Vanha testamentti 2022
10.–16. lokakuuta. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut”


”10.–16. lokakuuta. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ’Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”10.–16. lokakuuta. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
profeetta puhumassa miehille

Jeremia, Walter Rane

10.–16. lokakuuta

Jeremia 1–3; 7; 16–1820

”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut”

Vanhin David A. Bednar on sanonut: ”Yksi tapa, jolla minä kuulen [Herraa], on pyhät kirjoitukset. Pyhät kirjoitukset ovat etukäteen äänitettyä Herran ääntä.” (”’Hear Him’ in Your Heart and in Your Mind”, churchofjesuschrist.org.)

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Alussa Jeremia ei uskonut, että hänestä tulisi hyvä profeetta. ”En minä osaa puhua”, hän vastusteli, kun Herra ensi kerran kutsui häntä (Jer. 1:6). Herra vakuutti hänelle: ”Minä annan sanani sinun suuhusi” (jae 9). Jeremia tunsi olevansa kokematon ”nuori” (jae 6), mutta Herra selitti, että hän oli itse asiassa valmistautuneempi kuin hän arvasikaan – hänet oli asetettu tähän tehtävään jo ennen hänen syntymäänsä (ks. jae 5). Niinpä Jeremia siirsi syrjään pelkonsa ja otti kutsun vastaan. Hän varoitti Jerusalemin kuninkaita ja pappeja siitä, ettei heidän teeskennelty pyhyytensä pelastaisi heitä tuholta. ”Nuori”, joka luuli, ettei hän osannut puhua, tuli tuntemaan Jumalan sanan kuin se olisi palanut liekehtivänä tulena hänen sisimmässään, eikä hän voinut vaieta (ks. Jer. 20:9).

Jeremian kertomus on myös meidän kertomuksemme. Jumala on tuntenut meidätkin ennen syntymäämme ja valmistanut meitä tekemään Hänen työtään maan päällä. Tähän työhön sisältyy muun muassa sellaista, minkä Jeremia näki ennalta: Jumalan kansan kokoaminen yksitellen, jotta heidät tuotaisiin Siioniin (ks. Jer. 3:14). Ja vaikka emme tietäisikään tarkalleen, mitä tehdä tai sanoa, niin meidän ei pidä pelätä, ”sillä minä, Herra, olen sinun kanssasi” (Jer. 1:8, 19).

Katso yleiskatsaus Jeremian kirjaan Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelissa ”Jeremia”.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jer. 1:4–19; 7:1–7; 20:8–10

Profeettoja kutsutaan puhumaan Herran sanaa.

Kun luet Jeremian kutsusta profeetaksi jakeista Jer. 1:4–19, pohdi profeettojen roolia omassa elämässäsi. Mitä opit profeetoista sen pohjalta, mitä Herra sanoi Jeremialle? (Ks. myös Jer. 7:1–7.) Jeremian saarnaaminen torjuttiin usein (ks. Jer. 20:8, 10). Mitä opit Jeremian sanojen pohjalta jakeissa Jer. 20:9? Pidä nämä ajatukset mielessäsi, kun tutkit Jeremian opetuksia. Mitä sellaista huomaat näissä opetuksissa, mikä innoittaa sinua seuraamaan myöhempien aikojen profeettojamme?

Jer. 1:5

Jumala tunsi minut ennen syntymääni.

Ennen Jeremian syntymää Jumala tunsi hänet ja valitsi hänet eli asetti hänet ennalta täyttämään erityisen tehtävän maan päällä (ks. Jer. 1:5). Mistähän syystä Jeremian oli hyödyllistä tietää tämä?

Jumala tunsi myös sinut ennen syntymääsi ja asetti sinut ennalta tiettyihin tehtäviin (ks. Alma 13:1–4; OL 138:53–56; Abr. 3:22–23). Kuinka tämä tieto voi vaikuttaa elämääsi? Jos olet saanut patriarkallisen siunauksesi, voisit rukoillen tarkastella sitä ja kysyä Jumalalta, kuinka voit toteuttaa sen, mitä Hän on asettanut sinut ennalta tekemään.

Katso myös Gospel Topics, ”Foreordination”, ”Premortality”, topics.churchofjesuschrist.org.

Kuva
henkilö seisomassa muinaisessa vesisäiliössä

Ihmiset muinaisessa Israelissa käyttivät säiliöitä kallisarvoisen veden varastoimiseen.

Jer. 27

”Minut, elävän veden lähteen, se on hylännyt.”

Kuivalla seudulla, missä israelilaiset asuivat, ihmiset varastoivat kallisarvoista vettä maanalaisiin vesisäiliöihin. Miksi veden saaminen lähteestä olisi parempaa kuin turvaaminen vesisäiliöön? Mitä tarkoittaa se, että hylkää ”elävän veden lähteen”? Mistä jakeessa Jer. 2:13 mainitut ”särkyvät säiliöt” mahtavat olla vertauskuvana? Kun luet lukuja Jer. 2 ja 7, huomaa, kuinka ihmiset hylkäsivät Herran elävät vedet, ja mieti, kuinka sinä saat elämääsi elävää vettä.

Jer. 7 on osoitettu niille, jotka olivat menossa ”Herran temppelin portille – – rukoilemaan Herraa” (Jer. 7:2). Tästä ulkoisesta omistautumisen osoittamisesta huolimatta he olivat kuitenkin syyllistyneet suureen jumalattomuuteen (ks. jakeet 2–11). Mitä sanomia Herralla mahtaa olla sinua varten jakeissa 21–23?

Jer. 3:14–18; 16:14–21

Herra kokoaa kansansa.

Kun Jeremia profetoi hajallaan olevan Israelin kokoamisesta, hän sanoi, että se olisi vieläkin mahtavampaa kuin pako Egyptistä (ks. Jer. 16:14–15). Samanlaisessa hengessä presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Teidät lähetettiin maan päälle juuri tänä aikana – – auttamaan Israelin kokoamisessa. Tämän maan päällä ei tapahdu juuri nyt mitään, mikä on tärkeämpää kuin [tämä kokoaminen]. – – Tämän kokoamisen pitäisi merkitä teille kaikkea.” (Russell M. Nelson ja Wendy W. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen nuorten hartaustilaisuus, 3. kesäkuuta 2018, liite Liahonaan, s. 12, churchofjesuschrist.org.)

Kun tutkit jakeita Jer. 3:14–18; 16:14–21, mikä Israelin kokoamisessa myöhempinä aikoina innoittaa sinua? Kuinka tuo kokoaminen näiden jakeiden mukaan tapahtuu? Mitä muita oivalluksia saat presidentti Nelsonin puheen muusta osasta, jota on lainattu yllä?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Jer. 1:5.Voisit käyttää tätä jaetta, kun puhutte elämästämme taivaallisen Isän luona ennen syntymäämme. Laulu ”Elin taivaassa” (Lasten laulukirja, s. 140) ja ”Johdanto: Taivaallisen Isämme suunnitelma” (julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 1–5) voivat olla avuksi. Kuinka tieto kuolevaisuutta edeltävästä elämästämme voi vaikuttaa siihen, kuinka elämme elämämme kuolevaisuudessa?

Jer. 2:13; 17:13–14.Voisit auttaa perheesi jäseniä luomaan mielikuvan näistä jakeista näyttämällä, mitä tapahtuu, kun laitat vettä haljenneeseen tai rikkinäiseen astiaan. Mitä ”elävän veden lähde” ja ”särkyvät säiliöt” saattaisivat kuvata (ks. Jer. 2:13)? Kuinka me juomme Herran elävää vettä?

Jer. 16:16.Presidentti Russell M. Nelson on verrannut kalastajia ja metsästäjiä tässä jakeessa myöhempien aikojen lähetyssaarnaajiin (ks. ”Hajallaan olevan Israelin kokoaminen”, Liahona, marraskuu 2006, s. 81). Perheenjäsenet voisivat ”metsästää” tavaroita eri puolilla kotianne ja puhua siitä, kuinka voitte auttaa hajallaan olevan Israelin ”kalastamisessa” ja ”metsästämisessä”.

Jer. 18:1–6.Voisitte tarkastella näitä jakeita keskustelemalla siitä, kuinka saviruukku tehdään, tai voisit näyttää, miten se tapahtuu. Mikä sanoma Herralla on Israelille jakeissa Jer. 18:1–6? Mitä tarkoittaa se, että on savea Herran käsissä? (Ks. myös Jes. 64:7.) Toinen kertomus, jossa meitä verrataan savenvalajan saveen, on vanhin Richard J. Maynesin puheessa ”Kristus-keskeisen elämän suoma ilo” (Liahona, marraskuu 2015, s. 27–30).

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Israel, Israel, Luoja kutsuu”, MAP-lauluja, 6.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä kertomuksia. Vapahtaja opetti usein käyttäen kertomuksia. Mieti omasta elämästäsi kertomuksia, jotka voivat saada evankeliumin periaatteen eläväksi. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 22.)

Kuva
savea savenvalajan dreijalla

”Katso, niin kuin savi on valajan kädessä, niin sinä, Israelin kansa, olet minun kädessäni” (Jer. 18:6).

Tulosta