Oude Testament 2022
22–28 augustus. Psalmen 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: ‘Laat alles wat adem heeft de Heere loven’


‘22–28 augustus. Psalmen 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150: “Laat alles wat adem heeft de Heere loven”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘22–28 augustus. Psalmen 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Christus in rood gewaad omringd door knielende mensen

Elke knie zal zich buigen, J. Kirk Richards

22–28 augustus

Psalmen 102–103; 110; 116–119; 127–128; 135–139; 146–150

‘Laat alles wat adem heeft de Heere loven’

Uit Psalmen 119:105 leren we dat Gods woord ‘een licht op [uw] pad’ is. Schrijf bij het lezen van Psalmen zinsneden en denkbeelden op die u inspireren en een licht op uw pad terug naar uw hemelse Vader zijn.

Schrijf uw ingevingen op

De traditionele Joodse naam voor het boek Psalmen is een Hebreeuws woord dat ‘lofspraken’ betekent. Dat woord, Tehillim, is ook gerelateerd aan de uitroep ‘halleluja’ (wat ‘lof zij Jehova’ of ‘loof de Heer’ betekent). Als u de voornaamste boodschap van de psalmen in één woord moest samenvatten, zou ‘lof’ een goede keus zijn. Enkele psalmen bevatten een rechtstreekse uitnodiging, ‘Loof de Heere’ (zie met name Psalmen 146–150), en ze kunnen allemaal een gevoel van aanbidding en lof inspireren. De psalmen nodigen ons uit om over de macht en de genade van de Heer na te denken, en over alle grootse dingen die Hij heeft gedaan. We kunnen Hem dat nooit vergoeden, maar we kunnen Hem erom loven. Die lof kan voor verschillende mensen verschillende vormen aannemen – bijvoorbeeld zang, gebed of getuigenis geven. Het leidt vaak tot grotere toewijding aan de Heer, en het volgen van zijn leringen. Wat ‘loof de Heere’ ook voor u betekent, u kunt daar bij het lezen en overdenken van de psalmen meer inspiratie voor opdoen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Psalmen 102–103116

De Heer kan mij in mijn lijden troosten.

Let erop hoe in Psalmen 102:1–11 gevoelens van bezorgdheid en eenzaamheid beschreven worden die men vaak in tijden van kwelling kan krijgen. Misschien hebt u zulke gevoelens wel eens gehad, en gaat u dat beter begrijpen door deze beschrijvingen te lezen. Of deze verzen kunnen u helpen om de gevoelens te begrijpen van mensen die lijden.

Zoek bij het lezen van Psalmen 102:12–28, 103 en 116 naar zinsneden waardoor u het vertrouwen krijgt dat u in uw beproevingen ‘de Naam van de Heere [kunt] aanroepen’ (Psalmen 116:13). U kunt zinsneden die u hoop op Hem geven markeren, uit het hoofd leren of met anderen delen.

Zie ook Jesaja 25:8; 2 Korinthe 1:3–7; Hebreeën 2:17–18; Alma 7:11–13; Evan A. Schmutz, ‘God zal alle tranen afwissen’, Liahona, november 2016, 116–118.

Afbeelding
Jezus geneest mensen

Genezing, J. Kirk Richards

Psalmen 110118

De psalmen kunnen mijn aandacht op de Heiland richten.

De psalmen bevatten passages die naar het leven en de bediening van Jezus Christus verwijzen. Hier zijn enkele voorbeelden:

Wat komt u in deze verzen over Jezus Christus te weten? Wat hebt u eraan om dat te weten?

Blijf deze week bij het lezen van Psalmen passages noteren die u iets over de Heiland leren. U kunt ook enkele van uw lievelingslofzangen lezen of beluisteren die u aan Hem doen denken.

Psalmen 119

Gods woord zal mij op zijn pad houden.

In deze psalm staan veel zinsneden die ons leven met een reis terug naar onze hemelse Vader vergelijken. Let bij het lezen op woorden zoals lopen, pad, wegen, voeten en gaan. Overpeins uw eigen levensreis – waar u bent geweest, waar u nu bent, en de richting die u opgaat. Wat leert u uit deze psalm over uw reis terug naar huis? Wat heeft God volgens deze psalm verschaft om ervoor te zorgen dat u op het juiste pad blijft?

U vindt het misschien interessant om te weten dat de eerste acht verzen van Psalmen 119 in het oorspronkelijke Hebreeuws beginnen met de eerste letter in het Hebreeuwse alfabet. De volgende acht verzen beginnen met de volgende letter, enzovoorts, tot het eind van het alfabet.

Zie ook Jesaja 42:16; 2 Nephi 31:17–21; Alma 7:19–20.

Psalmen 134–136

De Heer is machtiger dan welke afgod ook.

Let op de redenen vermeld in Psalmen 135:15–18 waarom het dwaas is om op afgoden te vertrouwen. Zou u verleid kunnen worden om iets te vertrouwen dat lijkt op de afgoden die in deze verzen beschreven worden? Wat zou dat zijn?

U kunt een lijst maken van de machtige dingen in Psalmen 134–136 die de Heer kan doen. Welke machtige dingen heeft Hij voor u gedaan?

Psalmen 146–150

‘Loof de Heere.’

Denk bij het lezen van deze laatste psalmen van lof na over de redenen waarom u de Heer wilt loven. Waarom is het belangrijk om Hem te loven? Op welke manieren kunt u Hem loven?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Psalmen 119:105.Misschien kunt u thuis samen een pad maken en dat in het donker bewandelen, met behulp van een lamp om de weg vooruit te verlichten. Onder het wandelen kunt u vragen stellen zoals ‘Wat lijkt er in ons leven op deze duisternis?’ of ‘In welk opzicht lijkt het woord van God op een licht?’ Een lied zingen over Gods licht, zoals ‘Leer mij te wand’len in ’t licht van de Heer’ (Kinderliedjes, p. 177), kan het beginsel uiteengezet in Psalmen 119:105 kracht bijzetten.

Psalmen 127–128.Wat houdt het in dat de Heer ons helpt om ons ‘huis’ te bouwen? (Psalmen 127:1.) Hoe kunnen we Hem beter betrekken bij onze pogingen om een rechtschapen gezin te vestigen? Om uw gezin te helpen met het beantwoorden van deze vraag kunt u op een vel papier een huis tekenen en dat in puzzelstukjes knippen. Op de achterkant van elk stukje kunnen de gezinsleden manieren schrijven of tekenen om de Heer bij uw gezin te betrekken. Daarna kunt u de puzzel maken. Wat vinden we nog meer in deze psalmen dat ons inspireert om Gods wegen te bewandelen?

Psalmen 139.Na het lezen van vers 1–4 kunnen de gezinsleden bespreken hoe zij te weten zijn gekomen dat God hen persoonlijk kent (zie ook vers 14–15, 23–24).

Psalmen 146–150.U kunt uw gezinsleden vragen om enkele verzen uit Psalmen 146–150 voor te lezen, en daarbij te proberen de gevoelens van de schrijver over te brengen. Hoe kunnen we onze lof voor de Heer tegenover Hem uiten? De gezinsleden vinden het misschien fijn om hun eigen psalmen van lof te schrijven en die met elkaar te delen.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Leer mij te wand’len in ’t licht van de Heer’, Kinderliedjes, p. 70.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik audio-opnames. Luister met het gezin eventueel naar de audioversie van de Schriften op ChurchofJesusChrist.org of in de app Evangeliebibliotheek. Luisteren naar psalmen kan veel indruk maken, want ze zijn geschreven met de bedoeling om ze hardop voor te lezen.

Afbeelding
bospad

‘Doe mij treden op het pad van Uw geboden, want daarin vind ik vreugde’ (Psalmen 119:35).

Afdrukken