Gamla testamentet 2022
30 maj–5 juni. Domarboken 2–4; 6–8; 13–16: ”HERREN lät en frälsare uppstå”


”30 maj–5 juni. Domarboken 2–4; 6–8; 13–16: ’HERREN lät en frälsare uppstå’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”30 maj–5 juni. Domarboken 2–4; 6–8; 13–16”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Debora med härar

Illustration av Debora som leder Israels härar, © Lifeway Collection/med tillstånd av goodsalt.com

30 maj–5 juni

Domarboken 2–4; 6–8; 13–16

”HERREN lät en frälsare uppstå”

Det finns många inspirerande berättelser i Domarboken 2–4; 6–8; 13–16. Fundera över hur du kan använda de här berättelserna för att hjälpa barnen komma närmare Frälsaren och vilja följa honom.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be varje barn återge en berättelse från skrifterna som de har lärt sig om nyligen. Be dem sedan berätta vad de lär sig av dessa berättelser.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Domarboken 3:9

Jesus Kristus är min Frälsare.

När israeliterna bad till Herren lät han en frälsare uppstå för dem. Hjälp barnen förstå att Jesus Kristus är frälsaren som Gud lät uppstå för oss.

Möjliga aktiviteter

  • Förklara för barnen att när israeliterna slutade hålla Guds bud så förlorade de hans beskydd och besegrades av sina fiender. Läs meningen ”Israels barn ropade till HERREN” i Domarboken 3:9. Vad gjorde israeliterna när de behövde hjälp? Berätta om en upplevelse när du bad om hjälp och Gud besvarade din bön.

  • Läs meningen ”HERREN lät en frälsare uppstå” i Domarboken 3:9 och be barnen upprepa den med dig några gånger. Förklara att en frälsare är någon som räddar oss. Visa barnen flera bilder av människor, inklusive en bild av Jesus Kristus, och lägg bilderna upp och ner på golvet. Låt barnen turas om att vända upp bilderna, hitta bilden av Jesus och hålla upp den. Vittna om att Jesus Kristus är frälsaren som Gud har låtit uppstå för att rädda oss från synd och död.

Bild
Gideon och här

Gideon litade på Herren, © Lifeway Collection/med tillstånd av goodsalt.com

Domarboken 6:11–16; 7:1–8

Herren kan använda små saker för att utföra stora verk.

Gideon tyckte att han var fattig och obetydlig, men Gud såg honom som en ”tapper stridsman” (se Dom. 6:12). Hjälp barnen förstå att även om de känner sig små så kan Gud verka genom dem för att utföra viktiga saker (se Alma 37:6–7).

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen att Herren behövde någon som kunde hjälpa honom rädda Israel från deras fiender midjaniterna, och han valde Gideon. Läs Domarboken 6:15 för barnen och fråga varför Gideon inte trodde att han kunde göra det som Gud ville. Läs vers 16 och fråga dem vem Herren sa skulle hjälpa Gideon. Berätta för barnen om ett tillfälle då Herren bad dig göra något svårt för att tjäna honom och du kände att han var med dig.

  • Visa bilder av barn eller ungdomar som gör storslagna saker när de tjänar Gud (se Evangeliebilder, nr 19, 23, 90, 102), eller berätta om sådant du har sett. Hjälp barnen tänka på olika sätt de kan delta i Guds verk och be dem rita bilder av sig själva när de gör dessa saker.

  • Använd veckans aktivitetssida för att undervisa barnen om hur Herren minskade Israels här så att israeliterna skulle veta att hans makt hade räddat dem från deras fiender. Berätta om exempel på små saker som utför stora verk, som bin som samlar nektar för att göra honung. Bär vittne om att Gud kan hjälpa oss göra stora verk, även när vi känner oss små.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Domarboken 3:7–9, 12–15

Jesus Kristus är min befriare.

Domarboken 3 beskriver en cykel som du kan använda för att undervisa barnen om att Gud befriar oss från synd genom Frälsaren Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv följande på tavlan: ”gjorde det som var ont”,ropade till HERREN”, och ”lät en frälsare uppstå”. Be några av barnen hitta dessa fraser i Domarboken 3:7–9 och andra att hitta dem i Domarboken 3:12–15. Förklara för barnen att israeliterna ”gjorde det som var ont” om och om igen i Domarboken. När sedan deras fiender attackerade dem ”ropade [de] till HERREN”, och Herren ”lät en frälsare uppstå” för att hjälpa dem. Vad lär vi oss om Herren i den här cykeln?

  • Sjung en sång tillsammans som hjälper barnen förstå att Jesus Kristus är deras Återlösare och Befriare, som till exempel ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21). Be barnen berätta om sina känslor för det som Frälsaren har gjort för att återlösa oss från synd, prövningar, sorg och död.

Domarboken 4:1–15

Jag kan vara trofast mot Herren även om andra inte är det.

Trots att många av israeliterna avföll från Herren förblev några trofasta mot honom och kunde hjälpa många andra återvända till rättfärdighet. Hur kan du uppmuntra barnen att hålla fast vid Herren oavsett vad andra gör?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen att vid en tid då israeliterna hade varit onda befriade en rättfärdig kvinna som hette Debora och Barak, befälhavaren för israeliternas här, Israel från deras fiender (se Dom. 4:1–15). Läs Domarboken 4:14 tillsammans och be barnen hitta något som Debora sa som visade att hennes tro på Herren var stark. Be dem sedan läsa Läran och förbunden 84:88 och hitta en princip som också finns i Domarboken 4:14. Uppmuntra dem att berätta vad Herrens löfte ”Jag ska gå framför ert ansikte” betyder för dem.

  • Sjung en sång om att lyda buden, till exempel ”Gör rätt val” (Psalmer, nr 162) eller ”Välj det rätta” (Barnens sångbok, s. 82–83). Hur kan vi stå för rättfärdighet och lyda buden även när andra omkring oss inte gör det?

Domarboken 7

Herrens sätt skiljer sig från världens sätt.

Herren bad Gideon att göra saker som han förmodligen inte förstod just då. Vad är det i hans berättelse som inspirerar dig? Hur tycker du att den kan vara till nytta för barnen du undervisar?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att de behövde samla en här för att gå ut i strid. Hur många människor skulle de vilja ha i sin här? Med hjälp av Domarboken 7:4–7 kan du be barnen dramatisera hur Herren hjälpte Gideon välja den här som skulle rädda Israel från midjaniterna. Varför ville Herren att Gideons här skulle vara så liten? (se Dom. 7:2). Varför kan det ha varit svårt för Gideon och hans här att följa Herrens bud? Be barnen berätta om upplevelser då de lärde sig lita på Herren även om det var svårt att göra det.

  • Be barnen rita teckningar av ett svärd, en sköld, ett horn, en lampa och en kruka. Fråga barnen vilka av dessa saker som de skulle vilja ta med sig i en strid. Be dem läsa Domarboken 7:16 för att ta reda på vad Gideons här tog med sig. Varför krävdes det mod att göra det? Läs Domarboken 7:19–21 tillsammans för att ta reda på hur hären använde hornen och krukorna för att besegra midjaniterna. Vad lär vi oss om Herren i den här berättelsen?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta för en familjemedlem om något de lärt sig i dag som gör att de vill hålla buden.

Förbättra vår undervisning

Anpassa aktiviteterna efter behoven. Se inte de här lektionsförslagen som instruktioner som du måste följa. Se dem hellre som förslag som kan ge dig inspiration när du funderar över behoven hos barnen du undervisar. I vissa fall kan du till exempel känna dig inspirerad att anpassa en aktivitet för yngre barn till din undervisning av äldre barn, eller vice versa.

Skriv ut