Kom, følg med meg
27. april–3. mai. Mosiah 7–10: “I Herrens styrke”


“27. april–3. mai. Mosiah 7–10: ‘I Herrens styrke’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“27. april–3. mai. Mosiah 7–10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Ammon underviser kong Limhi

Minerva K. Teichert (1888–1976), Ammon before King Limhi [Ammon foran kong Limhi], 1949–1951, olje på trefiberplate, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

27. april–3. mai.

Mosiah 7–10

“I Herrens styrke”

Les Mosiah 7–10 med et bønnfylt hjerte, mens du overveier inntrykkene du mottar. Hvordan kan sannhetene i disse kapitlene bidra til å dekke barnas behov?

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Oppmuntre barna til å dele noe de kanskje vet om hendelsene i disse kapitlene. Du kan få hjelp i “Kapittel 13: Zeniff” (Historier fra Mormons bok, 36–37, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mosiah 7:18–20, 33

Gud hjalp mennesker i Skriftene, og han kan hjelpe meg.

Limhis folk, som var lamanittenes slaver, trengte tro på at Gud ville hjelpe dem, så Limhi minnet dem på tilfeller da Gud hjalp sitt folk.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om en gang da de trengte hjelp. Forklar at kong Limhis folk var i vanskeligheter, så han delte en historie for å hjelpe dem til å ha tro. Les Mosiah 7:19 for barna, og vis et bilde av Israels barn som går igjennom Rødehavet (se Moses Parting the Red Sea [Moses deler Rødehavet], ChurchofJesusChrist.org). Gå gjennom denne historien og historien om mannaen, og hjelp barna å rollespille historiene (se kapitlene 17 og 18 i Historier fra Det gamle testamente, eller tilhørende videoer på ChurchofJesusChrist.org). Hvordan hjalp Herren folket? Bær vitnesbyrd om at Herren også kan hjelpe oss.

  • Les Mosiah 7:33 for barna, og hjelp dem til å forstå hva verset lærer oss at vi må gjøre for å motta hjelp fra Herren. Hjelp barna til å tenke på handlinger som representerer dette, og repetér verset mens de gjør handlingene. Hva er noe av det vi trenger hjelp til? Hvordan kan vi vise at vi stoler på Herren? Fortell om en erfaring der du stolte på Herren og han hjalp deg.

  • Syng noen vers fra “Mormons bok forteller oss” eller “Nephis mot” (Barnas sangbok, 62–63, 64–65) sammen med barna. Hjelp dem å gjenkjenne hvordan Herren hjalp folket i Mormons bok. Del andre historier fra Skriftene du føler kan hjelpe barna til å lære å stole på Herren.

Mosiah 8:16–17

Gud har gitt oss profeter, seere og åpenbarere.

Hvordan kan du bruke Mosiah 8:16–17 til å undervise barna om en profets rolle som seer?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna hvordan de skal holde hendene sine opp mot øynene som om de ser gjennom briller eller kikkerter. Les Mosiah 8:17, og be barna ta på seg “brillene” hver gang de hører ordet “seer.” Forklar at Gud har gitt oss profeter og at en av profetens roller er å være en “seer” fordi han kan “se” ting som kommer. Gi noen eksempler på ting som profeter har sett og åpenbart til oss (inkludert Skriftene), eller gi et eksempel på en gang når en profet har virket som seer (slik som 1 Nephi 11:20–21).

  • Lag fotspor av papir og tegn bilder på dem av ting som profeter har rådet oss til å gjøre. Legg fotsporene i en sti rundt i rommet, og forklar bildene. La barna etter tur rollespille en profet og lede de andre barna til å følge disse fotsporene.

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna beskrive hva de ser. Forklar at profeten Joseph Smith var en seer. Herren ga ham et redskap som ble kalt urim og tummim og en seersten som han skulle bruke i oversettelsen av Mormons bok.

  • Vis et kort videoklipp av et nyere konferansebudskap fra Kirkens president (eller vis et bilde av ham og les noe han har talt). Bær ditt vitnesbyrd om at han er en profet, seer og åpenbarer.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mosiah 7:18–20, 33; 9:14–19; 10:6–10, 19–21

Gud hjalp folket i Skriftene, og han kan hjelpe meg.

Zeniff og hans folk, som hadde slått seg ned i lamanittenes land, ble angrepet av lamanittene og trengte Guds hjelp. Hva kan barna lære fra denne historien om at Gud hjelper sine barn?

Mulige aktiviteter

  • Del barna i tre grupper, og be hver gruppe studere en av følgende historier fra Skriftene: Israelittene som går igjennom Rødehavet (se 2 Mosebok 14:10–14, 21–31), Lehis familie som reiser i villmarken (se 1 Nephi 16:9–16; 17:1–6), og Zeniffs folk som blir befridd fra lamanittene (se Mosiah 9:14–19; 10:6–10, 19–21). Hvordan viste menneskene i disse historiene at de stolte på Gud? Hvordan hjalp Gud dem? Hvordan hjelper Gud oss når vi stoler på ham?

  • Be tre barn skrive på tavlen en prøvelse eller utfordring de møter. Be barna lese Mosiah 7:33, og oppmuntre de andre barna til å viske ut en av prøvelsene eller utfordringene hver gang de hører noe de kan gjøre for å motta Herrens hjelp. Hvordan kan det å stole på Herren hjelpe oss å overvinne våre utfordringer?

Mosiah 8:12–19

Gud tilveiebringer profeter, seere og åpenbarere for å hjelpe menneskeheten.

Vi oppholder Det første presidentskap og De tolv apostler som profeter, seere og åpenbarere. Hvordan kan du undervise barna om verdien av profeter?

Mulige aktiviteter

  • Velg flere viktige ord fra Mosiah 8:12–19, og skriv dem på tavlen. Be et barn lese disse versene, og be de andre barna rekke opp en hånd når de hører et ord på tavlen. Stopp å lese, og snakk sammen om hvert ord.

  • Be barna gjennomgå Mosiah 8:16–18 for å lære om hva en seer er. Skriv en setning på tavlen: En seer er som . Hjelp barna å tenke på hvordan de kan fullføre setningen, for å forklare hvorfor en seer er en velsignelse for oss – for eksempel er en seer som en livvakt som advarer oss mot fare.

  • Velg et uttrykk fra Mosiah 8:16–17, og skriv det på tavlen, erstatt hvert ord med et oppfunnet symbol. Gi barna en liste med symbolene og ordene de representerer, og la dem tyde eller “oversette” uttrykket slik en seer gjør. På hvilke andre måter er profeter, seere og åpenbarere til “stor nytte” for oss? (Mosiah 8:18).

Mosiah 9:14–18; 10:10–11

Når jeg er svak, kan Herren styrke meg.

Når barna møter utfordringer, føler de seg noen ganger svake og hjelpeløse. Bruk beretningen om Zeniffs folk til å undervise barna at de kan motta styrke fra Herren.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om noen måter de kan bli fysisk sterke på. Hva vil det si å ha “menneskelig styrke”? (se Mosiah 10:11). Hva vil det si å ha “Herrens styrke”? (se Mosiah 9:17–18; 10:10). Hvordan mottar vi Herrens styrke?

  • Be barna tegne et bilde av noen som de føler har Herrens styrke og fortelle hvorfor de tegnet denne personen.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna dele med familien sin en historie fra Skriftene som inspirerer dem til å sette “[sin] lit til Gud” (Mosiah 7:19).

Forbedre vår undervisning

Still inspirerte spørsmål. Still spørsmål som inviterer barna til å dele sine vitnesbyrd om evangeliets sannheter. Hvis dere for eksempel snakker om profeter, kan du be barna fortelle hvordan profeter har velsignet dem.

Skriv ut