Det Gamle Testamente 2022
28. november-4. december Nahum; Habakkuk; Sefanias: »Hans vej fra ældgammel tid«


»28. november-4. December Nahum; Habakkuk; Sefanias: ›Hans vej fra ældgammel tid‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»28. november-4. December Nahum; Habakkuk; Sefanias«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesus ser op mod himlen

»Hans vej fra ældgammel tid« (Hab 3:6). I begyndelsen var Ordet, af Eva Timothy

28. november-24. december

Nahum; Habakkuk; Sefanias

»Hans vej fra ældgammel tid«

Din kærlighed til skrifterne kan have en stærk indflydelse på de børn, du underviser. Lad dem se, hvor taknemmelig du er for Guds ord.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene skiftes til at rejse sig og lade som om de er en profet fra Det Gamle Testamente, der står »på [sin] post« som Habakkuk (Hab 2:1). Bed dem om at fortælle de andre børn noget, de lærer om Jesus Kristus og hans evangelium.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Habakkuk 2:3

Gud vil altid opfylde sine løfter.

Profeten Habakkuk var fortvivlet over den ugudelighed, han så blandt Judas folk (se Hab 1:2-4). Herren forsikrede ham om, at hans løfter ville blive opfyldt til den fastsatte tid (se Hab 2:3).

Mulige aktiviteter

  • Del nogle eksempler på ting, der er gode, men først efter vi har ventet – for eksempel en frugt, der har brug for at modne, eller en dej, der har brug for at hæve. Hvad ville der ske, hvis vi prøvede at spise frugten eller dejen, før den var klar? Fortæl om profeten Habakkuk, som ønskede at vide, hvornår Herren ville stoppe ugudeligheden omkring sig. Læs for børnene, hvad Herren svarede i Habakkuk 2:3. Understreg, at Habakkuk havde brug for at vente på, at Herrens løfte gik i opfyldelse, på samme måde som det nogle gange er nødvendigt for os. Fortæl om en gang, hvor du var nødt til at vente på en velsignelse.

  • Hjælp børnene med at komme i tanke om ting, som Gud lovede – for eksempel, at Jesus Kristus vil vende tilbage til jorden, eller at vi kan bo sammen med Gud igen. Giv ved hvert eksempel børnene opmuntring til at gentage sætningen: »Vent, for det kommer, det udebliver ikke«.

Habakkuk 2:14

Jeg kan hjælpe med at fylde jorden med kundskab om Jesus Kristus.

Habakkuk profeterede om en dag, hvor hele verden ville kende til Jesus Kristus. Den profeti er begyndt at gå i opfyldelse i vores tid. Overvej, hvordan du kan hjælpe børnene med at blive del af denne opfyldelse.

Mulige aktiviteter

  • Vis et tomt glas eller en tom krukke, og giv hvert barn en lille genstand. Bed hvert barn om at fortælle noget, som Jesus gjorde eller underviste om, og læg så genstanden i glasset. Læs Habakkuk 2:14 højt, og forklar, at vi også kan fylde verden med kundskab om ham, på samme måde som børnene fyldte glasset med deres kundskab om ham.

  • Vis børnene et kort over verden (se Kirkehistoriske kort nr. 7, »Verdenskort«). Hjælp dem med at finde det sted, de selv bor, og steder, hvor missionærer, de kender, har tjent. Bær dit vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader ønsker, at alle folk i hele verden skal kende til Jesus Kristus. Hvordan kan vi hjælpe med at lære andre folk om Jesus? Fortæl børnene om ting, du har set dem gøre, som lærer dig om Jesus Kristus. Hjælp dem til at tænke på andre ting, de kan gøre.

  • Syng en sang sammen om at fortælle om evangeliet, for eksempel »Jeg ønsker nu at være missionær« (Børnenes sangbog, s. 90). Hvad kan vi fortælle andre om Jesus Kristus? Få idéer i trosartiklerne.

Sefania 2:3

»Søg Herren«

Sefanias lærte os, at vi bør søge Herren på tidspunkter med stor ugudelighed, for eksempel i disse sidste dage. Overvej, hvordan du vil opmuntre børnene til at søge ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Jesus, og læs Sefanias 2:3 for børnene. Lad dem tage hænderne op til deres øjne, som om det var briller, og se på billedet, hver gang du læser ordet »søg«. Forklar, at profeten Sefanias ønskede, at folket skulle søge Herren. Hvordan søger vi Herren? Hvor kan vi finde ham?

  • Brug denne uges aktivitetsside til at finde på en anden leg, der opmuntrer børnene til at søge Herren. Spil eller syng en sang sammen, der passer til emnet, for eksempel »Jeg søger til Herren« (Børnenes sangbog, s. 67). Tal om, hvad sangen lærer os om, hvordan vi kan finde Jesus Kristus i vores liv.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Nahum 1:7

»Herren er god, et værn på nødens dag.«

Vi vil alle opleve en »nødens dag«. Hvordan vil du hjælpe børnene med at vende sig til Herren, søge »tilflugt hos ham« og finde åndelig tryghed på nødens dag?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af en borg eller en fæstning. Hvilke årsager kan der være til, at mennesker behøver en fæstning? Bed børnene om at læse Nahum 1:7 for at finde ud af, hvad profeten Nahum sagde, at der er som en fæstning (værn) for os. Hvad kan Frelseren beskytte os mod?

  • Lad børnene tegne sig selv og deres familier inde i en borg eller fæstning. Bed dem om at skrive ord rundt om fæstningen, som beskriver nogle af de onde påvirkninger i verden. Lad dem skrive ord inde i fæstningen, som beskriver Jesus Kristus. Hvad beder han os om at gøre for at modtage hans styrke og beskyttelse? (Se L&P 35:24).

    Billede
    borg

    »Herren er god, et værn på nødens dag« (Nah 1:7).

Habakkuk 3:17-19

Jeg kan glæde mig over Jesus Kristus, selv når det er svære tider.

Habakkuk beskrev nogle prøvelser, som hans folk kunne blive konfronteret med, blandt andet træer eller vinstokke, der ikke bar frugt. Han sagde så, at selv om disse ting skete, så ville han »juble over Herren«.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Habakkuk 3:17 og finde de prøvelser, der er beskrevet i dette vers. Hvordan kan en person have følt, hvis disse ting skete? Hjælp børnene med at tænke på prøvelser, som de selv kan komme til at stå overfor. Læs derefter vers 18-19 sammen for at finde ud af, hvad Habakkuk sagde om, hvordan han ville have det, hvis disse ting skete for ham.

  • Hjælp børnene med at finde andre eksempler på folk i skrifterne, som fryder sig over Herren, selv i svære tider. De kan finde eksempler i Apostlenes gerninger 16:19-25; Mosija 24:10-15; og præsident Dieter F. Uchtdorfs budskab: »Taknemlig i alle forhold« (Liahona, maj 2014, s. 70-77), særligt afsnittet »Taknemlighed i vore forhold«. Hvorfor var disse folk i stand til at finde glæde i svære tider? Hvordan kan vi følge deres eksempler?

Sefanias 3:14-20

De, som følger Jesus Kristus, vil finde fred og glæde.

Sefanias 3:14-20 beskriver den glædelige dag, hvor Jesus Kristus »Israels konge« hersker over sit folk og »jubler over [os] med fryd« (vers 15, 17).

Mulige aktiviteter

  • Læs Sefanias 3:14 sammen. Inviter så hvert barn til at vælge et af versene i Sefanias 3:15-20 og nærlæse det, mens han eller hun ser efter noget, som kan hjælpe os til at glæde og fryde os. Bed dem om at fortælle, hvad de finder frem til.

  • Hjælp børnene med at finde salmer eller børnesange, der hjælper dem med at glæde og fryde sig »af hele [deres] hjerte« (Sefanias 3:14). Syng nogle sange sammen, og giv børnene opmuntring til at tale om den glæde, de finder i Jesu Kristi evangelium.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at skrive henvisningen til et af skriftstederne ned, som de gerne vil dele med deres familier (eller skriv den for dem).

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene med at genkende Helligånden. Prøv at lægge mærke til øjeblikke, hvor børnene måske føler Åndens påvirkning. Når det sker, kan du hjælpe dem med at forstå, at disse følelser kommer fra Helligånden.

Udskriv