Kom, følg med meg
8.–14. juni. Alma 8–12: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk


“8.–14. juni. Alma 8–12: Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“8.–14. juni. Alma 8–12”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Alma forkynner

Teaching True Doctrine [Å undervise i sann lære], av Michael T. Malm

8.–14. juni

Alma 8–12

Jesus Kristus vil komme for å forløse sitt folk

Mens du leser hva Alma og Amulek underviste folket i Ammonihah, hva føler du er særlig relevant for barna du underviser?

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be barna beskrive hva misjonærer gjør og fortelle deg om noen de kjenner som er på misjon. Hva underviser misjonærene mennesker? Hjelp barna å se at Alma og Amulek var misjonærer som delte evangeliet med folket i Ammonihah.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 8

Jeg kan dele evangeliet med andre.

Alma reiste over hele landet for å forkynne evangeliet, og Amulek forkynte i sin egen by til sine venner og naboer. Hvordan kan du inspirere barna til å følge deres eksempel og dele evangeliet med andre?

Mulige aktiviteter

  • Les sammen første halvdel av “Kapittel 22: Almas misjon til Ammonihah” (Historier fra Mormons bok, 58–63; se også tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Be barna stå parvis arm i arm og late som om de er Amulek og Alma, som underviste evangeliet sammen, mens de synger en sang om misjonærarbeid, for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90).

  • Hjelp barna å repetere en sannhet i evangeliet flere ganger, for eksempel “Mormons bok vitner om Jesus Kristus” eller “Jeg vet at Jesus Kristus elsker meg.” Be så hvert barn øve på å dele denne sannheten med noen andre i klassen. Som en del av denne aktiviteten, kan du hjelpe barna å fullføre denne ukens aktivitetsside.

  • Be barna fortelle deg om noe de har delt med et familiemedlem eller en venn – for eksempel en leke eller et godteri. Hjelp dem å nevne noen viktige ting vi kan dele med hverandre om Jesus Kristus. Forklar at fordi evangeliet er så viktig, gikk Alma for å dele det med menneskene i mange andre byer slik at de kunne lære hvordan man kan være lykkelig.

Alma 8:18–22

Jeg kan være en god venn.

At Amulek tjente Alma er et godt eksempel for barna på hvordan de kan ha kjærlighet til og tjene andre.

Mulige aktiviteter

  • Inviter et barn til å late som det er Amulek og et annet barn late som det er Alma mens du forteller historien i Alma 8:18–22. La barna hjelpe deg med å fortelle historien og be forskjellige barn om å være Alma og Amulek. Hvordan var Amulek en god venn for Alma? Be barna snakke om hvordan noen har vært en venn for dem. Hvordan fikk disse opplevelsene dem til å føle seg? Hvorfor ønsker Gud at vi skal være gode venner med andre?

  • Finn eller tegn et bilde som representerer vennskap (som to mennesker som klemmer hverandre eller et hjerte), og klipp det i puslespillbiter. På baksiden av hver puslespillbit, skriv noe som Alma og Amulek gjorde for å være gode venner eller noe vi kan gjøre for å være en god venn. Be barna etter tur velge en bit og legge det til puslespillet mens du leser hva det står på baksiden. Hjelp dem å tenke på mennesker de kan være venner med. Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus er den beste vennen vi kan ha.

Bilde
to jenter som ler

Vi kan være gode venner for andre.

Alma 11:43–44

Etter døden vil jeg oppstå fra de døde.

Amulek underviste folket i Ammonihah om oppstandelsen. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser til å forstå hva det vil si å oppstå?

Mulige aktiviteter

  • Bruk hånden din til å forestille en ånd, og bruk en hanske til å forestille en kropp. Ta hånden ut av hansken for å vise barna at vår ånd og kropp vil bli adskilt ved døden. Ta så hånden inn i hansken igjen for å vise at vår ånd og kropp vil bli forenet igjen ved oppstandelsen. La barna bytte på å ta hansken av og på mens du leser Alma 11:43 for dem. Vis et bilde av Maria og den oppstandne Jesus Kristus (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 59), og bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus gjorde det mulig for alle å oppstå.

  • Be barna tegne bilder av venner eller familiemedlemmer, inkludert medlemmer av sin utvidede familie. Mens barna viser bildene sine, pek på hver venn eller hvert familiemedlem de tegnet og forklar at han eller hun vil oppstå. Bær vitnesbyrd om at Jesus gjorde det mulig for oss å være sammen med våre familier for evig.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 8–10

Jeg kan dele evangeliet med andre.

Alma og Amulek delte evangeliet, selv når det ikke var lett. Hvordan kan deres mot og tro inspirere barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Oppsummer hendelsene i Alma 8–10 med egne ord. Velg flere prinsipper fra disse hendelsene som kan hjelpe barna å dele evangeliet, som utholdenhet (se Alma 8:8–13), vitne om Kristus (se Alma 9:26–27) og ha en ledsager (se Alma 10:7–11). Be barna lese utvalgte vers og fortelle hva de lærte om å dele evangeliet. Hvorfor er det viktig å fortelle andre om evangeliet?

  • Be barna fortelle om erfaringer der de delte evangeliet med noen, eller del en av dine egne erfaringer. Be barna legge merke til måter de kan forberede seg til å dele evangeliet på mens de synger en sang om misjonærarbeid, for eksempel “Vi vil bringe sannhet til jord” (Barnas sangbok, 92). Hvorfor vil vår himmelske Fader at vi skal dele evangeliet? Hjelp dem å planlegge måter de kan dele evangeliet med sine venner på, slik som å gi dem et eksemplar av Mormons bok eller invitere dem til en aktivitet i Kirken. Gi dem tid til å rollespille hva de kan si eller gjøre i disse situasjonene.

Alma 11–12

Guds plan er en forløsningsplan.

Hvordan vil du bruke Alma 11–12 for å “[kunngjøre] forløsningsplanen for [barna]”? (Alma 12:30).

Mulig aktivitet

  • Skriv på tavlen noen av prinsippene knyttet til forløsningsplanen som finnes i Alma 11–12, for eksempel Adam og Evas fall, Jesu Kristi forsoning, omvendelse, død, oppstandelse og dom. Les noen få vers fra Alma 11 eller 12 som underviser om prinsippene, og gi barna tid til å tegne et bilde som forestiller hvert prinsipp. Hva er Frelserens rolle i denne planen? Be så barna om å bruke sine bilder til å rollespille undervisning om Guds plan til en venn.

Alma 12:10

Hvis jeg ikke forherder mitt hjerte, kan jeg motta mer av Guds ord.

Når det gjelder å lære åndelige sannheter, er vårt hjertes tilstand like viktig som vårt sinns evner.

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 12:10 sammen, og snakk om hva det betyr å “forherde” vårt hjerte. Hvorfor gjør et forherdet hjerte det vanskeligere å lære av Gud?

  • For å illustrere dette prinsippet kan du vise barna en svamp og en stein og spørre dem om hvilken av dem som vil trekke til seg vann best. Hvordan kan vi vise Herren at vi ønsker at vårt hjerte skal være mykt som svampen?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å se etter muligheter til å dele evangeliet eller hjelpe noen andre denne uken.

Forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd for klassen. Et vitnesbyrd kan være så enkelt som “Jeg vet at vår himmelske Fader elsker hver enkelt av dere” eller “Jeg får en god følelse inni meg når jeg lærer om Jesus Kristus.” (Se også Undervisning på Frelserens måte, 11.)

Skriv ut