Vanha testamentti 2022
17.–23. lokakuuta. Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3: ”Minä muutan heidän surunsa riemuksi”


”17.–23. lokakuuta. Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3: ’Minä muutan heidän surunsa riemuksi’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”17.–23. lokakuuta. Jeremia 30–33; 36; Valitusvirret 1; 3”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
kaiverrus profeetta Jeremiasta

Profeetta Jeremian huuto, nasareenien tekemästä kaiverruksesta

17.–23. lokakuuta

Jeremia 30–3336; Valitusvirret 13

”Minä muutan heidän surunsa riemuksi”

Kun kirjoitat muistiin saamiasi vaikutelmia, mieti, kuinka Jeremian kirjan ja Valitusvirsien periaatteet liittyvät siihen, mitä muuta olet oppinut Vanhasta testamentista.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun Herra alun perin kutsui Jeremian profeetaksi, Hän sanoi, että Jeremian tehtävänä oli ”repiä ja särkeä” (Jer. 1:10) – ja Jerusalemissa oli runsaasti jumalattomuutta, joka piti repiä ja särkeä. Mutta tämä oli vain osa Jeremian tehtävää – hänen kutsumuksenaan oli myös ”rakentaa ja istuttaa” (Jer. 1:10). Mitä voisi rakentaa tai istuttaa Israelin kapinoinnin jättämille autioille raunioille? Samalla tavoin kun synti tai vastoinkäymiset ovat raunioittaneet meidän elämäämme, kuinka voimme jälleen rakentaa ja istuttaa uudelleen? Vastauksena on ”Vanhurskas Verso” (Jer. 33:15), luvattu Messias. Messias tuo mukanaan ”uuden liiton” (Jer. 31:31) – sellaisen, joka vaatii enemmän kuin pinnallista sitoutumista tai ulkoista omistautumisen osoittamista. Hänen lakinsa täytyy olla meidän sisimmässämme ja kirjoitettuna meidän sydämessämme. Sitä todella tarkoittaa se, että Herra on meidän Jumalamme ja että me olemme Hänen kansansa (ks. Jer. 31:33). Se on elinikäistä muuttumista, ja me teemme yhä virheitä ja aika ajoin meillä on syytä surra. Mutta kun teemme niin, meillä on tämä Herran lupaus: ”Minä muutan heidän surunsa riemuksi” (Jer. 31:13).

Katso yleiskatsaus Valitusvirsiin Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelissa ”Valitusvirret” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jer. 30–3133

Herra tuo Israelin pois vankeudesta ja kokoaa heidät.

Luvuissa Jer. 30–3133 Herra myönsi, että israelilaiset kokisivat ”katkeraa itkua ja valitusta” (ks. Jer. 31:15) joutuessaan vankeuteen. Hän esitti kuitenkin myös lohdun ja toivon sanoja. Mitkä ilmaukset näissä luvuissa ovat mielestäsi antaneet israelilaisille lohdutusta ja toivoa? Mitä Herran kansalleen antamia lupauksia löydät? Kuinka nämä lupaukset voisivat soveltua sinuun tänä päivänä?

Jer. 31:31–34; 32:37–42

”He ovat minun kansani ja minä olen heidän Jumalansa.”

Vaikka israelilaiset olivat rikkoneet Herran kanssa tekemänsä liiton, Jeremia profetoi, että Herra perustaisi jälleen ”uuden” ja ”ikuisen liiton” kansansa kanssa (Jer. 31:31; 32:40). Uusi ja ikuinen liitto on ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys (OL 66:2). Se on uusi joka kerran, kun se ilmoitetaan uudestaan luopumuksen kauden jälkeen. Se on ikuinen siinä mielessä, että se on Jumalan liitto, joka on ollut jokaisen evankeliumin taloudenhoitokauden aikana, kun ihmiset ovat halunneet ottaa sen vastaan.” (PKO, ”Uusi ja ikuinen liitto”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org, kursivointi lisätty.)

Kun luet jakeita Jer. 31:31–34; 32:37–42, pohdi, mitä sinulle merkitsee se, että kuulut Jumalan liittokansaan. Kuinka nämä jakeet vaikuttavat siihen, millä tavoin suhtaudut liittosuhteeseesi Jumalan kanssa? Mitä tarkoittaa se, että Hänen lakinsa on kirjoitettu sydämeesi (ks. Jer. 31:33)?

Katso myös Jer. 24:7; Hepr. 8:6–12.

Kuva
tyttö tutkimassa pyhiä kirjoituksia

Pyhät kirjoitukset voivat innoittaa meitä tekemään parannuksen ja kääntymään Herran puoleen.

Jer. 36

Pyhissä kirjoituksissa on voima kääntää minut pois pahasta.

Herra käski Jeremiaa kirjoittamaan profetiansa ”kirjakääröön” ja selitti, että jos ihmiset kuulisivat näitä profetioita, ”ehkäpä [he kääntyvät] pois pahalta tieltään – –. Silloin minä annan jokaiselle anteeksi hänen – – rikkomuksensa.” (Jer. 36:2–3.) Kun luet lukua Jer. 36, voisit panna merkille, mitä seuraavat henkilöt ajattelivat näistä profetioista:

Herra:

Jeremia:

Baruk:

Jehudi ja kuningas Jojakim:

Elnatan, Delaja ja Gemarja:

Pohdi, mitä ajattelet pyhistä kirjoituksista ja niiden roolista elämässäsi. Kuinka ne ovat auttaneet sinua kääntymään pois pahasta?

Katso myös Julie B. Beck, ”Minun sieluni iloitsee kirjoituksista”, Liahona, toukokuu 2004, s. 107–109.

Valit. 13

Herra voi lievittää murhetta, jota koemme synnin vuoksi.

Valitusvirret on kokoelma runoja, jotka on kirjoitettu Jerusalemin ja sen temppelin hävittämisen jälkeen. Miksi mielestäni on tärkeää, että nämä valitusvirret on säilytetty ja sisällytetty Vanhaan testamenttiin? Mieti, mitä lukujen Valit. 1 ja 3 vertauskuvat auttavat sinua ymmärtämään suuresta murheesta, jota Israel tunsi. Mitä sanomia toivosta Kristuksessa löydät? (Ks. etenkin Valit. 3:20–33; ks. myös Matt. 5:4; Jaak. 4:8–10; Alma 36:17–20.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Jer. 31:3.Kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat osoittaneet rakastaneensa meitä aina? Se, että näytät kuvia asioista, joita Kristus on luonut meitä varten tai tehnyt meidän hyväksemme palvelutehtävänsä aikana kuolevaisuudessa, voisi auttaa perhettänne tuntemaan Hänen uskollisuuttaan.

Jer. 31:31–34; 32:38–41.Voisitte laatia luettelon siitä, mitä Herra lupaa näissä jakeissa, kun teemme liittoja Hänen kanssaan. Mitä nämä jakeet opettavat meille liittojemme tärkeydestä?

Perheenjäsenet voisivat myös kirjoittaa (tai piirtää) paperisydämiin jotakin, mikä osoittaa, mitä he tuntevat Vapahtajaa kohtaan. Mitä tarkoittaa se, että Hänen lakinsa on kirjoitettu meidän sydämeemme (ks. Jer. 31:33)? Kuinka osoitamme Herralle haluavamme olla Hänen kansaansa?

Jer. 36.Kuinka voisit hyödyntää lukua Jer. 36 auttaaksesi perhettäsi oppimaan pyhien kirjoitusten tärkeyttä? (Ks. esim. jakeet 1–6, 10, 23–24, 27–28, 32.) Voisit pyytää yhtä perheenjäsentä lukemaan jonkin jakeen tästä luvusta samalla kun joku toinen perheenjäsen kirjoittaa sen muistiin, kuten Baruk kirjoitti Jeremian sanelun mukaan. Miksi olemme kiitollisia ponnisteluista, joita Barukin kaltaiset ihmiset ovat tehneet säilyttääkseen profeettojen sanat? Mitä me voimme tehdä osoittaaksemme Herralle, että me arvostamme Hänen sanojaan pyhissä kirjoituksissa?

Valit. 3:1–17, 21–25, 31–32.Perheenne voisi keskustella siitä, kuinka jakeissa Valit. 3:1–17 ilmaistut tuntemukset voivat liittyä tunteisiin, joita meillä on tehdessämme syntiä. Millä tavoin jakeiden 21–25, 31–32 sanomat voivat vaikuttaa meidän elämäämme?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Mua Jeesus rakastaa”, Lasten laulukirja, s. 42–43.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Tavoittele ilmoitusta. Kun pohdit päivän aikana, saatat saada lisää ideoita ja vaikutelmia tutkimistasi pyhien kirjoitusten kohdista. Älä ajattele evankeliumin tutkimista sellaisena, mihin on varattava aikaa, vaan sellaisena, mitä teet koko ajan. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 12.)

Kuva
mies luolassa näyttää surulliselta, kun kaupunki palaa ulkona

Jeremia valittaa Jerusalemin hävitystä, Rembrandt van Rijn

Tulosta