Kom, følg med meg
20.–26. april. Mosiah 4–6: “En stor forandring”


“20.–26. april. Mosiah 4–6: ‘En stor forandring’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. april. Mosiah 4–6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

In the Service of Your God [I deres Guds tjeneste], av Walter Rane

20.–26. april

Mosiah 4–6

“En stor forandring”

Hvilke av kong Benjamins læresetninger i Mosiah 4–6 vil best hjelpe barna du underviser å oppleve “en stor forandring” (Mosiah 5:2) i sitt hjerte? Skriv ned dine tilskyndelser mens du bønnfylt søker veiledning.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Skriv navnene på hvert av barna i klassen din på en papirstrimmel, og legg strimlene i en beholder. Trekk et navn fra beholderen, og be barnet dele noe det husker fra forrige ukes leksjon eller noe det lærte fra Mosiah 4–6 hjemme denne uken.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mosiah 4:1–3, 10

Omvendelse bringer glede.

Hjelp barna å lære om omvendelsens fantastiske gave, som er tilgjengelig på grunn av Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Bruk Mosiah 4:1–3 og 10 for å undervise barna om hva det betyr å omvende seg. Du kan for eksempel hjelpe dem legge merke til at kong Benjamins folk var lei seg for sine synder og ba om tilgivelse (vers 1–2), og kong Benjamin ba dem forsake (eller slutte med) sine synder (vers 10). Les vers 3 til dem, og spør hvordan folket følte seg når de omvendte seg.

  • Spør barna hvordan det føles når klærne våre blir skitne. Hvordan føles det når vi blir rene igjen? Forklar at på samme måte som vi vasker skitne klær, kan vi omvende oss når vi gjør noe galt. Vis et bilde av Jesus Kristus, og bær vitnesbyrd om at han har kraften til å fjerne syndene våre og gjøre oss rene igjen hvis vi omvender oss. Syng det andre verset av “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52). Spør barna hva sangen lærer oss om bønn.

Mosiah 4:13–26

Jeg bør behandle andre med kjærlighet og vennlighet.

Hvordan kan du bruke Mosiah 4:13–26 til å undervise barna om “å elske hverandre og tjene hverandre”? (vers 15).

Mulige aktiviteter

  • Tegn et lite hjerte på tavlen. Be barna fortelle om noen måter de kan være snille mot andre. Hver gang de forteller noe, visk bort hjertet og tegn et større hjerte. Bær vitnesbyrd om at vår kjærlighet for andre vokser når vi er snille mot dem. Gi barna papirhjerter, og be dem tegne på hjertene måter de kan vise kjærlighet og være snille på.

  • Hjelp barna å komme på handlinger de kan gjøre mens de synger en sang om å tjene andre, som “Elsk hverandre” eller “Elsk du din neste” (Barnas sangbok, 39, 74).

Mosiah 5:5–15

Når jeg inngår pakter med Gud, påtar jeg meg Kristi navn.

Overvei hvordan du kan hjelpe barna du underviser til å forberede seg til å inngå dåpspakter med Gud og “kalles Kristi barn” (Mosiah 5:7).

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lage navneskilt som viser navnet “Jesus Kristus” og fest dem på skjorten deres over hjertet (se denne ukens aktivitetsside). Forklar at kong Benjamin lærte folket sitt at når vi inngår pakter, eller løfter, med Gud, er det som å alltid ha navnet til Kristus “skrevet i [våre] hjerter” (Mosiah 5:12). Hva lover vi å gjøre når vi er døpt og tar del i nadverden? (se Mosiah 5:8; L&p 20:37, 77, 79).

  • Spør barna hva de skulle gjøre for å bli venner med noen (for eksempel: Snakke med dem, gjøre ting sammen med dem, og bruke tid sammen med dem). Les Mosiah 5:13 for barna. Hva kan vi gjøre for å bli bedre kjent med Jesus Kristus slik at han ikke er “fremmed” for oss?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mosiah 4:1–11

Jeg kan omvende meg.

Hvordan kan du hjelpe barna forstå hva det betyr å omvende seg? Hvilke vers i Mosiah 4:1–11 føler du vil hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordet tilgivelse på tavlen. Les Mosiah 4:1–3, og be barna lete etter ord i vers 3 som beskriver velsignelsene som kommer når vi omvender oss og mottar tilgivelse.

  • Be barna nevne ting vi må gjøre for å fullstendig og oppriktig omvende oss. Hjelp dem å finne noen av disse tingene i Mosiah 4:10, og snakk sammen om betydningene av ord og uttrykk som ble funnet i dette verset. Fortell en historie som illustrerer omvendelse, kanskje fra ditt eget liv eller fra et av Kirkens nyere tidsskrifter.

  • Hjelp barna å finne ord i Mosiah 4:6, 9, og 11 som beskriver vår himmelske Fader. Hvorfor er det viktig å forstå hvordan vår himmelske Fader er når vi trenger å omvende oss? Del ditt vitnesbyrd om hvordan du har følt Guds kjærlighet når du har omvendt deg.

Mosiah 4:12–26

Evangeliet inspirerer meg til å behandle andre med kjærlighet og vennlighet.

Kong Benjamin underviste at når vi kommer til Kristus og mottar syndsforlatelse, blir vi “[fylt] med kjærlighet til Gud” (Mosiah 4:12), som hjelper oss til å være kjærlige og vennlige mot andre.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å søke i Mosiah 4:13–16, 26 og identifisere uttrykk som beskriver hvordan vi kan tjene andre. Be dem vise disse tingene ved bevegelser eller ved å tegne dem, og la de andre barna gjette uttrykket. Hvordan kan vi vise kjærlighet og vennlighet hjemme, på skolen eller i Kirken?

  • Be barna dele en erfaring der de viste kjærlighet til eller tjente noen og hva den erfaringen fikk dem til å føle. Hva er noen grunner til at mennesker ikke ønsker å tjene andre? Spør barna hva de kan si til noen for å overtale dem til å hjelpe noen i nød. De kan finne ideer i Mosiah 4:16–26.

Bilde
ung jente leker med baby

Jesus Kristus lærte oss at vi skulle være snille med andre.

Mosiah 5:5–15

Når jeg blir døpt og tar del i nadverden, påtar jeg meg Kristi navn.

Mange av barna du underviser har sikkert blitt døpt og fornyer paktene sine gjennom nadverden. Minn dem på at en viktig del av dåpspakten er å påta seg Jesu Kristi navn.

Mulige aktiviteter

  • Tegn en sirkel på tavlen, og plasser et bilde av Jesus Kristus i midten av sirkelen. Be barna tegne bilder av seg selv mens dere leser Mosiah 5:8 sammen. Hva sier disse versene at vi skulle påta oss? Hva har vi “inngått”? Be barna skrive Kristi navn på bildene av seg selv og plassere bildene i sirkelen sammen med Frelseren. Hvilke pakter inngår vi når vi er døpt og tar del i nadverden? (se Mosiah 18:8–9; L&p 20:77, 79).

  • Snakk sammen med barna om hvorfor folk skriver navnet sitt på ting, slik som innleveringsoppgaver på skolen, treningsgensere osv. (se Mosiah 5:14–15). Hvordan kan vi vise at vi alltid har Kristi navn “skrevet i [våre] hjerter”? (Mosiah 5:12).

  • Inviter en ung mann eller kvinne fra menigheten til å besøke klassen og forklare paktene vi fornyer ved å ta del i nadverden. Les nadverdsbønnene i Lære og pakter 20:77 og 79 med barna, be dem se etter uttrykk som beskriver hva vi inngår pakt om å gjøre og hva Gud lover oss til gjengjeld.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Inviter barna til å tegne noe de lærte i dag og bruke tegningene til å undervise familien sin.

Forbedre vår undervisning

Lær barna å skrive ned tilskyndelser. Selv barn kan lære vanen å skrive ned åndelige tilskyndelser – for eksempel ved å markere skriftsteder, lage tegninger eller skrive enkle dagbokoppføringer.

Skriv ut