Gamla testamentet 2022
15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ”Jag ska berätta vad han gjort för min själ”


”15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ’Jag ska berätta vad han gjort för min själ’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”15–21 augusti. Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Jesus håller en lykta

Rädda det som gått förlorat, av Michael T. Malm

15–21 augusti

Psaltaren 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

”Jag ska berätta vad han gjort för min själ”

Det här lektionsförslaget lyfter fram några av de doktrinära ämnen som tas upp i de här psalmerna. I dina studier lägger du kanske särskilt märke till vissa ord, bilder eller tankar. Vad känner du att Herren försöker undervisa dig om?

Skriv ner dina intryck

Författarna till Psaltaren delade med sig av djupt personliga känslor i sin poesi. De skrev om att känna sig missmodig, rädd och ångerfull. Ibland verkade de till och med känna sig övergivna av Gud, och en del psalmer har en ton av frustration eller desperation. Om du någon gång har upplevt sådana känslor kan det hjälpa dig att veta att du inte är ensam om det. Men du hittar också psalmer som kan uppmuntra dig när du har sådana känslor, för psalmisterna prisade också Herren för hans godhet, förundrades över hans makt och gladde sig över hans barmhärtighet. De visste att världen tyngs av ondska och synd men att Herren är ”god och förlåtande” (Ps. 86:5). De förstod att en tro på Herren inte innebär att man aldrig behöver kämpa mot ångest, synd eller rädsla. Den innebär att man vet vem man ska vända sig till när man gör det.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Psaltaren 49; 62:6–13

Återlösning kommer endast genom Jesus Kristus.

Psaltaren 49 har ett budskap till ”både låg och hög, rik som fattig” (v. 3). Vad skulle du säga att det här budskapet är? Vad känner du att Psaltaren 62:6–13 bidrar med till det budskapet?

När du läser de här psalmerna kanske du manas att begrunda hur vissa människor sätter sin lit till något annat än Gud för sin återlösning (se Ps. 49:7–8). Hur påverkas ditt liv av ditt vittnesbörd om att ”Gud ska friköpa [din] själ från dödsrikets våld” (v. 16)?

Se även Ordspråksboken 28:6; Alma 34:8–17.

Psaltaren 51; 85–86

Tack vare Frälsarens barmhärtighet kan jag få förlåtelse för mina synder.

Vädjan om barmhärtighet i Psaltaren 51 tillskrivs kung David, som var skyldig till äktenskapsbrott och mord (se 2 Sam. 11). Även när våra synder är mindre allvarliga kan vi relatera till behovet av barmhärtighet som uttrycks i den här psalmen. Vi kan också lära oss något om vad det innebär att omvända sig. Vilka ord eller uttryck i Psaltaren 51 lär dig till exempel om den inställning vi behöver för att kunna omvända oss? Vad lär du dig om den inverkan som Frälsarens försoning kan ha i ditt liv?

Du kan ställa samma frågor när du läser Psaltaren 85–86. Du kan också söka efter fraser som beskriver Herren. Hur kan de här fraserna stärka din tro på att han förlåter dig? (Se t.ex. Ps 86:5, 13, 15.)

Se även Alma 36; Russell M. Nelson: ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67–69; Carole M. Stephens, ”Den store läkaren”, Liahona, nov. 2016, s. 9–12.

Psaltaren 51:13–15; 66:16–17; 71:15–24

Mitt vittnesbörd om Jesus Kristus kan hjälpa andra att komma till honom.

Fundera över hur du fick ditt vittnesbörd om Jesus Kristus och kraften i hans försoning. Sedan, när du studerar Psaltaren 51:15–17; 66:16–17; 71:15–24, tänk då på hur du kan inbjuda andra att komma ”och se vad Gud har gjort” (Ps. 66:5). Vad innebär det för er att ”tala om [hans] rättfärdighet hela dagen lång” (Ps. 71:24)? Hur ska du berätta för andra ”vad han gjort för [din] själ”(Ps. 66:16)?

Se även Mosiah 28:1–4; Alma 26.

Bild
två unga män pratar med varandra

Vi kan vittna för andra om vad Herren har gjort för oss.

Psaltaren 63; 69; 77–78

Herren hjälper mig i min tid av trängande behov.

Flera psalmer beskriver på ett levande språk hur det är att känna sig långt borta från Gud och att desperat behöva hans hjälp. Leta gärna efter sådana beskrivningar i Psaltaren 63:2, 9; 69:2–9, 19–22; 77:2–10. Vad finner du i Psaltaren 63; 69 och 77–78 som gav de här psalmisterna tillförsikt?

När du är bekymrad, hur får du då hjälp när du ”minns Herrens gärningar” och hans ”forna under” (Ps. 77:12)? Några av dessa underverk beskrivs i Psaltaren 78. När du läser om dem, begrunda då vad som hjälper dig så att du ”sätter [ditt] hopp till Gud” (v. 7). Vilka upplevelser i din släkthistoria inspirerar dig?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Psaltaren 51:19.Fundera över hur du kan undervisa din familj om vad det innebär att ha ett förkrossat hjärta. Familjemedlemmarna kan till exempel turas om att knäcka något som har ett hårt skal, som ett ägg eller en nöt. Hur liknar våra hjärtan ibland det här skalet? Hur kan vi öppna våra hjärtan för Herren? En gemensam läsning av Psaltaren 51 kanske kan ge några förslag.

Ps. 61:3–4.Familjemedlemmarna skulle kanske tycka om att rita bilder av symbolerna i de här verserna och prata om hur Jesus Kristus är som en hög klippa, en ”tillflykt” och ”ett starkt torn”.

Psaltaren 71:17; 78:5–7.Vad vill Herren att du ska ”lära ut … till [dina] barn” (Ps. 78:5)? Kanske kan varje familjemedlem dela med sig av ett exempel på Herrens ”under”, som en berättelse i skrifterna, en upplevelse eller ett personligt vittnesbörd som hjälper dem att ”[sätta] sitt hopp till Gud” (Ps. 71:17; 78:7).

Psaltaren 72.Psaltaren 72 skrevs av David om hans son Salomo, men mycket av det har också med Jesus Kristus att göra. När din familj läser den här psalmen kan de hålla upp en bild av Frälsaren när de hittar verser som påminner dem om Jesus Kristus. Hur kan vi hjälpa till att uppfylla en önskan att ”hans ära [må] fylla hela jorden”(Ps. 72:19; se även L&F 65:2)?

Psaltaren 85:12.Den här versen kan inspirera till ett samtal om händelserna i evangeliets återställelse – hur Mormons bok är den sanning som ”[växte] upp ur jorden” och hur himmelska budbärare kom ”ner från himlen” (se även Mose 7:62). Videon ”Joseph Smiths förberedelse: Undervisad av himlen” [Preparation of Joseph Smith: Tutored by Heaven] (JesuKristiKyrka.org) skildrar några av de här händelserna.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Var när mig varje stund”, Psalmer, nr 63.

Förbättra vår undervisning

Variera. ”Sök efter sätt att variera din undervisning om evangeliet. På det sättet berikar och förskönar du [familjemedlemmarnas] upplevelser. … Fundera över hur användning av musik, berättelser, bilder och andra konstformer kan inbjuda Anden” (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).

Bild
man som knäböjer inför Jesus

Tvivla inte, Tomas, av J. Kirk Richards

Skriv ut