Vanha testamentti 2022
17.–23. lokakuuta. Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3: ”Minä muutan heidän surunsa riemuksi”


”17.–23. lokakuuta. Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3: ’Minä muutan heidän surunsa riemuksi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”17.–23. lokakuuta. Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
kaiverrus profeetta Jeremiasta

Profeetta Jeremian huuto, nasareenien tekemästä kaiverruksesta

17.–23. lokakuuta

Jeremia 30–3336; Valitusvirret 13

”Minä muutan heidän surunsa riemuksi”

Lasten saattaa olla vaikea ymmärtää Jeremian kirjaa ja Valitusvirsiä, mutta luokkasi voi silti oppia jotakin näissä kirjoissa opetettujen periaatteiden pohjalta. Mitä tunnet innoitusta opettaa?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pane Raamattu kiertämään. Kun lapset pitävät kirjaa kädessään, pyydä heitä kertomaan jotakin, mistä he pitävät Vanhassa testamentissa – kenties jokin periaate tai lempikertomus, jonka he ovat oppineet kotona tai kirkossa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jer. 31:3

Taivaallinen Isä ja Jeesus rakastavat minua.

Taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen ainaisen rakkauden tunteminen auttaa opettamiasi lapsia lähestymään Heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille asioita (tai kuvia sellaisista), jotka ovat kestäviä, ja asioita, jotka eivät ole kestäviä, kuten metalliraha ja hedelmä. Kysy lapsilta, kumpi on kestävämpi, ja keskustelkaa siitä, miksi jotkin asiat ovat kestävämpiä kuin toiset. Lue Jer. 31:3 ja auta lapsia ymmärtämään, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tuntevat meitä kohtaan rakkautta aina.

  • Pyydä lapsia kertomaan, miten taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus osoittavat rakkauttaan heitä kohtaan (ks. Jer. 31:3). Voisit antaa lapsille ideoita siten, että laulatte jonkin laulun, joka kertoo Heidän rakkaudestaan meitä kohtaan, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” tai ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 16–17, 42–43). Mikäli mahdollista, näytä kuvia laulussa mainituista asioista. Miltä meistä tuntuu, kun ajattelemme taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkautta?

Kuva
tyttö tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Pyhät kirjoitukset voivat innoittaa meitä tekemään parannuksen ja kääntymään Herran puoleen.

Jer. 36:1–4

Pyhät kirjoitukset ovat Jumalan sanaa.

Herra käski Jeremiaa kirjoittamaan muistiin Hänen sanansa, ja Jeremian kirjoitukset ovat säilyneet meille Jeremian kirjassa. Auta lapsia syventämään rakkauttaan pyhiin kirjoituksiin, joista löydämme Jumalan sanan.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta esittämään Jeremiaa ja pyydä muita lapsia esittämään Barukia. Auta Jeremiaa esittävää lasta sanomaan joitakin sanoja kohdasta Jer. 36:3 samalla kun muut lapset ovat kirjoittavinaan niitä muistiin, kuten Baruk kirjoitti. Todista, että pyhät kirjoitukset nykyään ovat Herran sanaa (ks. Jer. 36:4), jonka Hän on pyytänyt profeettoja kirjoittamaan muistiin.

  • Laita näkyville jokin lasten kirja ja pyhät kirjoitukset ja pyydä lapsia kertomaan, mitä eroja he huomaavat kirjojen välillä. Mikä tekee pyhistä kirjoituksista erityisiä? Auta lapsia ymmärtämään, että pyhät kirjoitukset ovat profeettojen kirjoittamaa Jumalan sanaa, aivan kuten Jeremian kirja on sitä, mitä Jumala käski Jeremiaa kirjoittamaan.

Jer. 36:4–10

Voin kertoa muille, mitä opin pyhistä kirjoituksista.

Lapsilla voi olla suuri vaikutus lähipiirissään oleviin. Barukin tavoin he voivat kertoa muille, mitä he oppivat pyhistä kirjoituksista.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia tekemään liikkeitä, jotka sopivat siihen, mitä luet (tai esität tiivistäen) jakeista Jer. 36:4–10, kuten ovat kirjoittavinaan kirjaan (ks. jae 4), pitelevät vankilan kaltereita (ks. jae 5) ja lukevat pyhiä kirjoituksia kansalle (ks. jakeet 8, 10). Tähdennä, että Barukilla oli rohkeutta lukea Jeremian sanat kansalle, vaikka Jerusalemin johtohenkilöt eivät halunneetkaan hänen lukevan niitä. Auta lapsia muistamaan jotakin, mitä he ovat oppineet Vanhasta testamentista, ja miettimään, millä tavoin he voivat kertoa siitä muille.

  • Laulakaa jokin pyhistä kirjoituksista kertova laulu, kuten ”Tutki ja rukoile” (Lasten laulukirja, s. 66). Lausu oma todistuksesi pyhistä kirjoituksista ja kutsu lapsiakin lausumaan oma todistuksensa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jer. 31:31–34; 32:38–41

Voin pitää liittoni Jumalan kanssa.

Jeremian opetukset Herran uudesta ja ikuisesta liitosta voivat auttaa opettamiasi lapsia vahvistamaan haluaan pitää liittonsa.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä taululle sydän. Kehota puolta luokan lapsista lukemaan Jer. 31:31–34 ja toista puolta luokan lapsista lukemaan Jer. 32:38–41. Kehota ryhmiä kirjoittamaan sydämeen asioita, joita he oppivat lukemiensa jakeiden perusteella Jumalan kanssa solmimistamme liitoista. Miten se, että Jumalan laki on kirjoitettu sydämeemme (ks. Jer. 31:33), eroaa siitä, että vain luemme sitä pyhistä kirjoituksista? Miksi haluamme tehdä liittoja Herran kanssa? Miksi Hän haluaa tehdä liittoja meidän kanssamme?

  • Voisitte tarkastella lupauksia, joita annamme, kun meidät kastetaan, kehottamalla lapsia tekemään paperille kaksisarakkeisen taulukon, jossa on otsikot Minä lupaan ja Jumala lupaa. Pyydä heitä täyttämään taulukko käyttämällä kohtia Moosia 18:10, 13; OL 20:37. Kehota lapsia laittamaan paperi näkyville kotona, jotta se auttaa heitä muistamaan pitää liittonsa.

Jer. 36

Pyhät kirjoitukset ovat Jumalan sanaa.

Luvun Jer. 36 kertomus voi auttaa lapsia oppimaan niiden ihmisten esimerkin pohjalta, jotka ottivat vastaan Herran sanan pyhissä kirjoituksissa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle nämä kysymykset: Miksi? Kuka arvosti pyhiä kirjoituksia? Kuka ei? Lukekaa yhdessä Jer. 36:1–3. Kysy lapsilta, miksi Herra halusi Jeremian kirjoittavan muistiin Hänen sanansa. Pyydä sitten lapsia lukemaan pareittain Jer. 36:5–8, 20–25 ja panemaan merkille, ketkä osoittivat arvostavansa pyhiä kirjoituksia ja ketkä eivät. Kerro, miksi sinä arvostat pyhiä kirjoituksia. Lue jokin pyhien kirjoitusten kohta tai kertomus, joka on sinulle erityisen merkityksellinen. Pyydä myös lapsia tekemään niin.

  • Kehota lapsia harjoittelemaan tämän viikon tehtäväsivun avulla luvun Jer. 36 tapahtumien kertomista toisilleen. Pyydä heitä lausumaan todistuksensa pyhistä kirjoituksista.

Valit. 1:1–2,16; 3:22–26

Vapahtajan ansiosta minä voin saada syntini anteeksi.

Kuten Valitusvirsissä runollisesti kuvaillaan, me tunnemme usein murhetta tehdessämme syntiä. Nämä tuntemukset voivat innoittaa meitä muuttumaan ja pyytämään anteeksiantoa taivaalliselta Isältä.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lapsille, että koska israelilaiset eivät olleet tehneet parannusta, Jerusalem ja siellä ollut temppeli oli tuhottu. Pyydä lapsia kertomaan, miltä heistä olisi mahtanut tuntua, jos he olisivat asuneet siihen aikaan Jerusalemissa. Lukekaa yhdessä Valit. 1:1–2, 16. Mitkä näiden jakeiden sanat ja ilmaukset auttavat meitä ymmärtämään, miltä israelilaisista on mahtanut tuntua? Kuinka jakeiden Valit. 3:22–26 sanoma on saattanut antaa heille toivoa?

  • Pyydä lapsia ajattelemaan tilannetta, jolloin he ovat tunteneet surua tehtyään huonon valinnan. Mitä sellaista he löytävät jakeista Valit. 3:22–26, mikä auttaa heitä tietämään, että Herra on halukas antamaan heille anteeksi?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia pyytämään perheensä jäseniä kertomaan kokemuksista, jotka liittyvät oppitunnilla tarkastelemiinne periaatteisiin. Esimerkiksi jos keskustelitte pyhistä kirjoituksista, lapset voisivat pyytää yhtä perheenjäsentä kertomaan, kuinka hän tietää pyhien kirjoitusten olevan totta.

Näin kehitymme opettamisessa

Pidä yllä lasten huomiota. Sinun tulee ehkä keksiä luovia tapoja saada nuoremmat lapset mukaan. Käytä esimerkiksi kuvia, lauluja, pelejä ja muita toimintoja.

Tulosta