Det Gamle Testamente 2022
5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14: »Helliget Herren«


»5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14: ›Helliget Herren‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Templet i Laie i Hawaii

5.-11. december

Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14

»Helliget Herren«

Læs bønsomt Haggaj og Zakarias, og tænk over de indtryk, du modtager. Hvordan kan sandhederne i disse bøger imødekomme børnenes behov?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Tegn et glad ansigt på et stykke papir, og giv børnene lov til at holde det på skift. Bed dem om at fortælle noget, de lærer om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der gør dem glade, når det er deres tur til at holde papiret.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Haggaj 1:6-8

Jeg kan sætte Gud først i mit liv.

Når børnene lærer om Herrens råd: »Læg mærke til, hvordan det går jer«, er det en mulighed for dem til at sikre sig, at de gør de vigtige ting, som Gud har bedt os om at gøre.

Mulige aktiviteter

  • Forklar børnene, hvordan Herren ønskede, at israelitterne skulle bygge templet, men at de i stedet foretog sig andre ting. Læs Haggaj 1:7 højt, og forklar, at »læg mærke til, hvordan det går jer« betyder, at Herren ønskede, at israelitterne skulle tænke over, om det de foretog sig, var det, der var vigtigst. Læs vers 8 for børnene, og få dem til at lade som om, de går »op i bjergene«, henter »træ« og bygger Herrens hus. Hvilke vigtige ting, vil Gud have os til at gøre?

  • Læg billeder på et bord med forsiden nedad, de skal repræsentere nogle af de ting, der er vigtige for Gud. Det kan være skrifterne, bøn eller templet. Lad børnene skiftes til at vælge et billede og vise det for klassen. Hjælp dem til forståelse af, hvorfor det er vigtigt, at vi sørger for at tage os tid til hver af tingene på billederne.

Zakarias 3:1-7

Jesus Kristus kan rense min ånd.

Ypperstepræsten Josvas snavsede tøj, der beskrives i Zakarias 3:1-7, symboliserer det, som sker, når vi synder. Vi kan blive rensede gennem Jesu Kristi forsoning, ligesom Josva blev renset, da han modtog nyt tøj.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene sende en snavset trøje rundt og læse Zakarias 3:3. Send så en ren trøje rundt, og læs vers 4. Tal med børnene om, hvordan det kan sammenlignes med at blive åndeligt snavset, når vi træffer dårlige valg, men at Frelseren kan rense os igen. Hvordan har vi det, når vi er rene? Del dit vidnesbyrd om, at vi vil blive renset for vores synder, hvis vi omvender os, fordi Jesus Kristus led og døde for vores skyld.

  • Vis børnene et billede af en, de kender, som er klædt i hvidt til sin dåb, hvis der er mulighed for det (eller se Evangelisk kunst, nr. 103, 104). Hvorfor har vi hvidt tøj på ved vores dåb? Syng en sang sammen om dåb, for eksempel »Når jeg skal døbes« (Børnenes sangbog, s. 53). Lad børnene tegne sig selv, der bliver døbt, og så fortælle om, hvordan de har det med at skulle døbes en dag.

Zakarias 2:10; 9:9; 14:3-9

Profeter underviser os om Jesus Kristus.

På samme måde som andre af Det Gamle Testamentes profeter profeterede Zakarias om Jesus Kristus. Hvad kan profetierne i Zakarias 2:10; 9:9; 14:3-9 lære børnene om ham?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Jesus Kristus, som kommer ind i Jerusalem på et æsel (se Evangelisk kunst, nr. 50). Fortæl børnene, at Zakarias, mange år før Jesus kom til jorden, profeterede, at Jesus Kristus ville ride ind i Jerusalem på et æsel, før han døde for vores skyld. Mens I læser Zakarias 9:9, beder du børnene om at pege på de folk på billedet, som bryder »ud i jubel« og også at pege på »kongen«. Hvem er kongen? Bed børnene om at dele, hvorfor de er taknemmelige for Jesus.

  • Læs nogle af de profetier, som Zakarias kom med om Frelserens andet komme, eksempelvis dem i Zakarias 2:10; 14:9. Bed børnene om at tegne billeder af, hvordan de tror, det vil blive, når Jesus vender tilbage, eller syng en sang sammen om det andet komme, for eksempel »Når Jesus atter kommer her« (Børnenes sangbog, s. 46-47).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Haggaj 1:2-8

»Læg mærke til, hvordan det går jer«.

Det er vigtigt for os alle at være opmærksomme på vores prioriteter og tage os tid til at lægge »mærke til, hvordan det går [os]«. Hvordan kan du inspirere børnene til at tage sig tid til de ting, der hører Gud til?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Haggaj 1:2-5 og finde ud af, hvorfor Herren ikke var tilfreds med israelitterne. Bed børnene om at vælge et udtryk eller en sætning i »vers 6« og tegne et billede af det. Lad klassen gætte, hvilket udtryk hver tegning repræsenterer. Tal om, hvordan det at bruge tid på andre ting end dem, Herren vil have, er som at spise, men ikke blive mæt, som at tage tøj på, men ikke føle sig varm, og så videre. Hvorfor er det vigtigt at tage sig tid til de ting, som er vigtige for Herren?

  • Skriv »Læg mærke til, hvordan det går jer« på tavlen (vers 7). Giv hvert barn mulighed for at lave en liste over ting, som han eller hun kunne gøre på en typisk dag, herunder ting som Herren har bedt os om at gøre. Bed børnene om at lægge »mærke til, hvordan det går [dem]« ved at lave en cirkel rundt om det, som Herren måske ville sige var det vigtigste på deres liste. Hvordan kan vi sikre os, at vi hver dag tager os tid til de ting, som Herren ønsker, at vi skal gøre?

Billede
ung pige, der bliver døbt af en mand

Vi har hvidt tøj på ved vores dåb for at vise, at Jesus Kristus kan gøre os rene, hvis vi angrer vores synder (se Zak 3:3-4).

Zakarias 3:1-7

Det kan hjælpe mig med at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis jeg indgår og holder pagter.

I et syn så Zakarias en ypperstepræst ved navn Josva, som stod »med snavsede klæder på« (Zak 3:3). En engel gav ham rent tøj på og forklarede, at dette symboliserer at blive renset fra sine synder. Du kan bruge dette syn til at hjælpe børnene med at forstå de pagter og velsignelser, som er forbundet med dåben.

Mulige aktiviteter

  • Læs Zakarias 3:1-7 sammen, og drøft spørgsmål som disse: Hvad repræsenterede Josvas »snavsede klæder«? Hvordan bliver vi renset fra vores synder? Hvordan hjælper vores dåbspagter os med at »[vandre] ad [Herrens] veje«?

  • Tilskynd nogle dage før lektionen et barn til at komme forberedt på at tale om sin dåb. Læs sammen den pagt, vi indgår ved dåben (se L&P 20:37). Hvordan hjælper det os til at blive mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus, når vi holder vores løfter? Hvordan hjælper det os med at holde vores dåbspagter, når vi hver uge tager nadveren?

Zakarias 9:9-11; 11:12; 13:6-7

Jesus Kristus er den lovede Messias.

Hvad kan børnene lære af Zakarias’ profetier om Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at skrive en sandhed ned, de har lært i klassen. Giv dem mulighed for at snakke med deres familie om, hvordan de opnår et stærkere vidnesbyrd om den sandhed.

Gør undervisningen bedre

Brug din kreativitet. Lad idéerne i dette oplæg sætte gang i din egen kreativitet. Tænk på, hvad børnene i dine klasse vil kunne lide, og hvad der vil hjælpe dem til at finde forbindelser mellem skrifterne og deres liv.

Udskriv