Kom, følg med meg
29. juni‒5. juli. Alma 23–29: De “falt aldri fra”


“29. juni‒5. juli. Alma 23‒29: De ‘falt aldri fra’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“29. juni‒5. juli. Alma 23‒29”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Anti-nephi-lehittene graver ned våpnene sine

Anti-Nephi-Lehies Bury Their Weapons of War [Anti-nephi-lehittene graver ned krigsvåpnene sine], av Jody Livingston

29. juni‒5. juli

Alma 23–29

De “falt aldri fra”

Be og studer Alma 23–29, og søk inspirasjon om hva barna trenger og hvordan du kan hjelpe dem.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Tegn et smilefjes på et ark, og la noen barn få holde det. Mens de holder arket, kan du be dem nevne noe de lærer fra Mormons bok som gir dem glede.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 24:6–24

Jeg blir velsignet når jeg holder løftene mine.

Hva lærte du da du studerte Alma 24:6‒24, som kan hjelpe barna å forstå hvor viktig det er å holde et rettferdig løfte?

Mulige aktiviteter

  • Les noen vers eller setninger fra Alma 24:6‒24 for å undervise barna om anti-nephi-lehittene, løftet de ga og hvordan de holdt løftet. Du kan også bruke bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller “Kapittel 26: Ammons folk” (Historier fra Mormons bok, 73–74, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org).

  • Beskriv hvordan anti-nephi-lehittene holdt løftet sitt ved å grave ned våpnene sine. Be barna tegne et sverd og deretter late som de graver et hull og graver ned sverdene sine. Hjelp barna å tenke på løfter de gir. Hvorfor er det viktig å holde løfter? Forklar at når vi blir døpt, gir vi Gud løfter, og han gir oss løfter. Disse kalles pakter. Bær vitnesbyrd om at vi blir velsignet når vi holder våre løfter til Gud.

Alma 2629

Evangeliet gir meg glede, og jeg kan dele denne gleden med andre.

Ammon, som hjalp til med å forkynne evangeliet for anti-nephi-lehittene, fikk stor glede av å forkynne evangeliet. Alma, som også forkynte evangeliet for mange, fikk denne samme gleden. Vi kan oppleve lignende glede når vi deler vårt vitnesbyrd med andre.

Mulige aktiviteter

  • Velg noen setninger fra Alma 26 eller 29 som handler om glede, og les dem for barna (se for eksempel Alma 26:11, 13 eller Alma 29:13‒14). Be barna reise seg hver gang de hører ordene “glede” eller “fryde seg”. Hjelp barna å forstå at det å dele evangeliet gjorde Alma og Ammon lykkelige. Fortell om en opplevelse da det å dele evangeliet med noen ga deg glede.

  • Be barna tegne ting som gir dem glede. Be hvert barn gi tegningen sin til en klassekamerat og forklare den. Forklar at når noe gir oss glede – for eksempel evangeliet – blir gleden større når vi deler det.

  • Gi et barn en Mormons bok, og la ham eller henne øve på å dele den med et annet medlem av klassen. Be barna forklare hva de føler for Mormons bok. Hvorfor deler vi Mormons bok med andre?

Alma 27:20‒30

Jeg kan hjelpe vennene mine å etterleve evangeliet.

Nephittene beskyttet anti-nephi-lehittene mot deres fiender og hjalp dem å holde paktene de hadde inngått med Herren.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna historien om da anti-nephi-lehittene lovet å ikke krige mer (se Alma 27:20‒30). Forklar at på grunn av anti-nephi-lehittenes løfte kunne de ikke forsvare seg mot sine fiender. Les Alma 27:23, og forklar at deres venner blant nephittene valgte å beskytte anti-nephi-lehittene slik at de kunne holde løftet sitt. Hvordan kan vi hjelpe våre venner å holde sine løfter? Fortell om en gang da en venn hjalp deg å holde dine løfter til Gud.

  • Rollespill sammen med barna situasjoner der de på en vennlig måte hjelper andre å velge det rette. Hva kan vi for eksempel si til en venn som ønsker å lyve eller være slem?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 24

Pakter er løfter som jeg gir til Gud, og løfter han gir meg.

Anti-nephi-lehittene gravde ned våpnene sine og lovet at de aldri skulle drepe igjen. På samme måte kan barna du underviser, holde sine pakter.

Mulige aktiviteter

  • Gi alle barna små stener, og be dem skrive ordet pakt på stenen sin. Forklar at en pakt er et løfte mellom vår himmelske Fader og hans barn. Hvordan gjør våre pakter oss sterke eller “faste” som en sten? (Alma 24:19). Les Alma 24:16‒25 sammen for å finne ut hvilken pakt Ammons folk inngikk og hvordan de overholdt pakten sin. Be barna ta stenene med seg hjem som en påminnelse om å holde sine pakter.

  • Les Alma 24:16‒19 sammen med barna, og snakk om hva anti-nephi-lehittene gjorde for å vise Gud at de hadde omvendt seg. Hva inngikk de en pakt om ikke å gjøre? Forklar at paktene vi inngår, er “et vitnesbyrd for Gud” om at vi vil følge Guds bud (vers 18). Hvilke pakter har barna inngått?

  • Be barna om å tegne anti-nephi-lehittenes våpen. Be dem skrive noe på baksiden av våpnene som de føler at de burde forandre for å følge Jesus Kristus i større grad. La dem late som om de graver ned våpnene sine, og legge en plan for å handle ifølge det de skrev.

Alma 24:7–10; 26:23–34; 27:27–30

Fordi vår himmelske Fader er barmhjertig, kan vi omvende oss og forandre oss.

Barna har nylig lært om Alma, Ammon og anti-nephi-lehittene. Hvordan kan du bruke disse beretningene til å illustrere at vår himmelske Fader er barmhjertig mot dem som oppriktig omvender seg?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Før og Etter på tavlen. Be noen av barna lese følgende vers for å finne ut hvordan lamanittene var før Ammon og brødrene hans underviste dem: Alma 17:14‒15; 26:23‒24. Be andre barn lese følgende vers for å finne ut hvordan lamanittene forandret seg: Alma 26:31‒34; 27:27‒30. Be barna lage en liste under overskriftene over det de har funnet. Be dem så om å lese Alma 24:7‒10 og finne ut hvordan disse lamanittene var i stand til å forandre seg så fullstendig. Bær vitnesbyrd om Guds kraft til å tilgi oss og hjelpe oss å omvende oss og forandre oss.

  • Be barna lese Alma 26:21‒22 sammen, og legge merke til velsignelsene som kommer til dem som omvender seg. Be barna beskrive noen av disse velsignelsene med sine egne ord.

Alma 2629

Evangeliet gir meg glede, og jeg kan dele denne gleden med andre.

Disse kapitlene er fulle av eksempler på gleden som kommer ved å etterleve evangeliet og dele det med andre. Hvordan kan du bruke Alma 26 og 29 til å inspirere barna til å søke denne gleden?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å finne ordene “glede” og “fryde” i Alma 26 og 29. Les noen av versene de finner sammen, og snakk om hva disse versene lærer oss om glede. Hva ga Ammon og Alma glede? Fortell om en opplevelse da du følte glede ved å etterleve eller dele evangeliet med andre, eller be barna fortelle om sine erfaringer.

  • Be to barn sitte vendt mot hverandre og se hvem som kan få det andre barnet til å smile først. På hvilke måter kan vi spre glede til andre? Hvordan sprer det glede å dele evangeliet med andre? Hjelp barna å tenke over hvordan de kan dele gleden over evangeliet med venner og familiemedlemmer.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å holde sine løfter slik anti-nephi-lehittene gjorde.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær et skriftsted. Velg en setning i eller en del av et skriftsted som du tror kan hjelpe barna i klassen, og hjelp dem å lære den utenat. Visuelle hjelpemidler og håndbevegelser kan også hjelpe.

Skriv ut