Gamla testamentet 2022
1–7 augusti. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ”Jag hoppas ändå på honom”


”1–7 augusti. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42: ’Jag hoppas ändå på honom’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”1–7 augusti. Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–40; 42”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
tre män talar med en man på marken

Domarna rörande Job, av Joseph Brickey

1–7 augusti

Job 1–3; 12–14; 19; 21–24; 38–4042

”Jag hoppas ändå på honom”

När du läser om Job leder Anden dig till att upptäcka viktiga sanningar som är relevanta för dig. Skriv ner det du upptäcker och fundera över hur de här sanningarna gäller dig.

Skriv ner dina intryck

Det är naturligt att undra varför hemska saker händer goda människor – eller för den delen, varför goda saker händer dåliga människor. Varför skulle Gud, som är rättvis, tillåta det? Frågor som de här utforskas genom Jobs upplevelse. Han var en av de goda människorna som råkar ut för hemska saker. På grund av Jobs prövningar undrade hans vänner om han var så god trots allt. Job bedyrade sin egen rättfärdighet och undrade om Gud verkligen var rättvis när allt kom omkring. Men trots sitt lidande och sina frågor bevarade Job sin redbarhet och tro på Jesus Kristus. I Jobs bok ifrågasätts och prövas tron, men överges aldrig helt. Det betyder inte att alla frågor besvaras. Men Jobs bok lär att tills de har besvarats kan frågor och tro samexistera, och oavsett vad som händer under tiden kan vi säga om vår Herre: ”Jag hoppas ändå på honom” (fotnoten till Job 13:15).

För en överblick över Jobs bok, se ”Job” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

Bild
Learn More image
Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Job 1–3; 12–13

Min tillit till min himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa mig att förbli trofast under alla omständigheter.

De inledande kapitlen i Job är avsedda att betona Satans roll som motståndare eller anklagare, inte att beskriva ett faktiskt samarbete mellan Gud och Satan. När du läser Satans påståenden om Job (se Job 1:9–11; 2:4–5), kan du fundera över om du skulle kunna säga samma sak om dig själv. Du kan fråga dig: Vad är mina skäl till att förbli trofast mot Gud? Begrunda de prövningar Job fick och hur han tog dem (se Job 1:20–22; 2:9–10). Vad lär du dig av honom som kan hjälpa dig att klara av dina egna utmaningar?

Fastän Job försökte vara trofast fortsatte hans prövningar och lidanden. (Lägg märke till hans klagan i kap. 3.) Faktum är att hans lidanden verkade intensifieras och hans vänner menade att Gud straffade honom (se Job 4–5; 8; 11). När du läser en del av Jobs svar i kapitel 12–13, tänk då på vad Job visste om Gud som gjorde det möjligt för honom att fortsätta ha tillit, trots sina lidanden och obesvarade frågor. Vad vet du om Gud som hjälper dig att klara av dina svårigheter? Hur har du kommit till insikt om de här sanningarna och hur har de stärkt din tro?

Job 19

Jesus Kristus är min Återlösare.

Ibland uppenbaras de viktigaste sanningarna för oss mitt i vår djupaste ångest. Begrunda prövningarna som Job beskriver i Job 19:1–22 och de sanningar han förkunnade i Job 19:23–27. Fundera sedan över hur du vet att din Återlösare lever. Vilken skillnad gör den här kunskapen när du upplever svåra prövningar?

Se även Läran och förbunden 121:1–12; 122.

Bild
man som ser uppåt

Job, av Gary L. Kapp

Job 21–24

”Prövar han mig ska jag komma fram som guld.”

När du läser mer om samtalen som Job och hans vänner hade om orsakerna bakom Jobs lidanden, kan du fundera över hur du skulle besvara den centrala frågan i deras samtal: Varför får de rättfärdiga ibland lida och de ogudaktiga ibland gå ostraffade? Tänk på det här när du läser Job 21–24. Vad vet du om vår himmelske Fader och hans plan som kan bidra till att ge svar? Se till exempel 2 Nephi 2:11–13; Mosiah 23:21–23; 24:10–16; Abraham 3:22–26; Dallin H. Oaks, ”En motsats till allting”, Liahona, maj 2016, s. 114–117.

Se även L. Todd Budge, ”Varaktig och orubblig tillit”, Liahona, nov. 2019, s. 47–49.

Job 38; 40; 42

Guds perspektiv är större än mitt.

Frustrerad över sina vänners anklagelser (se Job 16:1–5; 19:1–3), ropade Job upprepade gånger till Gud för att få en förklaring till sina lidanden (se Job 19:6–7; 23:1–931). Äldste Neal A. Maxwell sa en gång att ”när vi är onödigt otåliga med en allvetande Guds tidsplan”, som Job verkade vara, ”antyder vi i själva verket att vi vet vad som är bäst. Visst är det märkligt – vi som behöver armbandsklockor söker råda honom som övervakar kosmiska klockor och kalendrar” (”Hopp genom Jesu Kristi försoning”, Liahona, jan. 1999, s. 72). Begrunda dessa ord när du läser Guds svar till Job i kapitel 38 och 40. Vilka sanningar lärde han Job? Varför är de här sanningarna viktiga för oss att känna till i vår kamp med motgångar och frågor här i jordelivet? Vad gör intryck på dig i Jobs svar i Job 42:1–6?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Job 1:20–22.För att förstå Jobs känslor som de beskrivs i de här verserna, kan er familj läsa ”Job” i Berättelser ur Gamla testamentet eller dramatisera Job 1:13–22. Vad kan vi lära oss av Jobs exempel?

Job 14:14.Hur skulle vi besvara Jobs fråga i den här versen? Hur kan Alma 11:42–44 hjälpa oss? (Se även videon ”Han lever – fira påsk eftersom Jesus Kristus lever” [He Lives – Celebrate Easter Because Jesus Christ Lives], JesuKristiKyrka.org.)

Job 16:1–5.Är vi någonsin som Jobs vänner, som dömde och kritiserade Job när han behövde tröst? (Se Job 16:1–4; se även Joh. 7:24.) Hur kan våra ord stärka andra i deras sorg? (Se Job 16:5.)

Job 19:23–27.Efter att ha läst de här verserna kan familjemedlemmarna berätta hur de vet att vår Återlösare lever. Kanske kan ni tillsammans skriva upp era vittnesbörd (eller sätta in barnens teckningar av Frälsaren) i en bok, till exempel en familjedagbok (se v. 23). Ni kan också sjunga en sång som vittnar om Frälsaren, till exempel ”Han lever, min Förlossare” (Psalmer, nr 83) och dela med er av fraser som stärker er tro på honom.

Job 23:8–11.Vad innebär det att ”komma fram” ur våra prövningar ”som guld”? (Se även videon ”Luttringens ugn” [The Refiner’s Fire”], JesuKristiKyrka.org.) Vem känner vi som har gjort det? Barnen skulle kanske tycka om att tillverka något och skriva orden i vers 10 på det. Ni kan också prata om hur Jesus Kristus övervann sina prövningar (se Luk. 22:41–44; L&F 19:16–19).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vet min herre lever än”, Psalmer, nr 82.

Förbättra våra personliga studier

Tänk bara! Meningsfulla insikter kan komma när vi försöker tillämpa skrifterna på oss själva. Genom att föreställa dig att du är i Jobs situation får du kanske hjälp att begrunda ditt förhållande till vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

Bild
män som pratar med en man på marken

Job och hans vänner, av Ilya Repin

Skriv ut