Det Gamle Testamente 2022
19.-25. december. Jul: »Vi satte vort håb til ham, og han frelste os«


»19.-25. december. Jul: ›Vi satte vort håb til ham, og han frelste os‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»19.-25. december. Jul«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesusbarnet er svøbt i et hvidt klæde og ligger i noget halm

For et barn er født os, af Simon Dewey

19.-25. december

Jul

»Vi satte vort håb til ham, og han frelste os«

I løbet af denne juletid kan I overveje, hvordan Det Gamle Testamente har styrket jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus i løbet af året.

Nedskriv jeres indtryk

Det Gamle Testamente har en stemning af ivrig forventning. På den måde ligner den lidt juletiden. Fra Adam og Eva til patriarker, profeter, digtere og almindelige mennesker i Det Gamle Testamentes tid så frem til bedre dage fyldt med håb om fornyelse og udfrielse af Messias. Og israelitterne havde ofte brug for det håb – hvad enten de var i fangenskab i Egypten eller i Babylon eller var fanget i deres egen synd eller oprørskhed. Hele vejen igennem mindede profeter dem om, at en Messias, en befrier, ville komme »for at udråbe frigivelse for fanger« (Es 61:1).

Dette håb begyndte at blive realiseret, da Jesus Kristus blev født i Betlehem. Israels mægtige befrier blev født i en stald og lagt i en krybbe (se Luk 2:7). Men han var ikke kun befrieren for de gamle israelitter. Han kom for at udfri os – for at bære vores bedrøvelse, for at bære vores sorger, for at blive gennemboret for vores overtrædelser, så vi ved hans sår kan blive helbredt (se Es 53:4-5). Dette er grunden til, at julen er så fuld af glædelig forventning, også i dag. Messias kom til os for over 2000 år siden, og han fortsætter med at komme ind i vores liv, hver gang vi søger ham.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jeg glæder mig over min Forløser.

Julen er kendt som en glædelig tid på grund af den glæde, som Jesus Kristus bringer til verden. Selv mennesker, der ikke tilbeder Jesus som Guds Søn, kan ofte føle julens glæde. Tænk over den glæde, I føler, fordi vor himmelske Fader sendte sin Søn.

Århundreder før Frelseren blev født, følte Det Gamle Testamentes profeter også glæde, når de talte om den kommende Messias. Læs nogle af de følgende skriftsteder, og tænk over, hvorfor de må have været dyrebare for dem, der så frem til Frelserens komme: Salmerne 35:9; Esajas 25:8-9; 44:21-24; 51:11; Sefanias 3:14-20; Moses 5:5-11. Hvorfor er disse skriftsteder værdifulde for jer?

Se også Russell M. Nelson, »Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 81-84.

Symboler kan hjælpe mig med at huske Jesus Kristus.

Mange af julens traditioner kan have symbolsk betydning, der peger hen til Kristus. Stjerneformede dekorationer repræsenterer den lysende stjerne, der skinnede den nat, Jesus blev født (se Matt 2:2). Julesangere kan minde os om de engle, der viste sig for hyrderne (se Luk 2:13-14). Mens I studerede Det Gamle Testamente i år, har I måske lagt mærke til mange symboler på Frelseren. Et par af dem er anført nedenfor. Overvej at studere disse og notere, hvad de lærer jer om ham.

Hvilke andre symboler, skriftsteder og beretninger har I fundet i skrifterne, der vidner om Jesus Kristus?

Se også 2 Nefi 11:4; Mosija 3:14-15; Moses 6:63; »Sindbilleder og symboler på Kristus« i »Jesus Kristus« i Guide til skrifterne, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/gs/jesus-christ?lang=dan.

»Man skal kalde ham Underfuld.«

Jesus Kristus har mange forskellige navne og titler. Hvilke titler finder I i de følgende vers? Salmerne 23:1; 83:18; Esajas 7:14; 9:6; 12:2; 63:16; Amos 4:13; Zakarias 14:16; Moses 7:53. Hvilke andre titler kan I komme i tanke om? I kan tilmed for sjov lave en liste med titler på Jesus Kristus, som I finder i julesalmer. Hvordan påvirker hver enkelt titel den måde, I opfatter ham på?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Juletraditioner kan pege hen til Jesus Kristus.Familier i det gamle Israel havde traditioner som påske og andre højtider, som skulle rette deres hjerte og sind mod Herren (se 2 Mos 12). Hvilke traditioner har jeres familie ved juletid, der hjælper jer med at fokusere på Jesus Kristus? Hvilke traditioner kender I til fra jeres familiehistorie? I kan overveje at drøfte nogle traditioner, jeres familie vil begynde på. Nogle forslag kan være at tjene nogen, der har brug for hjælp, skrive jeres egen julesang eller finde en kreativ måde at dele budskabet om Kristi fødsel på.

Kristusbarnet: En beretning om en fødselHvordan kan I hjælpe jeres familie til at føle ærbødighed og glæde ved Kristi fødsel? Læs sammen: Matthæus 1:18-25; 2:1-12; Lukas 1:26-38; 2:1-20. Hvert familiemedlem kan vælge en person fra beretningen og fortælle, hvad personen følte over for Frelseren. Jeres familie kan også dele deres egne følelser over for ham.

Find Frelseren i Det Gamle Testamente.Når I forbereder jer på at studere Jesu Kristi liv i Det Nye Testamente næste år, kan I overveje sammen med jeres familie at gennemgå, hvad de har lært om ham i år i Det Gamle Testamente. I kan gennemgå oplæggene i denne ressource og personlige studienoter som hjælp til at huske, hvad I har lært. Yngre børn kan have glæde af at kigge i Historier fra Det Gamle Testamente eller på billederne i denne ressource. Hvilke profetier eller beretninger lagde I mærke til? Hvad har vi lært om Frelseren?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »O Betlehem, du lille by«, Salmebog, nr. 131.

Gør undervisningen bedre

Lyt til jeres familiemedlemmer. »At lytte er en kærlighedshandling. Det kræver, at vi er mere interesseret i, hvad der er i en anden persons hjerte end i, hvad der er næste punkt på vores dagsorden eller plan … Når I er særligt opmærksom på [familiemedlemmernes] talte og utalte budskaber, vil I blive bedre til at forstå deres behov, deres bekymringer og deres ønsker. Ånden hjælper jer med at vide, hvordan I bedst kan undervise dem« (Undervisning på Frelserens måde, s. 34).

Billede
Maria og Jesusbarnet i en stald med hyrder

Kristi fødsel, af N.C. Wyeth

Udskriv