Kom, følg med meg
18.–24. mai. Mosiah 25–28: “De ble kalt Guds folk”


“18.–24. mai. Mosiah 25–28: ‘De ble kalt Guds folk’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“18.–24. mai. Mosiah 25–28”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner

Conversion of Alma the Younger [Alma den yngres omvendelse], av Gary L. Kapp

18.–24. mai

Mosiah 25–28

“De ble kalt Guds folk”

Vår himmelske Fader vet hva barna i klassen din trenger å lære og hvordan han skal nå frem til dem. Søk hans veiledning mens du leser Mosiah 25–28 og gå igjennom dette leksjonsutkastet.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis bildet fra denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna beskrive det som skjer på bildet. Hvis barna er kjent med historien om Alma den yngre og Mosiahs sønner, la dem dele det de vet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mosiah 26:30–31

Herren vil at jeg skal tilgi.

Herren lærte Alma at han gladelig tilgir dem som omvender seg. Vi skulle følge hans eksempel ved å tilgi dem som synder mot oss.

Mulige aktiviteter

  • Les uttrykket fra Mosiah 26:31 for barna: “Dere skal også tilgi hverandre.” La barna øve på å si “Jeg tilgir deg” noen få ganger, og finn ut om de vet hva det betyr å tilgi. Fortell om en erfaring fra ditt liv der du tilga noen eller noen tilga deg.

  • Hjelp barna å rollespille det å tilgi hverandre. Be et barn late som om han eller hun har gjort noe for å såre eller fornærme et annet barn. Hva kan det andre barnet si eller gjøre for å vise tilgivelse?

  • Be barnet tegne et trist ansikt på en side av et papir og et smilende ansikt på den andre siden. Be dem holde opp det triste ansiktet mens de forteller om en opplevelse der et søsken eller en venn gjorde dem opprørt. Be dem holde opp det smilende ansiktet mens de forteller om hvordan de har tilgitt eller vil tilgi den personen.

Mosiah 27:8–37

Evangeliet hjelper mennesker å forandre seg og bli mer lik Jesus.

Alma den yngre og Mosiahs sønners omvendelse viser at på grunn av Jesus Kristus og hans evangelium, kan hvem som helst forandre seg og bli mer lik Jesus.

Mulige aktiviteter

  • Fortell kort om Alma den yngre og Mosiahs sønners omvendelse, slik den er beskrevet i Mosiah 27:8–37. For hjelp, se “Kapittel 18: Alma den yngre omvender seg” (Historier fra Mormons bok, 49–52 eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Fortell så historien igjen og la barna fortelle detaljene de husker. La dem rollespille historien, og hjelp dem se forskjellene mellom hvordan Alma og Mosiahs sønner var før de omvendte seg og etter.

  • Hjelp barna å bruke denne ukens aktivitetsside til å fortelle historien om Alma og Mosiahs sønner. Les Mosiah 27:24, og hjelp barna å forstå at Alma og Mosiahs sønner forandret seg fordi de omvendte seg fra sine synder og tok imot Jesu Kristi evangelium.

    Bilde
    Alma den yngre blir båret til sin fars hus

    His Father Rejoiced [Hans far gledet seg], av Walter Rane

Mosiah 28:1–8

Jeg kan dele evangeliet med andre.

Etter sin omvendelse var Mosiahs sønner ivrige etter å dele evangeliet med alle, også sine fiender, lamanittene.

Mulige aktiviteter

  • Bruk Mosiah 28:1–8 til å fortelle barna om Mosiahs sønners avgjørelse om å forkynne evangeliet til lamanittene. For hjelp, se “Kapittel 19: Mosiahs sønner blir misjonærer” (Historier fra Mormons bok, 53 eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor ønsket de å dele evangeliet? (se vers 3).

  • Hjelp hvert barn å tenke på noen som trenger å vite mer om evangeliet. Hjelp barna å planlegge hva de vil si til menneskene de tenkte på.

  • Syng en sang sammen om det å dele evangeliet, for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90). Påpek uttrykk i sangen som handler om hvordan vi kan dele evangeliet med andre.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mosiah 26:22–23, 29–30; 27:8–37

Gud tilgir gladelig dem som omvender seg.

Hvis noen i klassen din lurer på om han eller hun virkelig kan bli tilgitt, kan Guds ord til Alma den eldre og erfaringen til Alma den yngre være til hjelp.

Mulige aktiviteter

  • Be barna late som om de snakker med noen som ikke tror at Gud noen gang vil tilgi ham eller henne. Be dem gå igjennom Guds ord til Alma den eldre i Mosiah 26:22–23, 29–30. Hva lærer de som hjelper den personen?

  • Før klassen, be et av barna lese om Alma den yngres omvendelse, som finnes i Mosiah 27:8–37, og komme forberedt til å fortelle historien til klassen som om han eller hun var Alma den yngre. (Foreslå om nødvendig at han eller hun ber en av foreldrene sine om hjelp.) Mens barnet forteller historien, still spørsmål som “Hvordan følte du deg da … ?” eller “Hva skjedde så?”

  • Innby barna til å lage en liste med ord fra Mosiah 27:8–10 som beskriver hvordan Alma og Mosiahs sønner var før sin omvendelse. Be dem så lage en annen en liste fra Mosiah 27:32–37 som beskriver hvordan de var etterpå. Ifølge versene 24–29, hva forårsaket denne store forandringen i Alma?

Mosiah 26:29–31

For å bli tilgitt, må jeg tilgi.

Hjelp barna å se sammenhengen mellom tilgivelsen de gir til andre og tilgivelsen de håper på å få selv.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Mosiah 26:29–31 og telle hvor mange ganger ordet “tilgi” gjentas. Hva lærer disse versene oss om å tilgi andre? Hvordan hjelper tilgivelse både personen som har gjort noe galt og personen som tilgir?

  • Be et barn tegne en bro på tavlen, og del denne uttalelsen sitert av president Thomas S. Monson: “Den som ikke kan tilgi andre, bryter broen han selv må over hvis han noen gang skal nå til himmelen, for alle har behov for tilgivelse” (George Herbert, sitert i “Skjulte kiler”, Liahona, juli 2002, 21). Visk ut deler av broen, og be barna om å hjelpe deg å gjenoppbygge den, del for del, mens de forteller om måter de kan tilgi andre på. Be dem tenke på noen de trenger å tilgi.

Mosiah 27:8–24

Jeg kan be og faste om at Gud vil velsigne dem jeg elsker.

Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå at det å faste kan styrke deres tro mens de ber for mennesker de elsker.

Mulige aktiviteter

  • Les Mosiah 27:8–24 sammen og be barna finne hva Alma og hans folk gjorde for å hjelpe Alma den yngre. Fortell om en erfaring der du fastet og ba for noen, og oppmuntre barna til å dele sine egne erfaringer.

  • Be barna tenke på noen de kjenner som trenger Guds hjelp i sitt liv. Bær ditt vitnesbyrd om at barna kan be og faste med tro for at Gud skal velsigne denne personen. Oppmuntre barna til å be for personen de tenkte på og, om de er i stand til det, faste for dem også.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna velge en ting de lærte fra Alma den yngre og Mosiahs sønners erfaring som de ønsker å dele med familien sin.

Forbedre vår undervisning

Støtt foreldrene. “Foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet for sine barn – de har både hovedansvaret for og den største evnen til å påvirke sine barn (se 5 Mosebok 6:6–7). Når du underviser barn i kirken, skulle du ydmykt søke måter å støtte foreldrene” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut