Kom, følg med meg
11.–17. mai. Mosiah 18–24: “Vi har inngått en pakt med Ham”


“11.–17. mai. Mosiah 18–24: ‘Vi har inngått en pakt med Ham’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“11.–17. mai. Mosiah 18–24”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Limhis folk flykter

Minerva K. Teichert (1888–1976), Escape of King Limhi and His People [Kong Limhi og hans folk flykter], 1949–1951, olje på trefiberplate, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

11.–17. mai

Mosiah 18–24

Vi har inngått en pakt med Ham

Tenk på barna du underviser mens du leser Mosiah 18–24. Den hellige ånd kan hjelpe deg å identifisere sannheter som vil være relevante for dem.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Vis et bilde av noen som blir døpt, og inviter barna til å dele noe de vet om dåp. De kan dele noe de lærte mens de leste Mosiah 18–24 sammen med familien sin, mens de var tilstede ved en dåp eller ved en annen anledning.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mosiah 18:7–16

Når jeg blir døpt, inngår jeg en pakt med Gud.

En av de viktigste måtene å hjelpe barn å forberede seg til dåp på, er å undervise dem om paktene de inngår når de blir døpt.

Mulige aktiviteter

  • Gå igjennom historien om Alma og hans folk ved Mormons vann med hjelp av Mosiah 18:7–16 eller “Kapittel 15: Alma underviser og døper” (Historier fra Mormons bok, 43–44, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og la barna fortelle deg noe de vet om historien.

  • Bruk Mosiah 18:8–10 som en veiledning og undervis barna med egne ord noen av tingene de lover å gjøre når de blir døpt. De lover for eksempel å følge vår himmelske Fader og Jesus ved å trøste mennesker som er triste. Fortell en historie om hvordan du eller noen du kjenner har holdt disse løftene. (Se også L&P 20:77, 79; Carole M. Stephens, “Vi har grunn til å glede oss”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 115–17.)

  • Forklar at når vi døpes gir også vår himmelske Fader løfter til oss. Fortell om disse løftene, som beskrives i Mosiah 18:9–10.

Mosiah 18:17–28

Når jeg blir døpt blir jeg et medlem av Jesu Kristi kirke.

Hjelp barna å forstå hva det betyr å bli et medlem av Kirken gjennom dåp og bekreftelse.

Mulige aktiviteter

  • Be noen som nylig har blitt døpt om å dele sin erfaring. Les Mosiah 18:17 og forklar at når vi blir døpt blir vi medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og lover å følge Jesus.

  • Vis barna bilder som forestiller ting beskrevet i Mosiah 18:17–28. Du kan for eksempel vise bildet Ordinasjon til prestedømmet (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 106) som kan forestille vers 18, og bildet Betaling av tiende (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 113) kan forestille versene 27–28. La barna beskrive hva de ser på bildene, og bruk bildene og versene for å hjelpe dem å forstå hva det betyr å bli et medlem av Kirken.

Bilde
dåp i havet

Vi inngår en pakt med Gud når vi blir døpt.

Mosiah 24:8–17

Gud kan gjøre mine byrder lette.

Når har Gud fått dine byrder til å føles lette? Tenk på måter du kan dele dine erfaringer og vitnesbyrd med barna på.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å tenke på enkle handlinger de kan gjøre mens du forteller dem hva som skjedde med Almas folk i Mosiah 24:8–17. Påpek at fordi Alma valgte å følge Abinadis læresetninger om Jesus, ble han og hans folk behandlet uvennlig, men de sluttet aldri å tro på Jesus.

  • Les Mosiah 24:14–15 for barna. Fyll en veske med tunge gjenstander (som skal forestille byrder), og be et barn holde vesken. Forklar at når vi er triste, syke eller har andre vanskeligheter, kan det føles som om vi bærer på noe tungt. Be de andre barna bytte på å hjelpe barnet å bære vesken slik at den blir lettere. Forklar at vår himmelske Fader kan gjøre våre byrder lettere når vi søker hans hjelp gjennom bønn, tjeneste for andre osv.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mosiah 18:7–16

Når jeg blir døpt, inngår jeg en pakt med Gud.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å forstå pakten vi inngår ved dåpen?

Mulige aktiviteter

  • Gi hver elev et papirark. Les Mosiah 18:8–10 sammen, og be barna skrive eller tegne på den ene siden av papirarket løftene vi inngår ved dåpen og velsignelsene vår himmelske Fader lover oss på den andre siden. Be dem dele det de finner med klassen. Mens de deler, still spørsmål som disse: Hvordan kan vi “sørge med dem som sørger”? Hva betyr det å være et vitne for Gud “på alle steder”? (vers 9). Hva kan vi gjøre for å holde våre pakter?

  • Be barn som har blitt døpt, fortelle det de husker om dåpen sin. Hva gjorde dagen så spesiell? Hva følte de? Forklar at hver søndag fornyer de dåpspakten sin når de tar del i nadverden. Hjelp barna å sammenligne dåpspakten beskrevet i Mosiah 18:8–10 med nadverdsbønnene (se L&p 20:77, 79). Hvordan kan vi gjøre nadverden til en spesiell, ærbødig stund, akkurat som dåpen vår var?

  • Be en ny konvertitt fortelle hvordan han eller hun lærte om Kirken og hvordan det føltes å bli døpt. La barna stille spørsmål, for eksempel om hva som hjalp personen til å ønske å gi løftene i Mosiah 18:7–16.

Mosiah 18:17–28

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Hvordan kan du inspirere barna til å være takknemlige for velsignelsene ved å være medlemmer av Kirken?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Mosiah 18:17–28 og se etter læresetninger i Kristi kirke på Almas tid som er lik læresetninger i vår tid. Skriv svarene deres på klosser eller kopper, og la barna bruke dem til å lage et byggverk som representerer Jesu Kristi kirke.

  • Syng sammen med barna eller les ordene til “Jesu Kristi Kirke” (Barnas sangbok, 48), og be dem lytte etter ting vi lover å gjøre som medlemmer av Kirken. Hjelp dem til å komme på forskjellige måter de kan holde disse løftene på.

Mosiah 21:1–5, 13–16; 22:1–11; 24:8–22

Gud kan gjøre mine byrder lette.

Historien om Almas folk kan vise barna at noen ganger hjelper Gud oss ved å styrke oss til å utholde våre prøvelser istedenfor å ta dem bort. Hvordan kan du hjelpe dem å lære fra denne historien?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å finne viktige hendelser fra beretningen om Limhis folk i Mosiah 21:1–5, 13–16; og 22:1–11 og Almas folk i Mosiah 24:8–22. Be så barna tegne en av disse hendelsene. Be barna fortelle historien ved å plassere tegningene i riktig rekkefølge. Mens de gjør dette, påpek at Gud hjalp folket å bære sine byrder.

  • Be barna lese Mosiah 21:14–15 og 24:13–14. Hvordan besvarte Herren bønnene til Limhis folk og Almas folk? Be barna fortelle om tilfeller der de ba om hjelp i forbindelse med en prøvelse og deres himmelske Fader hjalp dem, eller del en opplevelse du selv har hatt.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna forklare til noen andre hva de vil love eller har lovet å gjøre som en del av sin dåpspakt.

Forbedre vår undervisning

Vær oppmerksom på barna. Hvis barna virker rastløse, kan det være på tide å prøve en annen aktivitet eller ta en kort, ærbødig spasertur. I motsatt fall, hvis de er engasjerte og lærevillige, ikke føl deg presset til å fortsette bare for å dekke mer av leksjonsmateriellet.

Skriv ut