Kom, følg med meg
4.–10. mai. Mosiah 11–17: “Et lys … som aldri kan fordunkles”


“4.–10. mai. Mosiah 11–17: ‘Et lys … som aldri kan fordunkles’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“4.–10. mai. Mosiah 11–17”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Abinadi vitner til kong Noah

Abinadi Before King Noah [Abinadi står foran kong Noah], av Andrew Bosley

4.–10. mai

Mosiah 11–17

“Et lys … som aldri kan fordunkles”

Overvei og be for å vite hvordan du kan bruke historien om Abinadi og hans læresetninger i Mosiah 11–17 for å hjelpe barna du underviser. Skriv ned de tilskyndelsene du mottar.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

La barna dele det de vet om historien om Abinadi og kong Noah. Bildet i denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan være til hjelp.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mosiah 11–1317

Jeg kan stå for sannhet, selv når jeg står alene.

Både Abinadi og Alma var frimodige i å forsvare sannheten. Hvordan kan du bruke denne historien til å bygge opp barnas mot, for stunder der de kanskje må forsvare sin tro?

Mulige aktiviteter

  • Oppsummer beretningen om Abinadi, kong Noah og Alma som finnes i Mosiah 11–13 og 17. Du kan bruke “Kapittel 14: Abinadi og kong Noah” (Historier fra Mormons bok, 38–42, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Be barna rollespille beretningen, og la dem bytte på å spille ulike roller.

  • Marsjer på stedet sammen med barna mens de synger en sang som inspirerer til mot, for eksempel “Guds kirke trenger ungdom” (Barnas sangbok, 85). Les ordene til sangen sammen, og hjelp barna å identifisere hva en tapper eller modig person gjør. Velg noen få vers fra Mosiah 11–13 og 17 du kan lese for barna for å vise hvordan Abinadi og Alma var tapre (se for eksempel Mosiah 13:1–4, 9).

Mosiah 12:33–36; 13:11–24

Jeg skulle adlyde De ti bud.

Kong Noahs prester kjente De ti bud, men fulgte dem ikke. Abinadis ord kan hjelpe barna å forstå viktigheten av å adlyde budene.

Mulige aktiviteter

  • Be barna telle til 10. Eller gi dem 10 papirlapper med tallene og la dem sortere lappene i riktig rekkefølge. Forklar at vår himmelske Fader ga oss ti bud for å hjelpe oss å vende tilbake til ham. Hjelp barna å fremsi De ti bud fra Mosiah 12:33–36 og 13:11–24 sammen med deg.

  • Vis et bilde av Moses med De ti bud (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 14), og forklar kort hvordan Moses mottok budene fra Gud (se 2 Mosebok 19–20). Vis så et bilde av Abinadi (se denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og fortell barna at Abinadi minnet kong Noah og hans prester om De ti bud. Velg noen få av budene fra Mosiah 12:33–36 og 13:11–24 som du føler er spesielt viktige for barna du underviser, og snakk sammen med dem om velsignelsene som kommer ved å adlyde disse budene.

  • Syng en sang om lydighet sammen, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68–69). Hvorfor holder vi budene?

Mosiah 14:5; 15:7–9

Profeter vitner modig om Jesus Kristus.

Abinadi underviste kong Noah og andre om Jesus Kristus, selv når det var farlig. Hvordan kan Abinadis beretning styrke barnas vitnesbyrd om profeter?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna noen av tingene Abinadi underviste om Jesus Kristus i Mosiah 14:5 og 15:7–9. Hjelp barna å forstå at Abinadi ønsket at kong Noah og hans folk skulle følge Jesus slik at de kunne være lykkelige. Levende profeter underviser oss om Frelseren i vår tid. Les et utdrag fra generalkonferansen, eller del et videoklipp av en av de levende profetene som deler sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Vis eller tegn et bilde av lenker, et fengsel og ild. Undervis barna at Abinadi var villig til å bli bundet, satt i fengsel og til og med bli brent av ild for å dele sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Selv om vi sannsynligvis aldri vil møte disse farene, hvordan kan vi være modige som Abinadi i å dele vårt vitnesbyrd med både våre ord og våre valg?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mosiah 11–1317

Jeg kan stå frem for det rette, selv når jeg står alene.

Hvordan kan du forberede barna du underviser til å tappert stå for det rette, selv om de må stå alene?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage tegninger av ulike deler av beretningen om Abinadi, kong Noah og Alma i Mosiah 11–13 og 17. Hjelp dem gjenfortelle historien ved bruk av bildene eller “Kapittel 14: Abinadi og kong Noah” (Historier fra Mormons bok, 38–42, eller den tilsvarende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Hvordan sto Abinadi og Alma på hver sin måte frem for det rette? Hvorfor sto ikke kong Noah frem for det rette? (se Mosiah 17:11–12). Hjelp barna å tenke på ganger der de sto frem for det som er rett.

  • Hjelp barna å tenke på situasjoner der de kan stå frem for det rette, og be dem rollespille noen av disse situasjonene. Hva kunne de gjøre hvis for eksempel noen prøvde å få dem til å se en upassende film eller hvis en venn ikke ønsker å inkludere noen i en lek?

  • Vis videoen “Våg å stå alene” (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan var president Thomas S. Monson som Abinadi?

Mosiah 12:33–36; 13:11–24

Jeg skulle adlyde De ti bud.

Abinadi underviste kong Noah og hans onde prester om De ti bud. Forstår barna du underviser hvorfor de skulle elske og adlyde Guds bud?

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn i oppdrag å lese et av De ti bud i Mosiah 12:35 og 13:11–24. Hjelp barna å tenke på kreative måter de kan hjelpe hverandre å huske hvert bud (som for eksempel et rim, en handling eller et akronym). Sangen “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68) kan også være til hjelp. Gi barna et hjerteformet papirark, og be dem skrive ett eller flere av De ti bud på hjertene sine (se Mosiah 13:11) – kanskje et de føler at de kunne prøve å adlyde mer flittig.

  • Syng en sang om budene sammen, for eksempel “Hold alle budene” (Barnas sangbok, 68). Hvilke velsignelser kommer ved å holde budene?

Bilde
far og sønn leser Skriftene

Skriftene underviser oss om Guds bud.

Mosiah 14:6; 16:4–9

Når jeg synder, går jeg meg bort. På grunn av Jesus Kristus kan jeg bli funnet.

For å undervise om Jesus Kristus siterte Abinadi profeten Jesaja, som sammenlignet oss med tapte får. Hvordan kan du bruke denne sammenligningen til å undervise barna om Frelseren?

Mulige aktiviteter

  • Be barna dele opplevelser der de mistet noe eller gikk seg vill. Hva følte de? Hva gjorde de? Les Mosiah 14:6 og 16:4–9 sammen. Hvordan går vi oss noen ganger “vill” fra Gud? Hvordan hjelper Jesus Kristus oss å komme tilbake?

  • Be barna forestille seg en flokk med får. Hva er noen grunner til at en av fårene kan gå seg vill? Skriv svarene på tavlen. Hvordan er vi som vandrende får? Hva tror du vår himmelske Fader føler når vi er “funnet” gjennom omvendelse og Frelserens forsoning? (se L&p 18:10–13). Del ditt vitnesbyrd om Frelseren og om omvendelse.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna spørre familiemedlemmene sine om å dele erfaringer der de sto frem for sannheten, eller oppmuntre barna til å dele sine egne erfaringer.

Forbedre vår undervisning

Repetisjon er nøkkel til læring. Barn har nytte av å høre et prinsipp i evangeliet eller gjøre en aktivitet mer enn én gang. Prøv å gjenta aktivitetene på forskjellige måter.

Skriv ut