Kom, følg med meg
13.‒19. juli. Alma 32–35: “Så dette ord i deres hjerter”


“13.‒19. juli. Alma 32‒35: ‘Så dette ord i deres hjerter’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“13.‒19. juli. Alma 32‒35”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
frø i et barns hånd

13.‒19. juli

Alma 32–35

“Så dette ord i deres hjerter”

Tenk på barna du underviser, mens du ber og studerer Alma 32–35. Når du gjør det, vil du få tanker og inntrykk om hvordan du kan undervise dem. Skriv ned og følg disse inntrykkene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Legg hvert barns navn i en beholder. Be en om å velge ett av navnene, og be dette barnet fortelle om noe han eller hun nylig har lært av Mormons bok. Fortsett til alle har fått anledning, men ikke press noen til å dele.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 32:28‒43

Jeg kan styrke min tro på Jesus Kristus.

Frø, trær og frukt er kjente ting som kan hjelpe barna å forstå abstrakte prinsipper som tro og vitnesbyrd. Tenk over hvordan du kan bruke Almas analogi til å undervise barna.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av Alma 32:28–43. Du kan bruke “Kapittel 29: Alma underviser om tro og Guds ord” (Historier fra Mormons bok, 81, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Vis bilder av en plante i forskjellige vekststadier, og be barna hjelpe deg å sette bildene i riktig rekkefølge (se bildene på denne ukens aktivitetsside). Forklar at når vi etterlever evangeliet, vokser vitnesbyrdet vårt ‒ det begynner i det små, som et frø, men kan bli til et stort tre.

  • Vis barna et frø, og les de første linjene av Alma 32:28 for dem. Fortell barna at Guds ord er som et frø. Spør hvordan vi hjelper et frø å vokse. La barna late som om de sår et frø, vanner det og hjelper det å vokse. Forklar at vi ikke kan se frøet etter at vi har sådd det, men vi vet at det er der og at det vokser. Vi kan heller ikke se vår himmelske Fader og Jesus Kristus, men vi vet at de finnes og at de er glad i oss. Hjelp barna å komme på ting de kan gjøre for å få sin tro på Jesus Kristus til å vokse.

  • Tegn et tre på tavlen, og la barna legge til et blad eller en frukt hver gang de kommer på noe de kan gjøre for å få sin tro på Jesus Kristus til å vokse. Be dem gjøre enkle bevegelser som forestiller det de tenkte på.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Vår himmelske Fader hører meg når jeg ber.

Zoramittene ba bare én gang i uken, og de brukte de samme ordene hver gang (se Alma 31:22‒23). Alma og Amulek forkynte at vi kan be når som helst om et hvilket som helst av våre åndelige eller fysiske behov.

Mulige aktiviteter

  • Les setninger du har valgt ut fra Alma 33:4–11 som beskriver steder hvor vi kan be, og hjelp barna å komme på steder der de kan be. Be dem så om å tegne seg selv som ber på disse stedene. Bær vitnesbyrd om at de kan be hvor som helst, selv når de ber inni seg.

  • Velg setninger fra Alma 34:17‒27 som beskriver ting vi kan be om, og les dem for barna. Hjelp dem å komme på ting de kan si til vår himmelske Fader når de ber, og be dem tegne disse tingene. Bær vitnesbyrd om at de kan snakke med vår himmelske Fader om hva som helst de tenker eller føler. Fortell om en opplevelse der vår himmelske Fader hørte dine bønner.

  • Syng en sang som lærer barna om bønn, som for eksempel “Et barns bønn” eller “Vi bøyer våre hoder ned” (Barnas sangbok, 6–7, 18). Hjelp dem å legge merke til hva sangen lærer oss om bønn.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 32:1‒16, 27‒28

Hvis jeg er ydmyk, kan Herren undervise meg.

Alma og Amulek lyktes med å undervise de zoramittene som var ydmyke og beredt til å høre Guds ord. Overvei hvordan du kan oppfordre barna til å velge å være ydmyke.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hva de husker av det de lærte om zoramittene i forrige uke (se Alma 31:8–24). Minn dem om at én grunn til at Alma var bekymret for dem, var deres stolthet (se Alma 31:24‒28). Les Alma 32:1‒5 sammen, og be barna gi et sammendrag av det som hadde skjedd med de zoramittene som var fattige. Deretter kan du be barna lese vers 12‒13 for å finne ut hvorfor Alma følte at det var bra at disse zoramittene ble kastet ut av sine synagoger (eller kirker). Hva er noen av velsignelsene ved å være ydmyk?

  • Hjelp barna å finne en definisjon av ydmyk eller ydmykhet i Veiledning til Skriftene eller i en ordbok. Hvilke andre ledetråder om betydningen av disse ordene kan de finne i Alma 32:13‒16? Be dem tenke på forskjellige måter de kan fullføre en setning som “Jeg er ydmyk når jeg ”.

Alma 32:26‒43

Mitt vitnesbyrd om Jesus Kristus vokser når jeg gir det næring.

Hjelp barna du underviser å finne ut hva de kan gjøre for å “så” Guds ord i sitt hjerte.

Mulige aktiviteter

  • Vis en hard, massiv ting (for eksempel en stein) som kan forestille et hardt eller hovmodig hjerte, og noe mykt (for eksempel jord) som kan forestille et mykt eller ydmykt hjerte. La barna kjenne på begge tingene. Vis så barna et frø som symboliserer Guds ord. Be dem prøve å trykke frøet inn i den harde og den myke tingen. Les Alma 32:27–28 sammen, og snakk om hva det kan bety å “gi plass” (vers 27) til Guds ord i vårt hjerte.

  • Mens dere leser Alma 32:26‒43 sammen, kan du stoppe opp fra tid til annen og be barna tegne frøet eller planten som blir beskrevet – for eksempel et frø og en frøplante (vers 28), en voksende plante (vers 30) og en moden plante som bærer frukt (vers 37). Oppfordre dem til å merke tegningene sine med henvisninger fra Alma 32. Hvordan er det å gi næring til et frø som å gi næring til vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus? Hvordan gir vi næring til vårt vitnesbyrd? Be barna hver for seg tenke over hvordan deres vitnesbyrd vokser og hva de vil gjøre for å gi det næring.

Alma 33:2–11; 34:17–27

Vår himmelske Fader hører meg når jeg ber.

Zoramittene hadde misoppfatninger om bønn, og noen av dem ser vi fortsatt i dag. Alma og Amulek underviste viktige sannheter for å overvinne disse misoppfatningene.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å granske Alma 33:2–11 for å finne viktige ord og setninger som handler om bønner som blir gjentatt. Hva lærer disse ordene og setningene oss om bønn?

  • Hjelp barna å lage en liste over situasjoner hvor de kan be, blant annet de som er nevnt i Alma 33:4‒10 og 34:17‒27, så vel som situasjoner i deres eget liv. Be barna tenke på eller fortelle om erfaringer der de ba og følte at Gud besvarte deres bønner.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Gi om mulig alle barna frø som de kan ta med seg hjem og så for å minne dem om å hjelpe sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus å vokse. Oppfordre dem til å fortelle familien hva de har lært om å utøve sin tro på Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om lovede velsignelser. Når du oppfordrer barna til å etterleve et prinsipp i evangeliet, fortell dem om Guds løfter til dem som etterlever dette prinsippet (se Undervisning på Frelserens måte, 35).

Skriv ut