Kom, følg med meg
15.–21. juni. Alma 13–16: “Gå inn til Herrens hvile”


“15.–21. juni. Alma 13–16: ‘Gå inn til Herrens hvile’” Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“15.–21. juni. Alma 13–16”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Alma og Amulek går ut av fengselet

Illustrasjon av Alma og Amulek som blir befridd ut av fengselet, av Andrew Bosley

15.–21. juni

Alma 13–16

“Gå inn til Herrens hvile”

Du er bare sammen med barna i klassen din en liten stund hver uke. Du vil velsigne deres liv dypt hvis du kan inspirere dem til å fortsette å lære fra Mormons bok utenfor klassen – særlig sammen med familien sin.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Gi barna anledning til å dele det de allerede vet om historiene i Alma 13–16. Hjelp dem gjerne ved å vise bilder som de som finnes i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller “Kapittel 22: Almas misjon til Ammonihah” (Historier fra Mormons bok, 58–63.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 13:1–2, 6, 16

Prestedømmet hjelper meg å komme til Kristus.

Overvei med bønnens hjelp hva barna i klassen trenger å forstå fra det Alma underviste om prestedømmet i disse versene.

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta sammen med deg en enkel definisjon av prestedømmet, for eksempel “prestedømmet er Guds kraft.”

  • Slå opp i Skriftene i Alma 13:2, og fortell barna at Gud kaller prestedømsbærere “på en slik måte at folket … kunne … se frem til hans Sønn.” For å illustrere hvordan prestedømsbærere gjør dette, vis bilder av måter prestedømsbærere tjener på (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 38–41, 103–9), og del så historier om måter Jesus tjente på (se Matteus 26:26–28; Markus 5:22–24, 35–43).

  • Gå til Alma 13:6, og forklar at prestedømsbærere “lære[r] menneskenes barn [Guds] bud.” Hjelp barna å tenke på prestedømsbærere som de vet om. Hvordan underviser de budene? Inviter barna til å tegne et bilde av en prestedømsbærer de kjenner som lærer noen Guds bud.

Bilde
unge menn ved nadverdsbordet

Prestedømsordinanser hjelper oss å se hen til Jesus Kristus for forløsning.

Alma 14:18–29

Min himmelske Fader styrker meg i forhold til min tro.

Beretningen om Alma og Amulek som ble befridd fra fengsel kan inspirere barna til å vende seg til Herren når de trenger hjelp.

Mulige aktiviteter

  • Vis figurene til Alma og Amulek i denne ukens aktivitetsside mens du forteller historien i Alma 14:18–29. Du kan også henvise til “Kapittel 22: Almas misjon til Ammonihah” (Historier fra Mormons bok, 58–63, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). La barna etter tur bruke figurene til å fortelle historien. Påpek at Alma og Amulek ble gitt styrke til å unnslippe fra fengselet “ifølge den tro [de] har på Kristus” (Alma 14:26).

  • Hjelp barna å forestille seg hvordan Alma og Amulek må ha følt seg mens de var i fengsel, og be dem vise disse følelsene ved bevegelser (se vers 22). Forklar at Alma spurte Herren om hjelp (se vers 26). Bær vitnesbyrd om at Gud vil styrke oss når vi ber med tro.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside for å undervise barna om noen måter Gud styrker dem som har tro. Mens barna fargelegger aktivitetssiden, fortell dem om en gang da Gud ga deg styrke.

Alma 16:1–8

Jeg blir velsignet når jeg følger profeten.

Zoram, hærføreren til nephittenes hærstyrker, visste at Alma var en profet og søkte hans veiledning. På grunn av dette, seiret Zoram.

Mulige aktiviteter

  • Fortell beretningen i Alma 16:1–8 med dine egne ord. Påpek at fordi Zoram og de nephittiske hærstyrkene fulgte profeten Alma, klarte nephittene å redde vennene deres som ble holdt som fanger av lamanittene. Fortell om en erfaring der du ble velsignet fordi du fulgte profeten.

  • Vis et bilde av Kirkens president, og del noen få ting han har lært oss å gjøre. Hjelp barna å tenke på måter de kan følge Jesus ved å gjøre det hans profet lærer oss.

  • Vis bilder av profeter (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 6–9, 14, 18, 26–27) mens du synger en sang om profeter, for eksempel “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59). Understrek uttrykkene i sangen som lærer oss hvorfor vi skulle følge profeten.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 13:1–19

Prestedømmet hjelper meg å komme til Kristus.

Mens du leser Alma 13:1–19, hva lærer du som gir deg større ærbødighet for prestedømmet? Hva føler du deg inspirert til å dele med barna du underviser? Følgende ideer kan være til hjelp.

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 13:10 og 13 sammen med barna, og let etter egenskaper en prestedømsbærer skulle ha. Be dem tenke på mennesker de kjenner som er gode eksempler på disse egenskapene.

  • Hjelp barna å lage en liste over ordinanser vi mottar gjennom prestedømmet (se “Ordinanser” i Tro mot pakten, 116–117). Be noen om å lese Alma 13:16. Hvordan hjelper disse ordinansene oss å “se frem til [Jesus Kristus] for å få forlatelse for [våre] synder”?

  • Spør barna om de vet hvordan Det melkisedekske prestedømme fikk navnet sitt. Hjelp dem å finne svaret i Alma 13:14–19 og Lære og pakter 107:1–4. Hva lærer vi av Melkisedek om hvordan prestedømmet skulle brukes?

Alma 14:18–29

Min himmelske Fader styrker meg i forhold til min tro.

Alma og Amulek var i fengsel i mange dager før Herren frigjorde dem. Denne historien kan hjelpe barna å lære at deres prøvelser ikke nødvendigvis vil ha raske eller enkle løsninger, men Herren vil styrke dem “ifølge [deres] tro” (Alma 14:26).

Mulige aktiviteter

  • Skriv spørsmål på tavlen for å hjelpe barna å lete etter detaljer fra Alma 14:18–29, som Hva gjorde dommerne mot Alma og Amulek i fengselet? eller Hvordan viste de sin tro på Jesus Kristus? La barna lese et eller to vers hver, for å se etter svar på spørsmålene.

  • Be barna lage tegninger basert på hendelser i Alma 14:18–29, og la dem så bruke tegningene til å fortelle historien. Hvordan kan vi være mer som Alma og Amulek?

  • Fortell om en erfaring der du viste tro på Herren og han ga deg styrke til å overvinne eller utholde en prøvelse. Oppmuntre barna til å fortelle om lignende erfaringer de har hatt.

Alma 15:3–12

Evangeliet kan forandre hjerter.

Zeezrom satte seg aktivt imot Alma og Amulek i begynnelsen, men vitnesbyrdene deres rørte ved hjertet hans og inspirerte ham til å omvende seg. Mens du studerer disse versene, overvei hvordan Zeezroms erfaring kan inspirere barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Gjennomgå med barna hva de lærte om Zeezrom forrige uke. Les Alma 15:3–12 sammen for å finne ut hvordan han forandret seg.

  • Be barna forestille seg at de møtte Zeezrom før han omvendte seg. Hva ville de sagt for å hjelpe ham å tro på evangeliet? De kan sammenligne hva de ville sagt med hva Alma og Amulek lærte Zeezrom (se Alma 11:40–46; 15:6–11). Hvordan kan det å kjenne disse sannhetene hjelpe noen til å ønske å forandre seg?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de kan gjøre denne uken for å vise sin tro på Herren. Oppmuntre dem til å dele planene og erfaringene sine med familien sin.

Forbedre vår undervisning

Lær å oppfatte åpenbaring. “Åpenbaring kommer ofte ‘linje på linje’ (2 Nephi 28:30), ikke alt på én gang… “Når du grunner på hvordan evangelieprinsippene du underviser, vil velsigne klassens medlemmer, vil ideer og tilskyndelser komme i hverdagen – på vei til jobben, mens du gjør husarbeid eller når du er sammen med familie og venner” (Undervisning på Frelserens måte, 12).

Skriv ut