Oude Testament 2022
27 juni–3 juli. 1 Koningen 17–19: ‘Als de Heere God is, volg Hem’


‘27 juni–3 juli. 1 Koningen 17–19: “Als de Heere God is, volg Hem”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘27 juni–3 juli. 1 Koningen 17–19’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Elia naast een altaar dat in vuur en vlam staat

Elia wedijvert met de priesters van Baäl, Jerry Harston

27 juni–3 juli

1 Koningen 17–19

‘Als de Heere God is, volg Hem’

Bij het lezen van de Schriften oefent u geloof, wat uw gevoelens en gedachten voorbereidt om de stille, zachte stem te horen die in de Bijbel ‘het suizen van een zachte stilte’ wordt genoemd (1 Koningen 19:12).

Schrijf uw ingevingen op

Het huis van Israël verkeerde in wanorde. De eenheid en welvaart die door David en Salomo waren bereikt, waren al lang voorbij, en de verbondsrelatie met de Heer was door veel mensen reeds lang vergeten. Het koninkrijk Israël was opgedeeld, met een noordelijk koninkrijk Israël gevormd door tien stammen, en het zuidelijke koninkrijk Juda gevormd door twee stammen. Beide koninkrijken waren geestelijk onstabiel, werden geleid door koningen die hun verbonden met de Heer overtraden, en anderen beïnvloedden om dat ook te doen (zie 1 Koningen 11–16). Maar de afvalligheid was vooral ernstig in het noordelijke koninkrijk, waar koning Achab Israël aanmoedigde om de afgod Baäl te aanbidden.

Dat was de situatie waarin de profeet Elia werd geroepen om tot hen te prediken. Uit de kroniek van zijn bediening blijkt dat zelfs als het milieu goddeloos is, het individuele geloof in de Heer onder rechtschapen mensen kan opbloeien. Soms reageert de Heer op dergelijk geloof met indrukwekkende, openbare wonderen, zoals vuur dat uit de hemel komt. Maar Hij bewerkstelligt ook stille, individuele wonderen, zoals voorzien in de persoonlijke behoeften van een getrouwe weduwe en haar zoon. En meestal zijn die wonderen zo privé dat er maar één van op de hoogte is, bijvoorbeeld als de Heer Zichzelf en zijn wil stilletjes aan u bekendmaakt (zie de tekst over het ‘ruisen van een zachte stilte’ in 1 Koningen 19:12).

Zie voor meer informatie over Elia ‘Elia’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Koningen 17:1–16

Een uitnodiging om iets op te offeren is een gelegenheid om mijn geloof te oefenen.

Aanvankelijk is het misschien moeilijk te begrijpen waarom de profeet Elia de weduwe in Zarfath vroeg om hem voedsel en water te geven voordat ze zichzelf en haar uitgehongerde zoon te eten gaf. Maar we kunnen Elia’s verzoek ook als een zegening voor dit gezinnetje beschouwen. Ze hadden de zegeningen van de Heer nodig, en opoffering levert vaak zegeningen op – inclusief de zegening van een sterker geloof.

Denk u bij het lezen van dit verhaal in dat u in de schoenen van deze bijzondere weduwe staat. Waarvan bent u betreffende haar vooral onder de indruk? Overdenk de gelegenheden die u krijgt om uw geloof te oefenen – inclusief gelegenheden om u opoffering te getroosten. Hoe kunt u meer op deze weduwe lijken?

Zie ook Mattheüs 6:25–33; Lukas 4:24–26; Lynn G. Robbins, ‘Tiende – ook een gebod voor de armen’, Liahona, mei 2005, 34–36.

1 Koningen 18

‘Als de Heere God is, volg Hem.’

De Israëlieten kunnen gedacht hebben dat ze ondanks het gebod van de Heer ‘U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben’ (Exodus 20:3) toch goede redenen hadden om Baäl te aanbidden. Baäl was de god van storm en regen, en na drie jaar droogte hadden ze dringend een regenstorm nodig. En de aanbidding van Baäl was sociaal aanvaard, en werd door de koning en koningin onderschreven. Denk bij het lezen van 1 Koningen 18 aan situaties in uw leven die te vergelijken zijn met de situatie waarin de Israëlieten zich bevonden. Merkt u wel eens dat u moeite hebt om te besluiten de Heer te volgen omdat de alternatieven zo redelijk en overtuigend lijken? (Zie 1 Koningen 18:21.) Wat zou de Heer bij de gebeurtenissen in dit hoofdstuk de mensen over Zichzelf en Baäl duidelijk hebben willen maken? Van welke eigen ervaringen hebt u iets soortgelijks geleerd?

Het kan interessant zijn om in dit hoofdstuk aandacht te besteden aan dingen die Elia zei en deed waaruit zijn geloof in de Heer bleek. Wat leert u van Elia over geloof?

Zie ook Jozua 24:15; 2 Nephi 2:26–28; D. Todd Christofferson, ‘Kiezen en je binden’ (wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 12 januari 2020), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
Elia staat op een rots

Een symbolische voorstelling van 1 Koningen 19:11–12. De profeet, © Robert Booth Charles/Bridgeman Images

1 Koningen 19:1–18

De Heer heeft vaak stilletjes en eenvoudig van Zich laten horen.

Toen koningin Izebel hoorde wat er op de berg Karmel met haar priesters was gebeurd, raakte ze niet bekeerd – ze was woedend. Elia vreesde voor zijn leven, vluchtte de woestijn in en zocht zijn toevlucht in een grot. Daar worstelde hij met eenzaamheid en ontmoediging. Maar hij maakte iets mee met de Heer dat heel anders was dan wat er op de berg Karmel was gebeurd. Wat leert u van Elia’s belevenis in 1 Koningen 19:1–18 over de manier waarop de Heer in tijden van nood met u communiceert? Overpeins de momenten in uw leven dat u zijn stem hebt gevoeld of gehoord. Wat moet u doen om vaker zijn leiding te krijgen?

Denk na over de woorden en zinsneden in de volgende verzen waarmee wordt beschreven hoe de Heer met ons communiceert: Helaman 5:30; 3 Nephi 11:3–7; Leer en Verbonden 6:22–23; 8:2–3; 9:8–9; 11:12–14; 36:2.

Zie ook Psalmen 46:10; 1 Nephi 17:45; Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88–92.

1 Koningen 19:19–21

De Heer dienen is belangrijker dan wereldse overwegingen.

Het feit dat Elisa twaalf span runderen bezat, geeft aan dat hij waarschijnlijk een rijk man was. Wat deed hij in 1 Koningen 19:19–21 waar u van onder de indruk bent? Hoe kunt u Elisa’s voorbeeld volgen?

Zie ook Mattheüs 4:18–22.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

1 Koningen 17:1–16.De video ‘Elijah and the Widow of Zarephath’ (ChurchofJesusChrist.org) en de afbeelding in dit materiaal kunnen uw gezinsleden helpen om zich het verhaal in 1 Koningen 17:1–16 voor te stellen. Na het lezen van de verzen, en kijken naar de video en de afbeelding, kan elk gezinslid een inspirerende eigenschap van de weduwe opnoemen. Hoe wil de Heer dat wij blijk geven van ons geloof?

1 Koningen 18.Met ‘Elia en de priesters van Baäl’ (in Verhalen uit het Oude Testament) kunt u uw gezinsleden het verhaal in 1 Koningen 18 leren. Zijn er dingen die ons beletten om de Heer volkomen toegewijd te zijn? Hoe kunnen we laten zien dat we bereid zijn om voor Hem te kiezen? (Zie vers 21.)

1 Koningen 19:11–12.Hoe kunt u uw gezinsleden duidelijk maken hoe belangrijk het is om naar de stille, zachte stem te luisteren? U kunt samen zachtjes 1 Koningen 19:11–12 lezen, of zachtjes een liedje over de Geest zingen, zoals ‘De Heilige Geest’ (Kinderliedjes, p. 56). U kunt ter afleiding wat lawaai maken om te illustreren hoe Satan probeert ons te beletten de stille, zachte stem te horen. De gezinsleden kunnen vertellen wat zij doen om open te staan voor ingevingen van de Geest.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘De Heilige Geest’, Kinderliedjes, p. 56.

Uw individuele studie verbeteren

Schrijf uw ingevingen op. Als u merkt dat de Geest iets tegen u zegt, overweeg dan om het op te schrijven. Het verwoorden van die ingevingen, kan u helpen om ze te overpeinzen en koesteren.

Afbeelding
vrouw en kind

Weduwe van Zarfath, Rose Datoc Dall

Afdrukken