Kom, følg med meg
13.–19. april. Mosiah 1–3: “Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”


“13.–19. april. Mosiah 1–3: ‘Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“13.–19. april. Mosiah 1–3”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

Minerva K. Teichert (1888–1976), King Benjamin’s Farewell Address [Kong Benjamins avskjedstale],1935, olje på trefiberplate, 91 x 122 cm. Brigham Young University of Art

13.–19. april

Mosiah 1–3

“Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”

Mens du leser Mosiah 1–3, be om å få vite hvordan du kan hjelpe barna du underviser til å forstå de viktige sannhetene kong Benjamin underviste. Skriv ned innsikt som kommer til deg fra Den hellige ånd.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Vis bildet av kong Benjamin som underviser, som finnes i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna dele hva de vet om dette bildet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mosiah 2–3

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Hva vil du gjøre for å hjelpe barna å forstå at det å tjene andre også er en måte å tjene Gud på?

Mulige aktiviteter

  • La barna etter tur ha på seg en krone (denne ukens aktivitetsside har et eksempel) og stå på en stol eller krakk for å late som om de er kong Benjamin. De kan gjøre dette mens du deler noen av de tingene som kong Benjamin underviste sitt folk, som finnes i Mosiah 2–3. Se også “Kapittel 12: Kong Benjamin” (Historier fra Mormons bok, 32–35 eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org.)

  • Be barna gjenta følgende setning noen få ord om gangen mens de klapper hver stavelse sammen med deg: “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17). Gjenta dette frem til barna har lært alle eller noen av ordene. Bær vitnesbyrd om at når vi hjelper andre, hjelper vi også vår himmelske Fader og Jesus og gjør dem glade. Be barna fortelle om noen måter de kan hjelpe andre på.

  • Hjelp barna å tegne hendene sine på et papirark og tegne noe de kan gjøre for å tjene familien sin. Syng en sang om tjeneste sammen, for eksempel “Når vi hjelper” (Barnas sangbok, 108).

Bilde
barn som bretter et tøystykke

Kong Benjamin underviste at vi kan tjene Gud ved å tjene andre.

Mosiah 2:19–25

Alle mine velsignelser kommer fra vår himmelske Fader.

Når barna gjenkjenner Gud som kilden til alle sine velsignelser, vil de føle seg ydmyke og takknemlige.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at kong Benjamin underviste at alle våre velsignelser kommer fra vår himmelske Fader. Be barna lytte til en velsignelse vår himmelske Fader har gitt oss mens du leser Mosiah 2:21. Hvilke andre velsignelser har vår himmelske Fader gitt oss? Hvordan kan vi vise at vi er takknemlige for disse tingene? (se Mosiah 2:22).

  • Lek en lek der barna sender rundt en gjenstand mens de synger en sang om takknemlighet eller lytter til en (se “Takknemlighet” i emneregisteret i Barnas sangbok). Stopp sangen eller musikken av og til, og be den som holder gjenstanden fortelle om en velsignelse han eller hun er takknemlig for.

Mosiah 3:1–20

Jeg tror på Jesus Kristus.

En engel fortalte kong Benjamin viktige sannheter om Jesu Kristi liv og tjenestegjerning. Se i disse versene etter sannheter om Jesus som du føler er viktige for barna å lære.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av noen hendelser som nevnes i Mosiah 3:5–10 (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 30, 41, 42, 5759). Spør barna hva som skjer på bildene, og hjelp dem etter behov. Les Mosiah 3:5–10 langsomt, og be barna løfte hendene sine når du leser om noe på bildene. Be barna fortelle om andre ting som de vet Jesus gjorde da han var på jorden.

  • Tegn en sol øverst på tavlen for å representere himmelen. Tegn flere stier som fører til forskjellige steder rundt om på tavlen, men kun en sti som fører til himmelen. Be barna finne stien og henge et bilde av Jesus på den. Les Mosiah 3:17, og bær vitnesbyrd om at å følge Jesus Kristus er den eneste måten vi kan komme tilbake til vår himmelske Fader på.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mosiah 2:11–18

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Hvordan kan du hjelpe barna å lære av kong Benjamins eksempel på tjeneste?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av kong Benjamin som underviser sitt folk (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 74). Hjelp barna å lete i Mosiah 2:11–18 etter hva kong Benjamin gjorde for å tjene. Hvorfor tjente han sitt folk? Hvorfor skulle vi tjene hverandre?

  • Skriv utsagn fra Mosiah 2:16–17 på tavlen, med noen ord som mangler. Be barna se i Skriftene etter ordene som mangler. Be dem forklare hva disse versene betyr for dem. Be dem fortelle om erfaringer der andre har tjent dem eller de har tjent andre. Hvordan fikk disse opplevelsene dem til å føle seg?

  • Gi barna papirstrimler hvor de skriver ned måter de kan tjene sine familiemedlemmer på, og gi hvert barn en pose å legge papirstrimlene i. Oppmuntre barna til å trekke en papirstrimmel ut av posen hver dag og gjøre den tjenesten for noen.

Mosiah 2:15–25

Jeg skulle ikke skryte av min tjeneste og gode gjerninger.

Tenk på hvordan du kan hjelpe barna du underviser å forstå at vår tjeneste skulle være inspirert av vår kjærlighet for andre og for Gud.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle hvordan de ville definere ordet rose seg, [eller skryte], eller hjelp dem å finne definisjonen i en ordbok. Hjelp dem å lete i Mosiah 2:15–24 etter grunner til at kong Benjamin ikke roste seg [eller skrøt] av sin tjeneste for andre. Hvorfor skulle vi utføre tjeneste for andre? Etter at barna har delt sine ideer, hjelp dem å forstå at vi skulle søke etter å tjene andre fordi vi elsker dem og Gud, ikke for å fremstå som gode for andre.

  • Be barna fortelle om situasjoner der noen kan tenkes å skryte av noe. Hvorfor er det feil å skryte i disse situasjonene? Be dem bruke råd fra kong Benjamins tale i Mosiah 2:15–24 for å hjelpe dem med sine svar.

Mosiah 3:19

Jesus Kristus renser meg fra synd og hjelper meg å bli en hellig.

For å bli lik vår himmelske Fader, trenger vi mer enn renselse fra våre synder – vårt hjerte må forandres. Som kong Benjamin underviste, må vi overvinne våre syndige ønsker og bli hellige gjennom Frelserens forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Tegn to mennesker på tavlen – en som representerer det “naturlige menneske” og en annen som representerer en “hellig.” (Du må kanskje definere disse begrepene.) Les Mosiah 3:19 sammen, og be barna finne forandringer det naturlige menneske trenger å gjøre for å bli en hellig. Hvilke andre ord og uttrykk kan barna trenge hjelp til å forstå?

  • Har barna du underviser noen gang hjulpet foreldrene sine å tilberede mat med hjelp av en oppskrift? I så fall kan du be dem bruke Mosiah 3:19 til å utarbeide en “oppskrift” på hvordan vi kan bli mer lik Jesus Kristus. Hvorfor er Jesu Kristi forsoning den viktigste “ingrediensen”?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna bruke denne ukens aktivitetsside til å fortelle familien sin eller venner hvordan de vil følge kong Benjamins eksempel og tjene andre.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn har nytte av repetisjon. Ikke vær redd for å gjenta aktiviteter flere ganger, spesielt med yngre barn. Gjentagelse vil hjelpe barna å huske det de lærer.

Skriv ut