Kom, følg med meg
6.‒12. juli. Alma 30–31: “Guds ords kraft”


“6.‒12. juli. Alma 30‒31: ‘Guds ords kraft’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“6.‒12. juli. Alma 30‒31”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Alma underviser Korihor

All Things Denote There Is a God (Alma and Korihor) [Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud (Alma og Korihor)], av Walter Rane

6.‒12. juli

Alma 30‒31

“Guds ords kraft”

Studer Alma 30–31 med barna du underviser i tankene. Når du grunner på deres sterke sider og behov, vil Den hellige ånd hjelpe deg å vite hvordan du kan undervise dem.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be barna svare på spørsmål som de følgende: Når skulle vi be? Hva sier vi når vi ber? Kan noen si hvordan zoramittene ba eller hvordan Alma ba?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Alma 30:44

Alle ting vitner om Gud.

Alma nevnte ting i himmelen og på jorden som vitner om at Gud lever og styrer universet. Hva kan du hjelpe barna å se rundt seg som vitner om Gud?

Mulige aktiviteter

  • Les Alma 30:44 for barna, og be dem merke seg ting Alma sa som hjelper oss å vite at Gud finnes. Vis bilder av noen av disse tingene, og be barna peke på bildene når du leser om dem i verset. Be barna tegne ting som hjelper dem å tro på Gud.

  • Hvis det er mulig, kan du ta en spasertur utenfor sammen med barna, eller be dem om å stå ved et vindu mens du leser Alma 30:44. Be dem peke på ting de ser som hjelper dem å vite at Gud finnes. Denne ukens aktivitetsside kan også hjelpe.

  • Be barna sitte i ring og synge en sang om Guds skaperverk sammen, som for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17). Mens barna synger, kan du be dem sende rundt en gjenstand som for eksempel en ball. Når musikken stopper, ber du barnet som holder gjenstanden om å nevne én ting vår himmelske Fader har skapt som han eller hun er takknemlig for.

Alma 31:5

Guds ord er fullt av kraft.

Når barn tenker på kraft (eller makt), tenker de kanskje på ting som superhelter, dronninger eller konger. Du kan hjelpe dem å forstå at Guds ord er sterkere enn “noe annet” (Alma 31:5).

Mulige aktiviteter

  • Tegn et sverd på tavlen. Les Alma 31:5 for barna, og be dem lytte etter hva Alma sier er sterkere enn et sverd. Fortell om en opplevelse da Guds ord hadde stor innflytelse på deg.

  • Syng en sang om Skriftene sammen, som for eksempel “Kraft fra Skriften” (music.ChurchofJesusChrist.org), og be barna lytte etter hvordan Skriftene hjelper oss. Gjenta setningen “Guds ord er sterkere enn …” flere ganger, og be barna hjelpe deg med å fullføre setningen.

Alma 31:8‒35

Vår himmelske Fader hører mine bønner.

Alma ble lei seg da han så hvordan zoramittene ba (se Alma 31:24) – de trodde ikke på Jesus Kristus, og de uttalte alltid de samme bønnene på et sted der alle kunne se dem (Alma 31:13‒14). Men Almas bønn var ydmyk og viste tro på Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna et kort sammendrag av historien om Alma og zoramittene ved hjelp av vers fra Alma 31:8‒35. Du kan også bruke “Kapittel 28: Zoramittene og Rameumptom” (Historier fra Mormons bok, 78–80, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Pek på forskjeller mellom zoramittenes bønn og Almas bønn. Be barna forestille seg at de møter et av zoramittenes barn. Hva ville de si for å lære ham eller henne å be?

  • Hjelp barna å nevne ting zoramittene sa i sin bønn (se Alma 31:15‒18), mens de hjelper deg å bygge et Rameumptom-tårn av klosser eller steiner. Forklar at vi ikke skulle be på denne måten. Spør barna hvordan vi skulle be, og la dem fjerne en kloss eller stein for hver ting de nevner.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Alma 30

Mormons bok advarer meg mot falske læresetninger.

Korihors falske læresetninger er beskrevet i Mormons bok for å hjelpe oss å gjenkjenne og avvise lignende læresetninger i vår tid.

Mulige aktiviteter

  • Vis noen gjenstander (for eksempel penger eller mat) og tilsvarende lekeetterligninger. Hva vil barna helst ha? Hjelp barna å granske Alma 30:12‒18 for å finne løgner eller falske læresetninger som Korihor forkynte om Gud.

  • Hjelp barna å finne løgner Korihor forkynte, og skrive dem på papirstrimler som kan henges på tavlen (se Alma 30:12‒18, 24). Be barna granske Alma 30:32–35 og legge merke til hvordan Alma svarte på Korihors løgner. Spør barna hvordan de kan vite at det Alma forkynte, er sant.

    Bilde
    Korihor snakker med Alma

    Korihor Confronts Alma [Korihor konfronterer Alma], av Robert T. Barrett

Alma 31:5

Guds ord er sterkere enn noe annet.

Når har du følt kraften i Guds ord? Overvei hvordan dine erfaringer kan inspirere barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna tenke på noe eller noen som er sterke, eller vis bilder av noe som er sterkt. Hva gjør disse tingene sterke? Les Alma 31:5 sammen, og spør barna hva de tror dette verset betyr. Hvordan er Guds ord sterkere enn et sverd? Hva har det kraft til å gjøre?

  • Kontakt noen barn på forhånd, og be dem tenke på en opplevelse de kan dele i klassen hvor Skriftene eller en tale fra en leder i Kirken hjalp dem å gjøre noe godt. Hvorfor fikk Guds ord dem til å ønske å gjøre gode ting?

  • Syng en sang sammen med barna om Guds ord, som for eksempel “Søk, overvei og be” eller “Følg profeten” (Barnas sangbok, 66, 58–59). De kan også synge “Kraft fra Skriften” (music.ChurchofJesusChrist.org).

Alma 31:8‒35

Jeg kan være ydmyk.

Av alle feilene zoramittene gjorde, var det deres stolthet som syntes å gjøre Alma spesielt trist. Dette kan være en anledning til å lære barna hvor viktig det er å være ydmyk.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å forstå forskjellen på stolthet og ydmykhet (se “Stolthet” og “Ydmyk, å ydmyke, ydmykhet” i Veiledning til Skriftene). Be barna bytte på å lese Alma 31:24–28. Eller les “Kapittel 28: Zoramittene og Rameumptom” sammen (Historier fra Mormons bok, 78–90). Mens de leser, kan du be dem legge merke til hvordan zoramittene viste at de var stolte. Hvordan viste Alma at han var ydmyk? (se Alma 31:30‒33).

  • Del barna i grupper, og be hver gruppe bestemme seg for et svar på spørsmål som disse: Hva la zoramittene sin elsk på? (se Alma 31:24, 28). Hva er noen verdslige ting som folk legger sin elsk på i dag? Hvorfor tror du noen tror de er bedre enn andre? Når hver gruppe presenterer et svar, lar du dem tegne en del av et Rameumptom-tårn på tavlen. Be dem så om å viske ut deler av tårnet hver gang de kommer på en måte de kan vise ydmykhet.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å undervise familien sin om noe de har lært om Guds ords kraft i dag.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å lære fra Skriftene. Små barn kan kanskje ikke lese så mye, men du kan allikevel engasjere dem i å lære fra Skriftene. Du kan for eksempel lese et skriftsted og be dem reise seg eller rekke opp hånden når de hører et bestemt ord eller uttrykk. Deretter kan du hjelpe dem å forstå ordet eller uttrykket. (Se Undervisning på Frelserens måte, 20–21.)

Skriv ut