Vanha testamentti 2022
3.–9. lokakuuta. Jesaja 58–66: ”Siioniin Herra tulee vapauttajana”


”3.–9. lokakuuta. Jesaja 58–66: ’Siioniin Herra tulee vapauttajana’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”3.–9. lokakuuta. Jesaja 58–66”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Jeesus opettaa synagogassa

Jeesus synagogassa Nasaretissa, Greg K. Olsen

3.–9. lokakuuta

Jesaja 58–66

”Siioniin Herra tulee vapauttajana”

Tämän opetusehdotuksen toimintaehdotusten tarkoituksena on innoittaa sinua luovuuteen. Älä tunne velvoitetta seurata niitä tarkasti. Noudata Hengen innoitusta ennen oppiaihetta ja sen aikana.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Monet Jesajan sanoista todistavat ja opettavat Vapahtajasta. Laita näkyviin kuva Jeesuksesta Kristuksesta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he ovat oppineet Hänestä tällä viikolla.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jes. 58:13–14

Lepopäivä voi olla minulle ilon päivä.

Lepopäivä on meille aikaa, jolloin voimme muistaa Herraa ja levätä viikoittaisista toimistamme. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia tekemään lepopäivästä ilon päivän?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia toistamaan lause ”Nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi” (Jes. 58:13). Pyydä lapsia kertomaan asioista, jotka tuovat heille iloa. Todista, että Herra on antanut meille lepopäivän, koska Hän haluaa meidän kokevan iloa. Kerro lapsille, miksi lepopäivä on sinulle ilon päivä.

  • Lue lapsille jakeesta Jes. 58:14: ”Silloin saat iloita Herrasta.” Selitä lapsille, että lepopäivä on erityinen päivä – aikaa, jolloin voimme ajatella sitä, mitä taivaallinen Isä ja Jeesus ovat tehneet auttaakseen meitä olemaan onnellisia. Auta lapsia miettimään, mitä he voivat tehdä lepopäivänä muistaakseen taivaallista Isää ja Jeesusta. Kehota heitä piirtämään ideoitaan ja kertomaan piirustuksistaan toisilleen ja perheelleen.

Kuva
nainen sytyttää savisen öljylampun miehen pitelemästä lampusta

”Herra on sinun ikuinen valosi” (Jes. 60:19). Valon lahja, Eva Timothy

Jes. 60:1–3

Minä voin loistaa Vapahtajan valoa muille.

Jesaja profetoi, että viimeisinä aikoina Herran kansa olisi valona niille, jotka ovat pimeydessä. Mieti, kuinka voit auttaa lapsia ”nousemaan” ja ”loistamaan”.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia sulkemaan silmänsä, kun luet Jes. 60:1–3. Pyydä heitä avaamaan silmänsä, kun he kuulevat sanan ”valo”, ja sulkemaan ne, kun he kuulevat sanan ”pimeys”. Selitä, että Jeesus Kristus ja Hänen evankeliuminsa ovat kuin valo, joka auttaa meitä näkemään tien takaisin taivaallisen Isän luo.

  • Anna jokaiselle lapselle kuva valosta (kuten auringosta, kynttilästä tai lampusta). Auta heitä miettimään, millä tavoin he voivat jakaa Vapahtajan valoa muille. Kun kustakin ideasta kerrotaan, kehota heitä ”nousemaan” ja ”loistamaan” valoaan pitelemällä kuvaansa ylhäällä. Kerro lapsille, millä tavoin olet nähnyt heidän jakavan Vapahtajan valoa.

  • Laulakaa yhdessä jokin valon jakamisesta kertova laulu, kuten ”Mun valoni vain pieni on” (Lasten laulukirja, s. 96). Auta lapsia huomaamaan laulusta sanoja, jotka vahvistavat sitä, mitä he oppivat jakeista Jes. 60:1–3.

Jes. 61:1–3

Jeesus Kristus on minun Vapahtajani ja Lunastajani.

Jes. 61:1–3 antaa voimallisen kuvauksen Vapahtajan tehtävästä opettaa ja parantaa. Mieti, millä tavoin voit auttaa lapsia ymmärtämään, kuinka Jeesus Kristus voi opettaa heitä ja parantaa heidät henkilökohtaisesti.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lasten pidellä kuvia, joissa Jeesus opettaa, parantaa ja auttaa muita, kun luet jakeen Jes. 61:1 (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja). Selitä, että Jumala lähetti Jeesuksen Kristuksen tekemään nämä asiat meidän kaikkien hyväksi. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tuntevat Jeesusta Kristusta kohtaan. Todista Vapahtajan rakkaudesta jokaista lasta kohtaan.

  • Jakeessa Jes. 61:3 kuvaillaan ”Vanhurskauden tammiksi” niitä, jotka kuuntelevat Herraa ja ovat Hänelle kuuliaisia. Piirrä taululle puu ja kehota lapsia miettimään, mitä vanhurskaita asioita he voivat tehdä. Anna lasten piirtää puuhun lehti jokaisen idean osalta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jes. 58:6–11

Paastoaminen siunaa minua ja muita, jotka tarvitsevat apua.

Jotkut opettamistasi lapsista saattavat olla kyllin vanhoja paastoamaan. Mutta nekin, jotka eivät ole, voivat hyötyä siitä, että he saavat kuulla Herran antamasta paaston laista ja valmistautuvat paastoamaan, kun he ovat valmiita.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Miksi me paastoamme? ja Kuinka me paastoamme? Pyydä lapsia kirjoittamaan mahdollisia vastauksia taululle. Kannusta heitä etsimään lisää vastauksia lukemalla Pyhien kirjoitusten oppaasta hakusana-artikkeli ”Paasto, paastoaminen” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org) ja Jes. 58:6–11. Kuinka Jes. 58:6–11 voisi auttaa meitä, kun paastoaminen on vaikeaa?

  • Kerro lapsille omakohtainen kokemus paastoamisesta tai kerro jokin paastoamiseen liittyvä kertomus kirkon lehdestä. Tähdennä siunauksia, joita tulee, kun paastoaa mielessään hengellinen tarkoitus. Jos joku lapsista on paastonnut, pyydä häntä kertomaan kokemuksestaan. Kannusta lapsia puhumaan vanhemmilleen seuraavana paastosunnuntaina siitä, mitä paastoaminen tarkoittaa. Auta heitä ymmärtämään, mitä tarkoittaa paastoaminen vilpittömin tarkoituksin ja rukoilevin sydämin.

  • Lukekaa yhdessä Jes. 58:6–7. Selitä, että yksi tapa, jolla me ”murramme leipää nälkäiselle”, on se, että paastotessamme me lahjoitamme paastouhrina rahan, jonka olisimme käyttäneet ruokaan. Näytä lapsille kymmenyksiin ja paastouhreihin käytettävää lahjoituslipuketta ja selitä, kuinka se täytetään. Kehota lapsia lukemaan Jes. 58:8–10 ja panemaan merkille, mitä siunauksia meille luvataan, kun paastoamme. Kuinka paastoaminen voi siunata meitä ja apua tarvitsevia?

Jes. 61:1–3

Jeesus Kristus on minun Vapahtajani ja Lunastajani.

Pohdi, kuinka voisit parhaiten hyödyntää Jesajan sanoja vahvistaaksesi lasten todistusta Jeesuksesta Kristuksesta heidän Vapahtajanaan ja Lunastajanaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lapsille hetki aikaa lukea itsekseen Jes. 61:1–3. Kehota heitä sitten kirjoittamaan paperille tai opiskelupäiväkirjaan, mitä nämä jakeet opettavat heille Jeesuksesta Kristuksesta. Pyydä muutamia lapsia kertomaan ajatuksistaan.

  • Pyydä lapsia kertomaan, mikä ilmaus näissä jakeissa on heille erityisen merkityksellinen, ja selittämään miksi. Kuinka nämä jakeet auttavat meitä ymmärtämään, mitä Jeesus Kristus lähetettiin maan päälle tekemään?

Jes. 65:17–25

Tuhatvuotinen valtakunta tulee olemaan rauhan ja ilon aikaa.

Jesaja näki ajan, jolloin Jumalan kansalla on rauha ja ilo. Tämä profetia täyttyy, kun Jeesus Kristus palaa maan päälle ja hallitsee tuhat vuotta – aikakautta nimitetään tuhatvuotiseksi valtakunnaksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Jakeissa Jes. 65:17–25 kuvaillaan, millainen maa tulee olemaan, kun Vapahtaja tulee jälleen. Jaa lapset pienryhmiin ja anna kullekin ryhmälle luettavaksi muutamia näistä jakeista. Laatikaa muutaman minuutin kuluttua taululle luettelo siitä, kuinka elämä tulee olemaan erilaista näissä jakeissa kuvatussa ”uudessa maassa” (ks. jae 17). Miksi tämä tulee olemaan aikaa, jolloin saamme ”iloita ja riemuita aina ja ikuisesti” (jae 18)?

  • Valmista ennen oppituntia sanaliuskoja, joissa on sanoja ja lauseita kymmenennestä uskonkappaleesta. Kehota yhtä lapsista lausumaan tämä uskonkappale ja pyydä lapsia laittamaan sanaliuskat järjestykseen. Auta lapsia ymmärtämään, mitä tämä uskonkappale opettaa meille tuhatvuotisesta valtakunnasta.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia kertomaan perheelleen jotakin, mitä he ovat tänään oppineet Vapahtajasta. Kannusta heitä tulevalla viikolla lukemaan pyhiä kirjoituksia perheensä kanssa.

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä innoitettuja kysymyksiä. Esitä kysymyksiä, jotka kutsuvat lapsia tekemään muutakin kuin esittämään tosiasioita. Mieti esimerkiksi kysymyksiä, jotka kannustavat heitä lausumaan todistuksensa ja kertomaan kokemuksistaan.

Tulosta