Det Gamle Testamente 2022
12.-18. september. Esajas 13-14; 24-30; 35: »På underlig og sælsom måde«


»12.-18. september. Esajas 13-14; 24-30; 35: ›På underlig og sælsom måde‹ [Et stort og forunderligt værk (King James)]«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»12.-18. september. Esajas 13-14; 24-30; 35«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Joseph Smith ser vor himmelske Fader og Jesus Kristus i den hellige lund.

Den hellige lund, af Brent Borup

12.-18. september

Esajas 13-14; 24-30;35

»Et stort og forunderligt værk«

Præsident Bonnie H. Cordon sagde: »Når vi læser mere i skrifterne, bliver vores sind oplyst, vores ånd bliver næret, vi får svar på spørgsmål, vores tillid til Herren øges, og det hjælper os til at centrere vores liv om ham.« (»Stol på Herren og støt dig ikke til din egen indsigt«, Liahona, maj 2017, s. 7).

Nedskriv jeres indtryk

En af de ting, som Herren pålægger profeterne at gøre, er at advare om konsekvenserne af synd. I tilfældet med profeterne fra Det Gamle Testamente betød dette ofte at fortælle de magtfulde herskere i mægtige riger, at de skulle omvende sig, for ellers blev de udslettet. Det var en farlig opgave, men Esajas var frygtløs, og hans advarsler til kongerigerne på hans tid – herunder Israel, Juda og omkringliggende nationer – var modige (se Es 13-23).

Men Esajas havde også et budskab om håb. Selvom de profeterede ødelæggelser til sidst kom over disse kongeriger, forudså Esajas en mulighed for genoprettelse og fornyelse. Herren inviterede sit folk til at vende tilbage til ham. Han ville sørge for, at »det hede sand bliver til oaser, den udtørrede jord til kildevæld« (Es 35:7). Han ville udføre »et stort og forunderligt værk« (Es 29:14), og genoprette de velsignelser, han havde lovet Israel. Hverken Esajas eller nogen anden på det tidspunkt kom til at opleve dette fantastiske værk. Men vi ser dets endelige opfyldelse i dag. Faktisk er vi en del af det!

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Esajas 13:1-11, 19-22; 14:1-20

Verdens ugudelige riger og deres herskere vil falde.

Esajas 13-14 kaldes »Et udsagn om« (et profetisk budskab om) Babylon (Esajas 13:1). Babylon var engang et mægtigt rige med en magtfuld hersker, men betragtes nu som oldtidshistorisk. Så hvorfor er budskabet til Babylon vigtigt for os i dag? I skrifterne symboliserer Babylon stolthed, verdslighed og synd, og i dag er vi omgivet af alt dette. Tænk på denne symbolik, mens I læser Esajas 13:1-11, 19-22; 14:1-20. I kan også overveje spørgsmål som disse:

  • Hvilke ligheder har Esajas’ advarsler til Babylon med profetier om verden før Frelserens andet komme? (se Es 13:1-11; L&P 45:26-42).

  • Hvilke ligheder ser I mellem den babyloniske konges stolthed og Satans stolthed? (se Es 14:4-20; Moses 4:1-4). Hvilke advarsler finder du til dig selv i disse vers?

  • Hvordan giver Frelseren »fred for din møje og pine«? (Es 14:3).

Billede
Jesus i røde klæder

Han kommer igen for at regere, af Mary R. Sauer

Esajas 24:21-23; 25:6-8; 26:19; 28:16

Esajas’ skrivelser leder mig til Jesus Kristus.

Esajas’ lærdomme henviser ofte til Frelserens mission, herunder hans sonoffer, opstandelse og andet komme. Hvilke aspekter af hans mission kommer I til at tænke på, når I læser følgende vers: Esajas 24:21-23; 25:6-8; 26:19; 28:16? Hvilke andre skriftsteder finder I, der minder jer om Frelseren?

Se også Esajas 22:22-25.

Esajas 24:1-12; 28:7-8; 29:7-10; 30:8-14

Frafald betyder at vende sig væk fra Herren og hans profeter.

Esajas brugte en række metaforer til at advare mod konsekvenserne af at vende sig bort fra Herren og afvise hans profeter. Blandt disse var en tom jord (Es 24:1-12), fuldskab (Es 28:7-8), sult og tørst (Es 29:7-10) og en nedbrudt mur eller kar (Es 30:8-14). Hvorfor er det vigtigt at holde vores pagter, ud fra det, I læser i disse vers? Overvej, hvad I gør for at forblive tro mod Herren og hans tjenere.

Se også M. Russell Ballard, »Bliv i båden og hold fast!«, Liahona, nov. 2014, s. 89-92; Guide til skrifterne, »Frafald«, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Esajas 29; 30:18-26;35

Herren kan gendanne ting, der er gået tabt eller i stykker.

Når mennesker eller samfund vender sig væk fra Herren, ønsker Satan at få os til at tro, at konsekvenserne er uoprettelige. Imidlertid beskrev Esajas nogle af de vidunderlige ting, som Herren vil gøre, når folk omvender sig og vender sig til ham. Hvad lærer I af Esajas 29:13-24; 30:18-26;35 om Herren, hans kærlighed og hans kraft?

Herren har manifesteret sin magt i vores tid gennem gengivelsen af hans evangelium. Esajas 29 indeholder flere skriftsteder, der rummer paralleller til begivenhederne i genoprettelsen. Fx:

Hvilke tanker om eller indtryk af gengivelsen af evangeliet får I, når I læser disse skriftsteder?

Se også »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation« (ChurchofJesusChrist.org).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Esajas 25:4-9.Har jeres familie nogensinde oplevet velsignelsen ved at få husly under et uvejr eller skygge på en varm sommerdag? (Se v. 4). Tal om dette, når I læser disse vers og andre beskrivelser af Herren, der findes i Esajas 25:4-9. Hvordan er Herren ligesom disse ting?

Esajas 25:8-9; 26:19.At vise billeder af Frelseren i Getsemane, på korset og efter hans opstandelse kan hjælpe jeres familie med at se forbindelser mellem disse vers og Jesus Kristus (se Evangelisk kunst, nr. 56, 57, 58, 59). Bed jeres familie om at fortælle, hvorfor de »jubler over hans frelse« (Es 25:9).

Esajas 29:11-18.Disse vers kan hjælpe jeres familie med at diskutere det »store og forunderlige værk« (v. 14) i forbindelse med evangeliets gengivelse og fremkomsten af Mormons Bog. Hvorfor er disse ting storslåede og vidunderlige for os? Bed jeres familiemedlemmer om at finde genstande i jeres hjem, der repræsenterer gengivelsens fantastiske velsignelser.

Esajas 35.Jeres familie vil måske gerne lave tegninger af dette kapitels billeder, som hjælper os med at forstå, hvordan Jesus Kristus opbygger Zion i vores tid. Hvad lærer vi af disse billeder? Hvad kan vi gøre for at hjælpe med at opbygge Zion?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Skønne forårsmorgen«, Børnenes sangbog, s. 57.

Gør undervisningen bedre

Lad børn give udtryk for deres kreativitet. Når børn skaber noget, der har forbindelse til et evangelisk princip, så hjælper det dem til at forstå princippet bedre. Lad dem bygge, tegne, farvelægge, skrive og skabe. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Billede
Maria og Johannes ser på Jesus på korset

»Han er vor Gud, vi satte vort håb til ham, og han frelste os« (Es 25:9). James Tissot (franskmand, 1836-1902). Kvinde, dér er din søn (Stabat Mater), 1886-1894. Opak akvarel over grafit på gråt vævet papir. Billede: 29,7 x 15,2 cm. Brooklyn Museum, købt gennem offentlige donationer, 00.159.300

Udskriv