Kom, følg med meg
1.–7. juni. Alma 5–7: “Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”


“1.–7. juni. Alma 5–7: ‘Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?’” Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“1.–7. juni. “Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus holder et lam

Ye Are Not Forgotten [Dere er ikke glemt], av Jon McNaughton

1.–7. juni

Alma 5–7

“Har dere erfart denne mektige forandring i deres hjerter?”

Vurder med bønnens hjelp prinsippene i Alma 5–7 du føler er særlig relevante for barna du underviser.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Oppmuntre barna til å dele det de husker å ha lært om Alma den yngre for noen uker siden. Forklar at etter at Alma omvendte seg, underviste han folket viktige ting om evangeliet. La barna fortelle det de vet om det han underviste.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 5:44–48

Jeg kan få mitt eget vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd.

Barna du underviser kan utvikle sine egne sterke vitnesbyrd, selv mens de er unge.

Mulige aktiviteter

  • Bruk et bilde av Alma den yngre (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 77) og repetér beretningen om engelen som besøkte ham (se Mosiah 27). Be så barna beskrive hva et vitnesbyrd er, og hjelp dem etter behov. Forklar at Alma jobbet for å få et vitnesbyrd etter at engelen besøkte ham. Les Alma 5:46 langsomt noen få ganger, og be barna legge merke til hva Alma gjorde og hvordan han visste sannheten. (Du må kanskje forklare at det å faste betyr å gå uten mat og vann.)

  • Vis et bilde av ting som vokser gradvis og trenger konstant omsorg, som en plante eller en dyreunge. Be barna dele hvordan vi pleier disse tingene og hjelper dem å vokse. Påminn dem at vi også må kontinuerlig pleie vårt vitnesbyrd.

  • Bruk en tom ballong for å representere et vitnesbyrd, og blås luft i den hver gang du deler noe som hjelper vitnesbyrd å vokse. Lag en knute på ballongen og send den rundt, og be barna dele en ting de kan gjøre for å hjelpe sitt vitnesbyrd å vokse. Be barna tegne seg selv mens de gjør noe som vil styrke deres vitnesbyrd.

Bilde
to gutter med dyreunger

Når vi aksepterer evangeliet er det som å starte et nytt liv.

Alma 7:10–13

Frelseren påtok seg mine synder, smerter og lidelser.

Sannhetene i Alma 7:10–13 kan hjelpe barna å vite at Jesus Kristus bryr seg om dem og kan hjelpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av Jesus. Forklar at han vet hvordan det er å bli såret, lei seg eller redd. Les noen av ordene i Alma 7:11–13 som beskriver hva Frelseren led, og forklar ord som barna kanskje ikke forstår. Påpek at Jesus kan hjelpe og trøste oss når vi er redde. Fortell hvordan Frelseren har hjulpet og trøstet deg.

  • Be barna fortelle om noen erfaringer der de var syke eller hadde det vondt, eller hadde et annet problem som gjorde dem nedfor. Bær ditt vitnesbyrd om at Frelseren har lidd for disse tingene også og vet hvordan han kan hjelpe oss.

Alma 7:19–20

Stien tilbake til vår himmelske Fader og Jesus Kristus er rett.

Hvordan kan du bruke Almas beskrivelse av stien tilbake til vår himmelske Fader for å hjelpe barna å lære å ta gode valg?

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 7:19 for barna, og forklar at når vi tar gode valg, er vi på stien som leder oss tilbake til vår himmelske Fader. Gi barna instruksjoner om å ta forskjellige valg eller gjøre noen handlinger (som å være uvennlig mot et familiemedlem eller tjene dem). Be dem fortelle deg om de forskjellige valgene er gode og leder tilbake til Gud, eller om de er onde og leder bort fra ham.

  • Les Alma 7:20 og hjelp barna å forstå ordene i disse versene som beskriver stien tilbake til Gud. Tegn på tavlen en rett sti fra oss til vår himmelske Fader. Tegn så en krokete sti som også har blindveier som leder bort fra Gud. Be barna følge begge stier med fingeren sin. Hvilken sti er best? Hjelp dem å komme på gode valg som vil hjelpe dem å holde seg på den rette sti.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 5:12–14, 27–28, 57; 7:14–24

Jeg må bli født på ny og så følge stien som leder tilbake til Gud.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå hva det betyr å bli født på ny?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av et lite barn, og be dem snakke om hvordan et lite barn er når han eller hun er nyfødt. Be et barn lese Alma 5:14. For å hjelpe barna å forstå hva det betyr å bli “åndelig født av Gud”, be dem tenke på hvordan Alma den yngre var før han ble omvendt. Hvordan var han etterpå? (Se Mosiah 27:23–32 og Alma 36:12–24.) Forklar at når vi har tro på Jesus Kristus og etterlever hans evangelium, er det som om vi har startet et nytt liv, som et lite barn.

  • Les Alma 7:19 sammen, og forklar at etter at vi er født på ny, må vi følge “den sti som fører til Guds rike.” Gjem papirlapper rundt i rommet med følgende skriftstedshenvisninger skrevet på dem: Alma 5:12–13, 27–28, 57; 7:14–16, 23–24. Be barna finne papirlappene, slå opp skriftstedene og dele det hvert skriftsted lærer oss om hva vi må gjøre for å komme tilbake til Guds nærhet.

Alma 5:14, 44–48

Jeg kan få mitt eget vitnesbyrd gjennom Den hellige ånd.

Alma ble besøkt av en engel, men vitnesbyrdet hans ble “gjort kjent for [ham] av Guds Hellige Ånd” (Alma 5:46).

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 5:44–46 sammen med barna. Hva gjorde Alma for å få sitt eget vitnesbyrd om evangeliet? Gi hvert barn et papirark og be dem legge en plan for å gjøre en ting denne uken for å styrke sitt vitnesbyrd.

  • Send et speil rundt og la barna se sitt speilbilde mens du leser Alma 5:14. Hva betyr det å ha Frelserens bilde i vårt ansikt? Fortell om en gang noen sa eller gjorde noe som minnet deg om Frelseren, og be barna gjøre det samme.

Alma 7:10–13

Frelseren tok på seg mine synder, smerter og lidelser.

Mens du studerer Alma 7, overvei hvordan du kan styrke barnas tro på Jesus Kristus slik at de vil vende seg til ham i sine prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Alma 7:11–13, og legge merke til hvordan Jesus Kristus led. De vil kanskje være villige til å fortelle om erfaringer der de gjennomgikk smerte, sykdom eller lidelser. Ifølge disse versene, hvorfor var Frelseren villig til å lide alt dette?

  • Fortell barna om en sykdom, skade eller annen form for lidelse du har hatt, og spør dem om de har hatt noe lignende. Les Alma 7:11–13 sammen, og påpek hva Jesus led for oss. Hjelp barna å tenke på tilfeller der Frelseren gjennomgikk disse tingene, som da han ble fristet (se Matteus 4:1–11) eller da han led i Getsemane. Hvordan hjelper det oss å vite at Jesus forstår våre vanskeligheter? Del ditt vitnesbyrd om Jesu kraft til å trøste, hjelpe og helbrede oss.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna henge et bilde av Jesus på et sted der de vil se det ofte, for å minne dem om det de lærte om ham i dag.

Forbedre vår undervisning

Bli en mer Kristus-lik lærer. Som lærer er det viktig å grunne på måter du kan øke din evne til å hjelpe barna å bygge sin tro på sin himmelske Fader og Jesus Kristus. Vurder å bruke de personlige evalueringsspørsmålene på side 37 i Undervisning på Frelserens måte.

Skriv ut