Det Gamle Testamente 2022
5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14: »Helliget Herren«


»5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14: ›Helliget Herren‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Templet i Laie i Hawaii

Templet i Laie i Hawaii

5.-11. december

Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14

»Helliget Herren«

At læse skrifterne fører til åbenbaring. Vær åben over for budskaber, som Helligånden åbenbarer for jer, mens I læser Haggaj og Zakarias.

Nedskriv jeres indtryk

Efter årtiers fangenskab fik en gruppe israelitter, sandsynligvis med profeterne Haggaj og Zakarias, lov til at vende tilbage til Jerusalem. Nogle i denne gruppe huskede, hvordan Jerusalem så ud, før byen blev ødelagt. Forestil jer deres følelser, da de så de murbrokker, der engang havde været deres hjem, deres steder for tilbedelse og deres tempel. Til dem, der spekulerede på, om templet nogensinde igen ville ligne Herrens »hus i dets tidligere herlighed« (Hag 2:3), talte profeten Haggaj Herrens opmuntrende ord: »Fat mod, landets folk! siger Herren. Gå i gang, for jeg er med jer … Frygt ikke!« »Jeg fylder dette hus med herlighed … På dette sted giver jeg fred« (Haggaj 2:4-5, 7, 9).

Men det var ikke kun det hellige tempel, der havde brug for genopbygning. På mange måder lå Guds folks åndelige tilstand også i ruiner. Og genopbygningen af et helligt folk kræver mere end at hugge sten og tilpasse dem for at bygge en tempelmur. I dag bærer templerne indskriften »Helliget Herren«, og disse ord gælder ikke kun for bygningen, men for en livsstil. At indgravere disse ord på »hestenes bjælder« og »hver gryde i Jerusalem« (Zak 14:20-21) er kun nyttigt, hvis de også er indgraveret i hvert hjerte. Sand hellighed kræver, at Herrens ord og love »når« (Zak 1:6) os, så hans kraft kan ændre vores natur, så vi bliver hellige som ham (se 3 Mos 19:2).

I kan finde en oversigt over bøgerne Haggaj og Zakarias i »Haggaj« og »Zakarias« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Haggaj 1; 2:1-9

»Læg mærke til, hvordan det går jer.«

Der var mange vigtige ting, der skulle gøres for at genopbygge Jerusalem. Men cirka 15 år efter israelitterne vendte tilbage, var Herren utilfreds med, at genopbygningen af templet ikke havde fået højere prioritet (se Hag 1:2-5; se også Ezra 4:24). Når I læser Haggaj 1; 2:1-9, så overvej spørgsmål som disse: Hvilke konsekvenser oplevede israelitterne, fordi de ikke havde bygget templet færdigt? Hvilke velsignelser lovede Herren dem, hvis de fik bygget hans hus færdigt? I kan benytte lejligheden til at overveje »hvordan det går jer« – at tænke på jeres prioriteringer, og hvordan I kan tilpasse dem Herrens.

Se også Lære og Pagter 95; Terence M. Vinson, »Frelserens sande disciple«, Liahona, nov. 2019, s. 9-11.

Zakarias 1-3; 7-8;14

Herren kan gøre mig hellig.

Søster Carol F. McConkie sagde: »Hellighed er at træffe de valg, der vil bibeholde Helligånden som vores vejleder. Hellighed er at lægge vores naturlige tilbøjeligheder til side og blive en hellig gennem vor Herre Kristi forsoning [Mosi 3:19] … Vores håb om hellighed er centreret i Kristus, i hans barmhjertighed og hans nåde« (»Hellighedens skønhed«, Liahona, maj 2017, afsnit 2 og 6). Husk disse lærdomme, når I læser de ord, Herren gav gennem profeten Zakarias, der opfordrer Israel til at blive mere hellig: Zakarias 1:1-6; 3:1-7; 7:8-10; 8:16-17. Læg mærke til de ting, som Herren bad Israel om at gøre, så han kunne gøre dem hellige. Hvordan hjælper han jer med at blive mere hellig?

Zakarias 2:10-11; 8:1-8; 14:9-11, 20-21 beskriver, hvordan livet vil være en skønne dag, hvor vi alle bor hos Herren i en tilstand af hellighed. Hvad kan disse beskrivelser have betydet for dem, der genopbyggede Jerusalem på Zakarias’ tid? Hvad betyder de for jer?

Billede
Jesu indtog i Jerusalem

»Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel« (Zak 9:9). Indtoget, af Harry Anderson.

Zakarias 9:9-11; 11:12-13; 12:10; 13:6-7; 14:1-9

Jesus Kristus er den lovede Messias.

Flere af Zakarias’ skrivelser peger på Jesu Kristi jordiske tjeneste og også hans sidste og andet komme. Sammenlign følgende af Zakarias’ profetier med relaterede skriftsteder i andre skrifter:

Hvad lærer I om Frelseren, da I studerede disse skriftsteder? Hvorfor er det vigtigt for jer at forstå disse skriftsteder?

Se Guide til Skrifterne, »Messias«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Haggaj 1:2-7.Disse vers kan måske få jeres familie til at »læg[ge] mærke til, hvordan det går her«. Måske kan jeres familiemedlemmer udføre sætningerne i v. 6. Hvad lærer dette vers os om at værdsætte verdslige ting i stedet for det, der vedrører Gud? I kan måske rådføre jer med hinanden om jeres families prioriteringer. Hvis I synger »Jeg prøver at bli’ som Jesus« (Børnenes sangbog, s. 40), kan det måske hjælpe jeres familie med at vurdere, hvor I gør det godt, og også hvilke områder der kan forbedres.

Haggaj 2:1-9.For at introducere disse vers kan I fortælle om templet i Provo City Center, som blev genopbygget, efter det elskede tabernakel var brændt ned (se Thomas S. Monson, »Nu ses vi igen«, Liahona, nov. 2011, s. 5). Når jeres familie læser Haggaj 2:1-9, kan I bede dem om at tænke på noget i deres liv, der minder om arbejdet med at genopbygge det ødelagte tempel. Hvordan genopbygger Herren os efter en tragedie eller modgang?

Zakarias 3:1-7.Når I læser disse vers, kan I vise jeres familie noget snavset tøj. Hvordan havde Josva det mon, da han stod foran englen i snavset tøj? Hvordan er synd ligesom snavset tøj? Hvad lærer Zakarias 3:1-7 os om tilgivelse? Derefter kan I sammen rense tøjet og tale om den rensende kraft i Frelserens forsoning.

Zakarias 8:1-8.Hvad gør indtryk på os ved Zakarias’ vision om Jerusalems fremtid? Hvad finder vi der, som vi gerne vil se i vores samfund? Hvordan kan vi invitere Frelseren til at være »midt iblandt« os? (Se Gary E. Stevenson, »Hellige hjem, hellige templer«, Liahona, maj 2009, s. 101-103).

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg prøver at bli’ som Jesus«, Børnenes sangbog, s. 40.

Gør jeres personlige studium bedre

Benyt mulighederne for at evaluere jer selv. Når I studerer skrifterne, vil I ofte blive inspireret til at overveje jeres hengivenhed over for vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Følg de åndelige tilskyndelser, I får.

Billede
Tidslinje der viser, hvordan tabernaklet i Provo i Utah i USA blev ødelagt af en brand og genopbygget som templet i Provo City Center

Udskriv