Vanha testamentti 2022
26. syyskuuta – 2. lokakuuta. Jesaja 50–57: ”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme”


”26. syyskuuta – 2. lokakuuta. Jesaja 50–57: ’Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”26. syyskuuta – 2. lokakuuta. Jesaja 50–57”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Kristus päässään orjantappurakruunu ja sotilaan pilkkaamana

Kristusta pilkataan, Carl Heinrich Bloch

26. syyskuuta – 2. lokakuuta

Jesaja 50–57

”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme”

Luvuissa Jes. 50–57 on kaunista kieltä, jota opettamasi lapset eivät ehkä ymmärrä. Kun valmistaudut opettamaan, pohdi, mitä yksinkertaisia totuuksia nämä sanat opettavat ja kuinka voisit auttaa lapsia oppimaan ne.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta jokaista lasta kertomaan, kuinka hän tietää, että Jeesus Kristus rakastaa häntä. Pyydä heitä kertomaan, mitä he tekevät osoittaakseen, että he rakastavat Jeesusta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jes. 53:4

Jeesus Kristus kärsi minun tähteni, koska Hän rakastaa minua.

Sovitusuhrinsa kautta Jeesus Kristus kärsi syntiemme tähden ja otti kantaakseen ”meidän kipumme” ja ”meidän sairautemme”. Kuinka todistat lapsille Vapahtajan sovituksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyville kuvia Vapahtajan kärsimisestä ristillä ja Getsemanen puutarhassa (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 56, 57, tai julkaisun Uuden testamentin kertomuksia luvut 51–53). Pyydä lapsia kuvailemaan, mitä he näkevät kuvissa, ja kertomaan, mitä he tietävät kuvien tapahtumista. Miksi Jeesus kärsi meidän puolestamme?

  • Lue lapsille jakeesta Jes. 53:4: ”Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme.” Näytä lapsille jotakin raskasta esinettä (tai kuvaa esineestä) ja kehota heitä kuvittelemaan, että he nostavat jotakin raskasta. Selitä, että ”kipu” ja ”sairaus” voivat tuntua raskailta ja vaikeilta kantaa. Todista, että Jeesus Kristus auttaa meitä kantamaan näitä, koska Hän rakastaa meitä.

Jes. 55:6

Minä voin etsiä Herraa ja huutaa Häntä avukseni.

Mieti, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että ”etsii” Jeesusta läpi elämänsä.

Mahdollisia toimintoja

  • Piilota luokkahuoneeseen kuva Jeesuksesta ja pyydä lapsia etsimään se. Lue jakeesta Jes. 55:6 sanat ”Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää”. Pyydä lapsia mainitsemaan tapoja, joilla he voivat etsiä Herraa – mikä tarkoittaa sitä, että he yrittävät kovasti oppia Hänestä ja päästä lähelle Häntä. Aina kun joku lapsi antaa vastauksen, piilota kuva uudelleen ja kehota lasta ”etsimään” sitä.

  • Auta lapsia opettelemaan sanat lauluun ”Etsi Herraa varhain” (Lasten laulukirja, s. 67) tai johonkin muuhun lauluun, joka kertoo pääsemisestä lähemmäksi Vapahtajaa. Auta tämän viikon tehtäväsivun avulla lapsia valitsemaan, mitä he aikovat tehdä etsiäkseen Herraa.

  • Lue jakeesta Jes. 55:6 sanat ”Huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä”. Kuinka me huudamme avuksi taivaallista Isää? Pyydä lapsia kertomaan, mitä he sanovat rukouksissaan. Todista, että taivaallinen Isä rakastaa heitä ja kuulee heitä, kun he rukoilevat.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jes. 51–52

Herra kutsuu minua ”pukeutumaan voimaani”.

Luvuissa Jes. 51 ja 52 Herra käytti ilmauksia kuten ”herää”, ”jalkeille” ja ”pukeudu voimaasi” innoittaakseen kansaansa elämään jumalallisten mahdollisuuksiensa mukaan. Mieti, kuinka nämä ilmaukset voivat innoittaa opettamiasi lapsia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita ennen oppitunnin alkua taululle luvuista Jes. 51–52 useita ilmauksia, jotka ilmaisevat, mitä Herra halusi kansansa tekevän, kuten ”kohottakaa katseenne”, ”hereille”, ”jalkeille”, ”ravista tomu yltäsi” ja ”puhjetkaa riemuun” (Jes. 51:6, 17; 52:2, 9). Anna lasten vuorotellen esittää jotakin ilmauksista samalla kun muu luokka yrittää arvata, mikä toiminta on kyseessä. Kunkin lapsen vuoron jälkeen näytä lapsille ilmaus pyhistä kirjoituksista ja keskustelkaa ilmauksen hengellisestä merkityksestä. Mitä Herra pyytää meitä tekemään? Kuinka voimme tehdä kutakin näistä asioista?

  • Kehota lapsia lukemaan Jes. 51:1, 4, 7 ja miettimään, keille Herra puhuu ja mitä Hän haluaa heidän tekevän. Mitä tarkoittaa se, että kuulee Herraa? Havainnollista tätä pyytämällä yhtä lapsista antamaan yksinkertaisia ohjeita, joita muiden on noudatettava. Miksi toisinaan on vaikeaa kuulla Herraa ja olla Hänelle kuuliainen? Kuinka me voimme osoittaa Herralle, että me ”kuulemme” Häntä?

Kuva
veistos Kristuksesta kantamassa ristiä

Rakkauden vuoksi, kuvanveistäjä Angela Johnson

Jes. 53:3–9

Jeesus Kristus otti kantaakseen minun syntini ja murheeni.

Kuinka voit Jesajan sanojen avulla auttaa lapsia ymmärtämään syvällisemmin, mitä Vapahtaja on tehnyt heidän hyväkseen?

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyville muutamia kuvia, jotka esittävät Jeesuksen Kristuksen kärsimystä ja kuolemaa (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 56, 5758). Lukekaa yhdessä Jes. 53:3–6, 9, ja kehota lapsia panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kertovat kuvien tapahtumista. Todista, että satoja vuosia ennen kuin Jeesus Kristus kärsi puolestamme, Jesajan kaltaiset profeetat opettivat näistä tärkeistä tapahtumista. Miksi mahtoi olla tärkeää, että ihmiset tiesivät nämä asiat niin monia vuosia etukäteen? (Ks. Alma 39:15–19.)

  • Kehota lapsia lukemaan Jes. 53:4–7 ja etsimään sanoja, jotka kuvaavat, mitä Vapahtaja on kärsinyt meidän puolestamme. Pyydä heitä kirjoittamaan nämä sanat taululle. Miksi Hän kärsi meidän ”kipumme”, ”sairautemme” ja ”pahat tekomme”? (Ks. myös Alma 7:11–12.) Kerro lapsille, kuinka Vapahtaja on auttanut sinua kantamaan kipujasi ja murheitasi. Anna heidän kertoa, mitä he tuntevat Vapahtajaa kohtaan ja mitä Hän on tehnyt heidän hyväkseen.

Jes. 55:7–9

Herran tiet ovat minun teitteni yläpuolella.

Kun ymmärrämme, että Herran ajatukset ja tiet ovat korkeammalla kuin meidän, on helpompaa luottaa Häneen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kysy lapsilta, kenen puoleen he kääntyisivät, jos heillä olisi vaikea ongelma, ja miksi. Lue lasten kanssa Jes. 55:8–9 ja pyydä heitä kuuntelemaan, miksi meidän tulee tavoitella Herran johdatusta, kun tarvitsemme apua.

  • Piirrä taululle taivas ja maa ja kirjoita niiden viereen Taivas ja Maa. Kehota sitten lapsia lukemaan Jes. 55:9 ja ottamaan selvää, mitä Herra vertasi taivaaseen ja maahan, ja pyydä heitä kirjoittamaan nämä muut sanat piirrokseen. Mitä merkitsee se, että Herran tiet ja ajatukset ovat ”korkeammalla” kuin meidän? Miksi on tärkeää tietää tämä?

  • Keskustele lasten kanssa muutamista Herran teistä, jotka ovat korkeammalla kuin meidän tiemme. Esimerkiksi mikä on Hänen tapansa kohdella syntisiä? (Ks. Mark. 2:15–17.) Mikä on Hänen tapansa johtaa muita? (Ks. Matt. 20:25–28.) Millä tavoin Hänen tiensä ovat erilaisia kuin muiden tiet? Kerro lapsille, kuinka olet oppinut luottamaan Herran korkeampiin teihin ja ajatuksiin.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Ehdota lapsille, että sen pohjalta, mitä he ovat oppineet tänään luokassa, he asettavat tavoitteen, joka voi auttaa heitä pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta. Kehota heitä kertomaan tästä tavoitteesta jollekulle perheenjäsenelle.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta pieniä lapsia oppimaan pyhistä kirjoituksista. Auta pieniä lapsia oppimaan pyhistä kirjoituksista siten, että keskityt yksittäiseen jakeeseen tai vain johonkin keskeiseen ilmaukseen. Joskus voisit lukea jonkin kohdan pyhistä kirjoituksista ja kehottaa lapsia seisomaan tai nostamaan kätensä, kun he kuulevat jonkin tietyn sanan tai ilmauksen, johon haluat keskittyä.

Tulosta