Tule ja seuraa minua
17.–23. helmikuuta. 2. Nefi 11–25: ”Me riemuitsemme Kristuksessa”


”17.–23. helmikuuta. 2. Nefi 11–25: ’Me riemuitsemme Kristuksessa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”17.–23. helmikuuta. 2. Nefi 11–25”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jesaja kirjoittamassa kirjakääröön

17.–23. helmikuuta

2. Nefi 11–25

”Me riemuitsemme Kristuksessa”

Valmistautumisesi opettamiseen alkaa, kun luet luvut 2. Nefi 11–25. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi voi auttaa sinua ymmärtämään näitä lukuja, ja tämä oppimisehdotus voi antaa sinulle opetusideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kertaa lyhyesti lasten kanssa, mitä he oppivat edellisellä viikolla Vapahtajasta ja Hänen sovituksestaan. Jos he kertoivat oppimastaan perheelleen, kannusta heitä puhumaan siitä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

2. Nefi 12:2–3

Temppeli on Herran huone.

Jesajan profetia Herran huoneen vuoresta voisi olla tilaisuus opettaa lapsille asioita temppelistä ja auttaa heitä odottamaan innolla, että he pääsevät sinne jonakin päivänä.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna yhden lapsen pidellä kuvaa temppelistä (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus) ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät temppelistä. Lue jae 2. Nefi 12:3 ja selitä, että tässä jakeessa profeetta nimeltä Jesaja profetoi, että viimeisinä aikoina olisi temppeleitä. Lue jae uudelleen ja tähdennä sitä, että kun me menemme temppeliin, Herra ”opettaa meille teitänsä” ja auttaa meitä ”[kulkemaan] Hänen polkujaan”.

  • Tee lattialle polku ja aseta polun päähän peitetty kuva temppelistä. Anna lasten kulkea polulla, ja kun he tekevät niin, auta heitä toistamaan ilmausta ”kuljen Hänen polkujaan”. Kun lapset tulevat polun päähän, anna heidän paljastaa kuva. Mitä tarkoittaa se, että kulkee Jumalan polkuja?

  • Laula yhdessä lasten kanssa jokin temppelistä kertova laulu, kuten ”Saan käydä temppeliin” (Lasten laulukirja, s. 99). Auta heitä löytämään laulusta sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, mikä temppeli on ja mitä me teemme siellä.

2. Nefi 19:6; 25:26

”Me riemuitsemme Kristuksessa.”

Nefillä ja Jesajalla oli todistus Vapahtajasta, ja heidän todistuksensa teki heidät iloisiksi. Auta lapsia näkemään, että sinä riemuitset Kristuksessa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lasta pitelemään Jeesuksen Kristuksen syntymästä kertovaa kuvaa (kuten esimerkiksi Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 30) ja auta lapsia löytämään Jeesus-lapsi kuvasta. Lue jae 2. Nefi 19:6 ja pyydä lapsia osoittamaan Jeesusta, kun he kuulevat sanat lapsi ja poika. Selitä, että profeetta Jesaja, joka kirjoitti jakeessa 2. Nefi 19:6 olevat sanat, tiesi Jeesuksen syntymästä satoja vuosia ennen kuin se tapahtui.

  • Kerro jokin kertomus siitä, kuinka Jeesus Kristus toi iloa muille. Tähdennä kertomuksen iloisia hetkiä. Lue jae 2. Nefi 25:26 ja puhu siitä, miksi sinä riemuitset Kristuksessa. Pyydä lapsia kertomaan, millä tavoin Jeesus tuo heille iloa.

2. Nefi 21:6–922

Tuhatvuotinen valtakunta tulee olemaan rauhan ja ilon aikaa.

Toisen tulemisensa jälkeen Jeesus Kristus asuu kansansa keskuudessa rauhanomaisena aikana, jota kutsutaan tuhatvuotiseksi valtakunnaksi.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvia jakeissa 2. Nefi 21:6–7 mainituista eläimistä ja pyydä lapsia nimeämään eläimet. Selitä, että nämä eläimet ovat tavallisesti toistensa vihollisia, mutta Jesaja opetti, että kun Jeesus Kristus tulee jälleen, tulee olemaan rauhan aika, jota kutsutaan tuhatvuotiseksi valtakunnaksi, ja silloin eläimet eivät tee pahaa toisilleen. Kuinka me voimme noudattaa näiden eläinten esimerkkiä siinä, kuinka kohtelemme toisia? Pyydä lapsia piirtämään kuvia näistä eläimistä elämässä rauhassa keskenään.

  • Lue jae 2. Nefi 22:5 ja pyydä lapsia auttamaan sinua löytämään laulu, joka kertoo niistä oivallisista asioista, jotka Herra on tehnyt. Esimerkkejä voivat olla mm. ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17) tai ”Niin suuri oot” (MAP-lauluja, 44). Laulakaa laulu yhdessä. Selitä, että tuhatvuotisen valtakunnan aikana jokainen tietää niistä oivallisista asioista, jotka Herra on tehnyt.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

2. Nefi 12:2–3

Temppeli on Herran huone.

Kuinka voit näiden jakeiden avulla auttaa lapsia odottamaan innolla päivää, jolloin he voivat päästä temppeliin?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa temppelistä (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus). Pyydä yhtä lasta lukemaan jakeet 2. Nefi 12:2–3 ja kehota muita lapsia kuuntelemaan syitä sille, miksi Jesaja sanoi meidän tarvitsevan temppeleitä. Voisit selittää, että Jesaja kutsui temppeliä Herran huoneen vuoreksi. Miksi vuori on hyvä vertauskuva temppelille?

  • Kehota lapsia piirtämään kuva itsestään menemässä temppeliin. Mikäli mahdollista, pyydä jotakuta seurakunnan nuorta miestä tai nuorta naista kertomaan lapsille, millaista on suorittaa temppelissä kasteita kuolleiden puolesta. Tämä nuori tai joku muu seurakunnasta voisi opettaa lapsille, kuinka löytää niiden esivanhempien nimiä, jotka tarvitsevat temppelitoimitukset.

2. Nefi 15:20

Saatana yrittää hämmentää eroa hyvän ja pahan välillä.

Me elämme maailmassa, jossa ihmiset, kuten Jesaja profetoi, sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi. Kuinka voit auttaa lapsia tunnistamaan sellaisen petoksen?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille jotakin kitkerää tai hapanta, kuten suolakurkku tai sitruuna, joka on paketoitu karamellipaperin sisään. Lukekaa yhdessä jae 2. Nefi 15:20. Selitä, että Saatana yrittää saada pahoja asioita näyttämään hyvältä. Auta lapsia miettimään, millä tavoin Saatana tekee niin. Kuinka me voimme huomata hänen petoksensa?

  • Näytä puolitoista ensimmäistä minuuttia videosta ”Te pääsette vapaiksi” (ChurchofJesusChrist.org). Miksi kalastaja naamioi koukkunsa? Miksi Saatana naamioi synnin?

2. Nefi 17:14; 19:6; 25:23–26

”Me riemuitsemme Kristuksessa.”

Lasten tarvitsee tietää, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on iloinen asia. Kuinka aiot auttaa heitä ”riemuitsemaan Kristuksessa”?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia löytämään Jeesuksen Kristuksen nimiä jakeista 2. Nefi 17:14 ja 19:6. Sinun pitää ehkä selittää, että ”Immanuel” on yksi näistä nimistä ja se tarkoittaa ”Jumala kanssamme”. Mitä kukin näistä nimistä opettaa meille Hänestä?

  • Laita taululle kuva Vapahtajasta. Lukekaa sen jälkeen yhdessä jae 2. Nefi 25:26. Miksi Nefi puhui ja kirjoitti niin paljon Jeesuksesta Kristuksesta? Anna lasten kirjoittaa tauluun Jeesuksen kuvan viereen jokin sellainen asia Vapahtajasta, joka tuo heille iloa.

  • Pyydä lapsia ajattelemaan jotakuta, jonka he haluaisivat ”[saada] uskomaan Kristukseen” (2. Nefi 25:23). Kuinka me voimme ilmaista muille sitä iloa, jonka Vapahtaja tuo meidän elämäämme? Anna lasten kirjoittaa tai esittäkää roolileikkinä asioita, joita he voisivat tehdä auttaakseen mielessään olevaa henkilöä uskomaan Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia miettimään yhtä asiaa, jonka he voivat tehdä osoittaakseen perheelleen, että he riemuitsevat Kristuksessa.

Näin kehitymme opettamisessa

Anna lasten olla luovia. ”Kun opetat lapsia, anna heille mahdollisuuksia rakentaa, piirtää, värittää, kirjoittaa ja luoda. Nämä ovat enemmän kuin vain hauskoja tehtäviä – ne ovat välttämättömiä oppimiselle.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)

Tulosta