Oude Testament 2022
8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ‘De Heere is mijn Herder’


‘8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46: “De Heere is mijn Herder”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘8–14 augustus. Psalmen 1–2; 8; 19–33; 40; 46’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jezus wandelt met schapen

De Heere is mijn Herder, Yongsung Kim, havenlight.com

8–14 augustus

Psalmen 1–2; 8; 19–33; 4046

‘De Heere is mijn Herder’

U moet niet denken dat u zich behoort te beperken tot de in dit boek geselecteerde psalmen, of aan de beginselen die hierin behandeld worden. Laat de Geest u naar de leringen leiden waardoor u zich dichter bij de Heer voelt.

Schrijf uw ingevingen op

We weten niet zeker wie de psalmen heeft geschreven. Sommige zijn aan koning David toegeschreven, maar het merendeel van de auteurs is anoniem gebleven. Maar na het lezen van de psalmen kunnen we het gevoel hebben dat we het hart van de psalmisten kennen, zelfs al weten we niet hoe ze heetten. Wat we wél weten, is dat de psalmen een belangrijk deel uitmaakten van de aanbidding onder de Israëlieten, en we weten dat de Heiland ze vaak aanhaalde. De psalmen bieden ons een kijkje in de ziel van Gods volk in de oudheid. We zien wat ze van God vonden, waar ze zich zorgen over maakten, en hoe ze gemoedsrust vonden. Als gelovigen over de hele wereld in deze tijd gebruiken wij hun woorden nog steeds bij onze aanbidding van God. Het lijkt of de schrijvers van de psalmen ook een kijkje konden nemen in onze ziel, en een manier vonden om te verwoorden wat wij van God vinden, en hoe wij gemoedsrust vinden.

Voor een overzicht van het boek Psalmen raadpleegt u ‘Psalmen’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Psalmen 1; 23; 26–2846

De psalmen leren ons om op de Heer te vertrouwen.

U merkt misschien bij het lezen van de psalmen dat de auteurs vaak angst, verdriet of bezorgdheid uitdrukken. Dergelijke gevoelens zijn normaal, zelfs voor gelovige mensen. Maar wat de psalmen echt inspirerend maakt, zijn de oplossingen die ze bieden, waaronder volledig vertrouwen op de Heer. Overweeg die inspirerende boodschappen als u deze teksten leest: Psalmen 1; 23; 26–2846. Let op de volgende zaken, en schrijf op wat u ontdekt:

  • Uitnodigingen om op de Heer te vertrouwen:

  • Woorden die de Heer beschrijven:

  • Woorden die gemoedsrust, kracht en andere zegeningen van God beschrijven:

  • Woorden die de mensen beschrijven die op Hem vertrouwen:

Psalmen 222

De psalmen richten onze gedachten op het leven en de bediening van Jezus Christus.

Diverse psalmen verwijzen naar het sterfelijke leven van Jezus Christus. Christenen in het Nieuwe Testament zagen die verbanden ook. Ze herkenden bijvoorbeeld in Psalmen 2 een verwijzing naar Jezus’ verhoren voor koning Herodes en Pontius Pilatus (zie Handelingen 4:24–30). Overweeg Psalmen 2 en 22 te lezen, en Mattheüs 27:35–46, Lukas 23:34–35 en Johannes 19:23–24. Ga op zoek naar verbanden tussen de woorden in deze psalmen en het leven van de Heiland, en blijf de komende weken tijdens uw studie van het boek Psalmen naar soortgelijke verbanden zoeken.

Denk u eens in dat u een Jood bent in de tijd van Jezus, die op de hoogte is van de psalmen en verbanden ziet met het leven van de Heiland. Wat zou u aan die kennis hebben?

Zie ook Psalmen 31:5; 34:20; 41:9; Lukas 24:44; Hebreeën 2:9–12.

Psalmen 8; 1933

‘De aarde is vol van de goedertierenheid van de Heere.’

Als u Psalmen 8, 19 en 33 leest, kan dit u inspireren om aan de vele fantastische scheppingen van de Heer te denken. Let daarbij op uw gedachten en uw gevoelens. Hoe ‘vertel[len]’ de scheppingen van de Heer ‘Gods eer’ aan u? (Psalmen 19:1.)

Psalmen 19:7–1129

De woorden van de Heer zijn krachtig, ‘verblijden het hart’.

In de psalmen kunnen woorden zoals getuigenis, statuten, gebod en oordelen op het woord van de Heer slaan. Houd dat bij het lezen van Psalmen 19:7–11 in gedachten. Wat suggereren deze verzen over het woord van de Heer? Wat komt u uit Psalmen 29 over zijn stem te weten? Hoe heeft volgens uw ondervinding het woord of de stem van de Heer aan die beschrijvingen voldaan?

Afbeelding
Concepcióntempel (Chili)

We moeten geestelijk rein en zuiver zijn om de tegenwoordigheid van de Heer in te gaan.

Psalmen 24; 26–27

De tegenwoordigheid van de Heer ingaan, vergt zuiverheid.

Omdat de tempel in Jeruzalem op een heuvel was gebouwd, kan de term ‘berg van de Heere’ (Psalmen 24:3) op de tempel slaan, of op de tegenwoordigheid van God. Wat voegt dit aan uw begrip van Psalmen 24 toe? Wat betekent het volgens u om ‘rein van handen en zuiver van hart’ te zijn? (Psalmen 24:4.)

Wat komt u in Psalmen 26 en 27 over het huis des Heren te weten?

Zie ook Psalmen 15; David A. Bednar, ‘Reine handen en een zuiver hart’, Liahona, november 2007, 80–83.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Psalmen 22.Terwijl één gezinslid deze psalm voorleest, kunnen de anderen in Mattheüs 27:35–46 naar overeenkomsten zoeken. Daarna kunnen ze hun gevoelens voor Jezus Christus uiten, en vertellen wat zijn offer voor ons betekent.

Psalmen 23.Psalmen 23 was de inspiratie voor diverse lofzangen, zoals ‘De Heer is mijn Herder’ en ‘U bid ik aan, o macht der liefde’ (Lofzangen, nr. 76, 75). Misschien wilt u met uw gezin een van deze lofzangen zingen en de woorden in de psalm opzoeken die de inspiratie voor de tekst kunnen zijn geweest. Of ze vinden het misschien leuk om tekeningen te maken van iets wat ze in de psalm of de lofzang tegenkwamen en de andere gezinsleden te laten raden welke verzen of liedteksten bij de tekeningen horen. In welke opzichten is de Heiland een herder voor ons?

Psalmen 24:3–5.Om het belang van reine handen en een zuiver hart te onderstrepen kunt u Psalmen 24:3–5 voorlezen terwijl de gezinsleden hun handen wassen. Wat zouden de handen in deze psalm kunnen voorstellen? Wat stelt het hart voor? Wat kunnen we doen om geestelijk onze handen schoon te maken en ons hart te zuiveren?

Psalmen 30:6, 11.Psalmen 30:6 bevat de belofte dat er ‘overnacht ’s avonds het geween [is], ’s morgens is er gejuich.’ Hoe heeft de Heer ons verdriet in vreugde omgezet? Sommige gezinsleden willen misschien wel uitbeelden wat er in vers 11 beschreven wordt.

Psalmen 33.Let op hoe vaak het woord alle in deze psalm wordt gebruikt. Wat leren we uit het herhaalde gebruik van dit woord, vooral in vers 13–15, over de Heer?

Psalmen 46:11.U kunt samen met uw gezin iets doen dat ze duidelijk maakt wat ‘Geef het op’ betekent. Hoe kunnen we de Heer leren kennen door het op te geven en te weten dat Hij God is? Welke gelegenheden hebben we om het op te geven en te weten te komen dat Hij God is?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘De Heer is mijn Herder’, Lofzangen, nr. 76.

Uw individuele studie verbeteren

Wees creatief. Schriftteksten zoals de psalmen inspireren mensen vaak om de Heer op creatieve manieren te loven. Als u zich gedrongen voelt om uw toewijding in de vorm van muziek, poëzie, beeldende kunst of anders te uiten, doe dat dan. Overweeg uw creatie dan te delen om andere mensen te helpen geloof in hun hemelse Vader en Jezus Christus te ontwikkelen.

Afbeelding
Jezus draagt een schaap op zijn schouders

De goede Herder, Ken Spencer

Afdrukken