde ha fattat. Vilka saker kan hjälpa oss välja rätt när vi blir frestade?

  • För att kunna återge ett exempel på någon som till skillnad från David motstod frestelse, kan du fråga barnen om de minns berättelsen om Josef och Potifars hustru (se 1 Mos. 39:7–12). Du kan gå igenom den här berättelsen med barnen och hjälpa dem jämföra den med Davids berättelse. Vad kan vi lära oss av berättelserna om David och Josef om hur vi kan motstå frestelser?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen komma på något de kan göra för att tillämpa det de har lärt sig i dag. Uppmana dem sedan att handla efter sina planer.

Förbättra vår undervisning

Följ upp uppmaningarna till handling. När du uppmanar barnen att handla enligt det de lär sig ska du följa upp din uppmaning under nästa lektion. Du visar då barnen att du bryr dig om hur evangeliet är till glädje och nytta i deras liv. När de berättar om sina upplevelser blir de stärkta och kan hjälpa varandra att leva efter evangeliet.

Skriv ut