Vanha testamentti 2022
10.–16. lokakuuta. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut”


”10.–16. lokakuuta. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ’Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”10.–16. lokakuuta. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
profeetta puhumassa miehille

Jeremia, Walter Rane

10.–16. lokakuuta

Jeremia 1–3; 7; 16–1820

”Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut”

”Jokaisen evankeliumin opettajan – – tavoitteena on opettaa evankeliumin puhdasta oppia Hengen johdatuksella auttaakseen Jumalan lapsia vahvistamaan uskoaan Vapahtajaan ja tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, etukansi).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kirjoita paperiliuskoille muutamia avainsanoja tämän viikon Jeremian kirjan tutkimisen pohjalta, kuten profeetta, elävä vesi, kokoaminen ja savi. Laita paperit johonkin astiaan ja kehota lapsia valitsemaan yksi ja kertomaan, mitä ajatuksia se tuo mieleen. Auta heitä huomaamaan, kuinka sana liittyy johonkin, mitä Jeremia opetti.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jer. 1:5

Taivaallinen Isä tunsi minut jo ennen syntymääni.

Koska elimme Jumalan luona ennen kuin tulimme maan päälle, Hän tuntee meidät, vaikka me emme muistakaan Häntä. Kuinka autat opettamiasi lapsia ymmärtämään tämän tärkeän totuuden?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Jer. 1:5 ja selitä, että Jumala tunsi profeetta Jeremian jo ennen tämän syntymää. Kerro jokaiselle lapselle erikseen, että taivaallinen Isä tunsi hänetkin jo ennen syntymää ja että Hän lähetti meidät jokaisen tänne tiettyä tarkoitusta varten.

  • Näytä lapsille kuvaa vauvasta ja kysy lapsilta, tietävätkö he, missä tämä vauva asui ennen syntymäänsä. Laulakaa yhdessä laulu, jossa opetetaan kuolevaisuutta edeltävästä elämästämme Jumalan luona, kuten ”Oon lapsi Jumalan” tai ”Elin taivaassa” (Lasten laulukirja, s. 2–3, 140). Puhukaa laulun herättämistä hengellisistä tunteista. Lausu todistuksesi siitä, että me kaikki elimme kerran taivaallisen Isän luona ja että Hän on lähettänyt meidät tänne maan päälle.

Jer. 1:7

Profeettoja kutsutaan puhumaan Herran sanoja.

Jeremian kutsuminen osoittaa, mitä Herra pyytää profeettoja tekemään. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia vahvistamaan haluaan seurata elävää profeettaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvaa elävästä profeetasta ja pyydä heitä kertomaan, mitä he tietävät hänestä. Mitä profeetat tekevät? Lue lapsille, mitä Herra sanoi eräälle profeetalle, Jeremialle, jakeessa Jer. 1:7. Kehota lapsia kävelemään paikallaan, kun luet ”mene, minne ikinä sinut lähetän”, ja olemaan puhuvinaan, kun luet ”puhu, mitä minä käsken sinun puhua”. Lausu todistuksesi siitä, että profeetat tekevät ja sanovat, mitä Herra käskee.

  • Näytä kuvia pyhien kirjoitusten profeetoista (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, kirkon lehdet ja Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi). Anna lasten kertoa, mitä he tietävät näistä profeetoista. Kerro lapsille lyhyesti, mitä kukin on tehnyt auttaakseen Jumalan työssä. Lausu todistuksesi siitä, että Jumala on kutsunut profeetat puhumaan Hänen sanojaan ja palvelemaan Hänen kansaansa.

Jer. 16:16

Minä voin auttaa taivaallisen Isän lapsia palaamaan Hänen luokseen.

Viitaten jakeeseen Jer. 16:16 presidentti Russell M. Nelson sanoi: ”Lähetyssaarnaajamme ovat etsineet niitä, jotka ovat hajallaan olevaa Israelia; he ovat metsästäneet heitä kallionrotkoista ja he ovat kalastaneet heitä kuten muinaisina aikoina” (”Hajallaan olevan Israelin kokoaminen”, Liahona, marraskuu 2006, s. 81).

Mahdollisia toimintoja

  • Kun luet jaetta Jer. 16:16, kehota lapsia kuvittelemaan, että he kalastavat tai metsästävät. Selitä, että tämän jakeen kalastajat ja metsästäjät voivat edustaa lähetyssaarnaajia. Kehota lapsia esittämään lähetyssaarnaajia. Mitä lähetyssaarnaajat tekevät? Kuinka voimme auttaa heitä?

  • Valmista yhdistämispeli käyttämällä tämän viikon tehtäväsivua. Kun lapsi löytää toisiinsa sopivat kortit, puhukaa siitä, mitä me voimme kuvan mukaan tehdä auttaaksemme taivaallisen Isän lapsia palaamaan Hänen luokseen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jer. 1:4–19

Profeettoja kutsutaan puhumaan Herran sanaa.

Kuinka voit auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan ja ymmärrystään profeettojen roolista Jumalan valtakunnassa?

Mahdollisia toimintoja

  • Valitse luvusta Jer. 1 muutamia keskeisiä jakeita, jotka opettavat tärkeitä totuuksia profeetoista, kuten jakeet 5, 7, 10 ja 19. Kehota jokaista lasta valitsemaan yksi jae, lukemaan se ja kertomaan jotakin, mitä hän oppii profeetoista sen jakeen pohjalta. Kehota muutamaa lasta lausumaan todistuksensa profeetan seuraamisesta.

  • Näytä kuvaa elävästä profeetasta, ja laulakaa yhdessä jokin profeetoista kertova laulu, kuten ”Oi, kuulkaa ääntä profeetan” (MAP-lauluja, 11). Auta lapsia laatimaan luettelo asioista, joita elävä profeetta on pyytänyt meitä tekemään. Valitse profeetan jokin äskettäinen konferenssipuhe ja auta lapsia löytämään neuvoja hänen puheestaan. Millä tavoin me seuraamme profeettaa? Keskustelkaa siitä, kuinka profeettojen neuvot auttavat meitä seuraamaan taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta paremmin.

  • Näytä video ”Why Do We Have Prophets?” [Miksi meillä on profeettoja?] (churchofjesuschrist.org) ja kysy lapsilta, miten he selittäisivät ystävälle, miksi on siunaus, että meillä on elävä profeetta (ks. UK 1:6, 9). Kehota lapsia kertomaan, mitä he tuntevat elävää profeettaa kohtaan.

Jer. 16:14–15

Minä voin olla osa Israelin kokoamista.

Israelin kokoamisesta kertova sanoma, joka on jakeissa Jer. 16:14–15, voi tarjota hienon tilaisuuden puhua lapsille lähetystyöstä ja sukututkimustyöstä. Tämä on yksi tapa, jolla me olemme ”Jumalan todistajina” (Moosia 18:9).

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä Jer. 16:14. Pyydä lapsia kertomaan, mitä yksityiskohtia he muistavat siitä, kun ”Herra – – toi israelilaiset Egyptin maasta” (ks. 2. Moos. 14). Kehota heitä lukemaan Jer. 16:15 ja ottamaan selville, mikä Jeremian sanojen mukaan olisi sitäkin mieleenpainuvampaa. Selitä, että Israel oli hajallaan ympäri maailmaa, mutta Jumala lupasi koota heidät takaisin luokseen ja kirkkoonsa. Tätä kutsutaan Israelin kokoamiseksi. Miten tämä muistuttaa ihmisten vapauttamista vankeudesta?

  • Lue nämä presidentti Russell M. Nelsonin sanat: ”Aina kun te teette mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – kummalla puolen verhoa tahansa – ottamaan askeleen kohti sitä, että hän solmii liittoja Jumalan kanssa ja saa omat välttämättömät kaste- ja temppelitoimitukset, te autatte Israelin kokoamisessa” (Russell M. Nelson ja Wendy W. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen nuorten hartaustilaisuus, 3. kesäkuuta 2018, liite Liahonaan, syyskuu 2018, s. 15, churchofjesuschrist.org). Miten voimme auttaa Israelin kokoamisessa?

  • Laulakaa yhdessä jokin lähetystyöstä kertova laulu, kuten ”Kun vartun hiukan vanhemmaksi” tai ”Herrasta ja Kuninkaasta” (Lasten laulukirja, s. 91, 94–95), tai näytä video ”Your Day for a Mission” [Sinun aikasi lähteä lähetystyöhön] (churchofjesuschrist.org). Kysy lapsilta, mitä he oppivat laulun tai videon perusteella siitä, miksi joku tekee valinnan palvella lähetystyössä.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia viemään tämän viikon tehtäväsivu kotiin ja pelaamaan yhdistämispeliä perheensä kanssa. Kannusta heitä puhumaan perheensä kanssa siitä, kuinka lähetystyö on siunannut heitä.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia tunnistamaan Hengen vaikutus. Hengellinen musiikki luo usein otollisen ilmapiirin Pyhän Hengen vaikutukselle. Kun laulat lasten kanssa, varaa aikaa siihen, että autat heitä tunnistamaan hengellisiä tunteita, jotka vahvistavat heidän oppimiensa asioiden olevan totta.

Tulosta