Det Gamle Testamente 2022
19.-25. december. Jul: »Vi satte vort håb til ham, og han frelste os«


»19.-25. december. Jul: ›Vi satte vort håb til ham, og han frelste os‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»19.-25. december. Jul«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesusbarnet svøbt i hvidt klæde og liggende i halm

For et barn er født os, af Simon Dewey

19.-25. december

Jul

»Vi satte vort håb til ham, og han frelste os«

Profeterne i Det Gamle Testamente glædede sig meget til Messias’ fødsel (se Es 25:9). Mens du forbereder dig på at undervise i juletiden, bør du overveje, hvordan du kan hjælpe børnene med at finde glæde ved vor Frelser Jesu Kristi fødsel.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om Jesu Kristi fødsel. Lad dem tegne den eller det på tavlen, når de nævner en person eller en genstand fra historien. Spørg børnene, hvad de godt kan lide ved denne historie.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Det Gamle Testamente lærer mig om Jesus.

Hjælp børnene med at have fokus på, at Frelseren Jesus Kristus er årsagen til, at vi fejrer jul. Det kan du gøre ved at bruge skriftsteder fra Det Gamle Testamente, som vidner om ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Jesu fødsel (for eksempel Evangelisk kunst nr. 30 eller et af billederne i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Læs Esajas 9:5 højt, og lad efter tur børnene pege på Jesusbarnet, når de hører udtrykket »et barn er født«. Del dit vidnesbyrd om, at profeter i Det Gamle Testamente vidste, at Jesus ville blive født.

  • Giv hvert barn mulighed for at sige sit navn, og gør opmærksom på, at vi ud over vores navne også kan blive kaldt andre ting, for eksempel søster eller bror eller ven. Tilskynd børnene til at komme i tanke om andre eksempler. Læs Esajas 9:5 for børnene, hvor du fremhæver de navne, som refererer til Jesus Kristus: »Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste«. Hjælp børnene med at forstå, hvad disse navne fortæller os om Jesus.

  • Giv hvert barn en papirstjerne, og få dem til at holde deres stjerner op, når du læser følgende stykke fra 4 Mosebog 24:17: »En stjerne træder frem fra Jakob«. Lad børnene fortælle, hvordan Jesus er som en klar stjerne, som skinner på hele verden. Syng en sang sammen om stjernen, der viste sig, da Jesus blev født. Det kan være »Julenat« (Børnenes sangbog, s. 24).

Jesus Kristus er min Frelser.

Julen er en tid, hvor man ikke bare fejrer Jesu fødsel, men også hans liv og mission som verdens Frelser. Hvordan kan du hjælpe børnene med at føle glæde og taknemmelighed for Jesu Kristi forsoning?

Mulige aktiviteter

  • Bed dem om at tænke på noget, de ser frem til. Forklar, at trofaste folk på Det Gamle Testamentes tid så frem til Jesu Kristi fødsel. Læs Esajas 25:9 for børnene og få dem til at gentage stykket: »Han er Herren, ham håbede vi på, lad os juble og glæde os over hans frelse«. Fortæl dem, hvorfor du er glad og fryder dig over, at Kristus blev født. Lad børnene dele deres følelser om Frelseren.

  • Syng en sang med børnene om Jesu fødsel, for eksempel »Barn Jesus i krybben« (Børnenes sangbog, s. 26-27) eller »Lyt nu medens englekor«, (Salmer og sange, nr. 132). Hjælp børnene med at finde udtryk i disse sange, som lærer os om vor Frelser og de velsignelser, vi har på grund af ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Det Gamle Testamente lærer mig om Jesus Kristus, den lovede Messias.

Det Gamle Testamente er mere end blot en samling interessante historier og skrifter; dets formål er som alle hellige skrifter at vidne om Jesus Kristus. Hjælp børnene med at lære, hvordan de finder ham i Det Gamle Testamente.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave en liste over alle navne og titler på Jesus Kristus, som de kan finde i Moses 7:53; Salmerne 23:1; Job 19:25; Esajas 7:14; 9:6; 12:2; Amos 4:13 og Zakarias 14:16. Lad dem arbejde sammen i par, hvis de har lyst. Bed dem om at dele deres lister med hinanden. Hvad lærer vi om Frelseren af hvert af disse navne og titler?

  • Vis børnene noget julepynt (eller billeder af noget), for eksempel en stjerne, lys eller en gave. Spørg børnene, hvordan disse ting kan minde os om Frelseren. Forklar, at skrifterne ofte bruger symboler for at lære os om Jesus Kristus. Lad børnene se i et eller flere af følgende vers for at finde noget, som kan symbolisere Jesus Kristus: 1 Mosebog 22:8; 2 Mosebog 17:6; Salmerne 18:2; 27:1 (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier for at finde flere eksempler). Hvordan er Jesus som et offerlam, vand, en klippe, en borg eller lys?

  • Når I afslutter studiet af Det Gamle Testamente for i år, kan du opmuntre børnene til at dele deres yndlingshistorier eller skriftsteder fra Det Gamle Testamente. Hvad lærer disse historier eller skriftsteder os om Jesus Kristus? Hvorfor er vi taknemmelige for at have Det Gamle Testamente?

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Når vi fejrer Jesu Kristi fødsel, kan vi også glæde os over hans liv og sonoffer. Hvordan kan man bruge skrifterne fra Det Gamle Testamente til at hjælpe børnene med at opbygge deres tro på deres Frelser og Forløser?

Mulige aktiviteter

  • Læs Esajas 7:14 sammen, og bed så børnene om at fortælle, hvad de ved om Kristi fødsel. Bær dit vidnesbyrd om Frelseren, og tilskynd børnene til at gøre det samme.

  • Hjælp børnene med at forstå Jesu Kristi rolle som vores Frelser bedre ved at lade dem læse Esajas 25:8-9; 53:3-5 og Hoseas 13:14. Hvad lærer disse skriftsteder os om, hvordan Herren frelser os? Hvordan kan vi »glæde os over hans frelse«? (Es 25:9).

  • Syng en sang sammen om Jesu Kristi kærlighed til os, for eksempel »Barn Jesus i krybben« (Børnenes sangbog, s. 26-27) eller »O, se hvilken kærlighed« (Salmer og sange, nr. 114). Bed dem om at dele vendinger, der kan hjælpe dem til at mærke Frelserens kærlighed.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at fortælle deres familie eller en ven, hvad de har lært om Jesus Kristus af Det Gamle Testamente. Tilskynd dem til at begynde at studere Det Nye Testamente denne uge.

Gør undervisningen bedre

Skab et miljø, der indbyder Ånden. Der er mange måder at indbyde Ånden på i din klasse. Musik kan opmuntre til ærbødighed. Udtryk for kærlighed og vidnesbyrd kan skabe en varm, åndelig atmosfære. Overvej bønsomt, hvad du kan gøre for at skabe et åndeligt miljø i din klasse. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Udskriv