Kom, følg med meg
30. mars–12. april. Påske: “Han skal stå opp med legedom i sine vinger”


“30. mars–12. april. Påske: ‘Han skal stå opp med legedom i sine vinger’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“30. mars–12. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
den oppstandne Kristus med sine apostler

Christ and the Apostles [Kristus og apostlene], av Del Parson

30. mars–12. april

påske

“Han skal stå opp med legedom i sine vinger”

Mens du leser skriftstedene som foreslåes her og i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, vil Ånden hjelpe deg å vite hva du skal fokusere på for å hjelpe barna å føle Frelserens kjærlighet på første påskedag.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Fortell barna om ting du gjør for å huske Frelseren i påsken. Be dem om å dele det de gjør.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Nephi 11:27; Mosiah 3:5; 15:7; Helaman 14:16–17

Profeter i Mormons bok visste at Jesus Kristus skulle komme.

Å lære om hva profeter i Mormons bok underviste om Jesu Kristi misjon og jordiske virksomhet kan bidra til å styrke barnas tro på ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av Frelseren som blir døpt, helbreder andre, blir korsfestet og som en oppstanden person (se denne ukens aktivitetsside eller Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 35, 41, 5759). Be barna beskrive hva som foregår i hvert bilde. Forklar at mange år før Jesus kom til jorden, åpenbarte Gud til profetene i Mormons bok at han ville gjøre alt dette. Les 1 Nephi 11:27; Mosiah 3:5; 15:7; og Helaman 14:16–17, og hjelp barna å sette skriftstedene sammen med de tilhørende bildene.

  • Mens barna jobber med denne ukens aktivitetsside, fortell om profetene på bildet og hva de underviser om Jesus Kristus. Fortell barna om noe av alt det vidunderlige Jesus har gjort for oss.

3 Nephi 11:1–17

Jesus Kristus sto opp fra de døde.

Undervis barna at i tillegg til de menneskene som så den oppstandne Frelseren i Jerusalem, så tusener ham da han viste seg på det amerikanske kontinent.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av Frelserens død og oppstandelse. Spør barna hva de vet om disse hendelsene. Etter behov, bruk “Kapittel 53: Jesus blir korsfestet” og “Kapittel 54: Jesus er oppstanden” (Historier fra Det nye testamente, 136–38, 139–44, eller tilhørende videoer på ChurchofJesusChrist.org) for å fortelle barna disse historiene.

  • Bruk bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok eller Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell barna om den oppstandne Frelserens besøk til det amerikanske kontinent, slik det beskrives i 3 Nephi 11:1–17. Gjenfortell historien flere ganger og be barna hjelpe deg. Legg vekt på detaljene du føler er mest meningsfylte for barna. Legg spesielt vekt på at selv om Jesus døde på korset, kunne menneskene se at han nå var oppstanden. La barna bytte på å fortelle historien med sine egne ord.

  • Syng sammen “Påskens hosianna” eller det siste verset av “Mormons bok forteller oss” (Liahona, april 2003 ogBarnas sangbok, 62). Be barna tegne bilder av noe sangen beskriver. Be så barna vise frem sine tegninger og fortelle hva de tror de ville ha følt om de var der da Jesus besøkte nephittene.

Mosiah 3:7; Alma 7:11–12

Jesus Kristus vet hvordan han kan trøste meg.

Fordi Jesus Kristus led “sitt folks smerter og sykdommer” (Alma 7:11), vet han hvordan vi har det, selv når ingen andre vet.

Mulige aktiviteter

  • Les de første linjene av Mosiah 3:7 for barna, og be dem late som om de føler “smerte  , sult, tørst og utmattelse.” Be dem fortelle om ganger når de har følt disse tingene. Fortell så barna at dette verset beskriver noen ting Jesus Kristus følte da han led i Getsemane. På grunn av dette, vet han hvordan han kan hjelpe oss når vi føler disse tingene.

  • Les Alma 7:11 høyt, og spør barna om de kjenner noen som er syke eller som har smerter. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus følte alle våre “smerter og sykdommer” slik at han kunne forstå og gi oss trøst (Alma 7:11–12).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45; 40:21–23

Fordi Jesus Kristus sto opp fra de døde, vil jeg også gjøre det.

Mormons bok beskriver tydelig hva oppstandelse er og hvem som vil oppstå. Hvordan kan du hjelpe barna å oppdage disse sannhetene?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle deg det de vet om Jesu Kristi død og oppstandelse. Skriv spørsmål på tavlen som: Hva betyr det å oppstå? og Hvem vil oppstå? Hjelp barna å finne svar i 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45; og Alma 40:21–23 og dele med klassen det de finner.

  • Fortell barna om noen du kjenner som er død. Be dem late som om du ikke vet om oppstandelsen. Hvordan ville de hjelpe deg å forstå hva det er? Oppmuntre dem til å bruke 2 Nephi 9:10–15; Alma 11:41–45; eller Alma 40:21–23 for å undervise deg om oppstandelsen. Be dem også bære vitnesbyrd om Frelserens oppstandelse som en del av sitt svar.

Bilde
Jesus ber i Getsemane

Gethsemane [Getsemane], av Michael T. Malm

Enos 1:2–8; Mosiah 27:8–24; Alma 13:11–12; 24:7–19

Jesu Kristi forsoning renser meg og forandrer meg.

Mormons bok gir mange eksempler på mennesker som ble forandret på grunn av Frelserens forsoning. Overvei hvordan disse opplevelsene kan inspirere barna til å omvende seg og vende seg til Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna en ren hvit skjorte og en skitten hvit skjorte. Les Alma 13:11–12 sammen. Hvordan ble folket renset fra sine synder? Hva fikk dette dem til å føle angående synd? Fortell hvordan du føler deg når du omvender deg og mottar tilgivelse, og bær vitnesbyrd om Frelserens kraft til å rense oss fra synd.

  • Be barna velge å lære om et av følgende mennesker: Enos (se Enos 1:2–8), Alma den yngre (se Mosiah 27:8–24), eller Anti-Nephi-Lehis folk (se Alma 24:7–19). Mens dere leser historien sammen, be barna legge merke til hvordan denne personen eller gruppen forandret seg på grunn av Jesu Kristi forsoning. Hvordan kan vi følge disse menneskenes eksempel?

Mosiah 3:7; 15:5; Alma 7:11

Jesus Kristus tok på seg mine synder, smerter og sykdommer.

I tillegg til å lide for våre synder, led også Frelseren for våre smerter, sykdommer og andre skrøpeligheter slik at han kunne vite hvordan han kan trøste oss.

Mulige aktiviteter

  • Tildel hvert barn et av følgende vers for å finne ut hvordan Jesus Kristus led: Mosiah 3:7; Mosiah 15:5 eller Alma 7:11. Be dem skrive det de finner ut på tavlen og tenke på ganger de har følt noen av disse tingene. Ifølge Alma 7:12, hvorfor led Jesus alt dette? Hvorfor er det viktig å vite at han led alle disse tingene for oss?

  • Syng en salme om Frelseren sammen, for eksempel “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66). Be barna lete i salmen etter uttrykk som beskriver hvordan Frelseren trøster oss, og snakk om hvorfor disse uttrykkene er meningsfylte for dem. Fortell hva du føler for Jesus Kristus, og inviter barna til å fortelle om sine følelser.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna se etter noen som trenger trøst denne uken. Oppmuntre dem til å fortelle denne personen om det de lærte om at Frelseren tok på seg vår smerte slik at han kan trøste oss.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til å dele. Spør barna om deres tanker, følelser og opplevelser. Du vil oppdage at de ofte har enkel, men likevel dyp innsikt.

Skriv ut