Kom og følg mig
8.-14. juni. Alma 8-12: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk


»8.-14. juni. Alma 8-12: Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk«, Kom og følg mig – Søndagsskolen Mormons Bog, 2020, 2020

»8.-14. juni. Alma 8-12«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Alma forkynder

Underviser om den sande lære, af Michael T. Malm

8.-14. juni

Alma 8-12

Jesus Kristus vil komme og forløse sit folk

Hvad føles særligt relevant for de børn, du underviser, når du læser det, Alma og Amulek lærte folket i Ammoniha?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opfordr børnene til at beskrive, hvad missionærer gør, og fortælle dig om alle dem, de kender, der er på mission. Hvad underviser missionærer mennesker om? Hjælp dem til at se, at Alma og Amulek var missionærer, det delte evangeliet med folket i Ammoniha.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Alma 8

Jeg kan fortælle om evangeliet.

Alma rejste overalt i hele landet for at forkynde evangeliet, og Amulek forkyndte i sin egen by for sine venner og naboer. Hvordan kan du inspirere børnene til at følge deres eksempel og dele evangeliet med andre?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at gentage en evangelisk sandhed flere gange, fx »Mormons Bog vidner om Jesus Kristus« eller »Jeg ved, Jesus elsker mig«. Bed derefter dem alle om at øve sig på at fortælle den sandhed til en anden i klassen. Som en del af denne aktivitet kan du hjælpe dem til at lave denne uges aktivitetsside.

  • Lad dem fortælle dig om noget, de har delt med en i familien eller en ven, fx noget legetøj eller slik. Hjælp dem med at notere nogle vigtige ting, vi kan dele med andre om Jesus Kristus. Forklar, at eftersom evangeliet er så vigtigt, gik Alma ud for at dele det med mennesker i mange andre byer, så de kunne lære, hvordan de kunne blive glade.

Alma 8:18-22

Jeg kan være en god ven.

Amuleks tjeneste over for Alma er et godt eksempel for børnene på, hvordan de kan elske og tjene andre.

Mulige aktiviteter

  • Opfordr et barn til at forestille sig at være Amulek og et andet at være Alma, mens du fortæller historien i Alma 8:18-22. Lad dem hjælpe med at fortælle historien, og bed forskellige børn om at være Alma og Amulek. Hvordan var Amulek en god ven for Alma? Bed børnene om at tale om, hvordan nogen har været en ven for dem. Hvad fik den oplevelse dem til at føle? Hvorfor ønsker Gud, at vi skal være gode venner for andre?

  • Find eller lav en tegning, der viser venskab (fx to mennesker, der giver hinanden et kram, eller et hjerte), og klip det ud til et puslespil. På bagsiden af hver brik skriver du noget, som Alma og Amulek gjorde for at være gode venner, eller noget, vi kan gøre for at være en god ven. Bed børnene om at skiftes til at vælge en brik og lægge den i puslespillet, mens du læser det, der er skrevet bag på den. Hjælp dem til at tænke på mennesker, de kan være en ven for. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er den allerbedste ven, vi kan have.

Billede
to piger ler

Vi kan være en god ven for andre.

Alma 11:43-44

Når jeg er død, vil jeg opstå.

Amulek lærte folket i Ammoniha om opstandelsen. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, hvad det vil sige at opstå?

Mulige aktiviteter

  • Brug din hånd til at gøre det ud for en ånd, og en handske til at gøre det ud for en krop. Tag din hånd ud af handsken for at vise børnene, at vores ånd og krop bliver adskilt ved døden. Tag derefter handsken på igen for at vise, at vores ånd og krop bliver forenet igen ved opstandelsen. Lad børnene skiftes til at tage handsken på og af, mens du læser Alma 11:43 for dem. Vis et billede af Maria og den opstandne Jesus Kristus (Evangelisk kunst, nr. 59), og bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus har gjort det muligt for alle at opstå.

  • Bed børnene om at lave en tegning af deres venner eller familie, også udover den nære familie. Når de fortæller om deres tegning, peger du på hver eneste ven eller familiemedlem, de har tegnet, og forklarer, at han eller hun vil opstå. Bær vidnesbyrd om, at Jesus gjorde det muligt for os at være sammen med vores familie for evigt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Alma 8-10

Jeg kan fortælle om evangeliet.

Alma og Amulek forkyndte evangeliet, selv når det ikke var let. Hvordan kan deres mod og tro inspirere de børn, du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat med dine egne ord begivenhederne i Alma 8-10. Vælg flere principper fra disse begivenheder, der kan hjælpe børnene til at fortælle om evangeliet, fx udholdenhed (se Alma 8:8-13), at vidne om Kristus (se Alma 9:26-27) og at have en makker (se Alma 10:7-11). Opfordr dem til at læse udvalgte vers og fortælle, hvad de lærer om at dele evangeliet med andre. Hvorfor er det vigtigt at fortælle andre om evangeliet?

  • Bed dem om at fortælle om en oplevelse, hvor de fortalte en om evangeliet, eller fortæl om en af dine egne. Lad børnene lytte efter, hvordan de kan forberede sig på at dele evangeliet med andre, mens de synger en sang om missionering, fx »Vi vil bringe verden hans ord« (Børnenes sangbog, s. 92-93). Hvorfor ønsker vor himmelske Fader, at vi skal fortælle om evangeliet? Hjælp dem til at planlægge, hvordan de kan dele evangeliet med deres venner, fx ved at give dem en Mormons Bog eller invitere dem til en kirkeaktivitet. Giv dem tid til at lave et rollespil over, hvad de kan sige eller gøre i disse situationer.

Alma 11-12

Guds plan er forløsningens plan.

Hvordan vil du anvende Alma 11-12 til at »[kundgøre børnene] forløsningsplanen«? (Alma 12:30).

Mulig aktivitet

  • Skriv nogle af principperne fra forløsningsplanen, som findes i Alma 11-12, fx Adam og Evas fald, Jesu Kristi forsoning, omvendelse, død, opstandelse og dom. Læs nogle få vers i Alma 11 eller 12 om principperne, og giv børnene tid til at lave en tegning, der repræsenterer hvert princip. Hvad er Frelserens rolle i denne plan? Bed dem derpå om at bruge deres tegninger til at lave et rollespil, hvor de underviser en ven om Guds plan.

Alma 12:10

Hvis jeg ikke forhærder mit hjerte, kan jeg modtage mere af Guds ord.

Når det handler om at lære åndelige sandheder, er vores hjertes tilstand lige så vigtig som vores sinds formåen.

Mulige aktiviteter

  • Læs Alma 12:10 sammen, og tal om, hvad det vil sige at »forhærde« vores hjerte. Hvorfor gør et hårdt hjerte det sværere at lære noget af Gud?

  • Illustrer dette princip ved at vise børnene en svamp og en sten og spørge dem, hvilken en af dem der bedst opsuger vand. Hvordan kan vi vise Herren, at vi ønsker, at vores hjerte er blødt ligesom svampen?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd børnene til at se efter muligheder for at fortælle om evangeliet eller hjælpe en anden i den kommende uge.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd for din klasse. Et vidnesbyrd kan være så enkelt som »Jeg ved, at vor himmelske Fader elsker hver eneste af jer« eller »Jeg har det godt inden i, når jeg lærer om Jesus Kristus.« (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 11).

Udskriv