Kom och följ mig
24–30 augusti. Helaman 7–12: ”Kom ihåg Herren”


”24–30 augusti. Helaman 7–12: ’Kom ihåg Herren’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”24–30 augusti. Helaman 7–12”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Nephi ber på ett torn i trädgården

Illustration av Nephi på ett torn i trädgården av Jerry Thompson

24–30 augusti

Helaman 7–12

”Kom ihåg Herren”

Begrunda, när du läser Helaman 7–12, hur berättelserna och principerna i de här kapitlen kan vara till nytta och glädje för barnen du undervisar. Idéerna i det här lektionsförslaget kan tjäna som stöd för inspirationen du får.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Fråga barnen vad de vet om profeten Nephi, Helamans son (se Hel. 7–12). Om det behövs förklarar du skillnaden mellan den här Nephi och profeten Nephi i början av Mormons bok.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Helaman 7:20

Herren vill att jag ska komma ihåg honom.

Nephi undrade hur hans folk hade vänt sig bort från Gud och glömt honom. Hur kan du hjälpa barnen lära sig olika sätt att komma ihåg vår himmelske Fader och Jesus?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om en upplevelse när du glömde något viktigt. Fråga dem om de någonsin har glömt något. Läs Helaman 7:20 för dem och förklara att nephiterna hade valt att glömma Gud. Profeten Nephi ville att de skulle komma ihåg Gud. Ta med bilder i en påse som representerar olika sätt för barnen att komma ihåg vår himmelske Fader och Jesus. Låt barnen turas om att välja en bild och berätta hur vi kan komma ihåg Gud varje dag.

  • Hjälp barnen med att fylla i veckans aktivitetssida.

Helaman 8:13–23

Profeter vittnar om Jesus Kristus.

Nephi vittnade om att Jesus Kristus skulle komma och han uppmanade sitt folk att omvända sig och följa honom. Använd de här kapitlen till att undervisa barnen om att profeter vittnar om Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av Jesus Kristus och berätta för barnen att profeter som Nephi uppmanar oss att följa Jesus. Läs följande ord om profeter i Helaman 8:22: ”De har vittnat om Kristi ankomst och har sett framåt och har fröjdat sig åt hans dag.” Berätta för barnen något som vår levande profet har sagt om Frälsaren.

  • Sjung en sång tillsammans om profeter, till exempel ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59). Välj ut en viktig mening i sången och skriv ett ord från meningen på vart och ett av papperen i en uppsättning fotspår av papper. Lägg ut fotspåren på golvet så att de leder till en bild av Frälsaren. Be barnen följa stigen av fotspår och hjälp dem läsa orden.

Helaman 10:11–12

Jag ska lyda min himmelske Fader.

Nephis exempel på lydnad kan inspirera barnen du undervisar att lyda Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Helaman 10:2, 11–12 och hjälp barnen förstå att Nephi lydde Gud. Be barnen visa med rörelser vad Nephi gjorde. Be dem till exempel att gå mot ena sidan av rummet (som om de går hemåt), stanna, vända om och gå tillbaka till andra sidan rummet (som om de återvänder för att undervisa folket). Hjälp dem förstå att Nephi ville lyda Herren även om han var tvungen att göra något svårt.

  • Hjälp barnen förstå att vår himmelske Fader ibland vill att vi ska göra något helt annat än det vi vill göra, men vi kan lyda honom precis som Nephi gjorde. Läs upp påståenden som barnen får fylla i, som till exempel: ”Ibland vill jag bli arg, men vår himmelske Fader vill att jag ska vara … ” Uppmuntra barnen att komma ihåg att stanna upp och tänka på vad vår Himmelske Fader vill att de ska göra, och sedan göra det.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Helaman 7–11

Jag är andligt trygg när jag följer profeten.

President James E. Faust sa: ”Vår säkerhet ligger i att ge akt på vad [kyrkans president] säger och följa hans råd” (”Fortlöpande uppenbarelse”, Nordstjärnan, jan. 1990, s. 9).

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen göra en lista på tavlan över sådant som en profet gör (se ”Profet”, HFS, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hjälp dem söka i Helaman 7:1–2, 27–29; 8:22–23 och 10:3–4, 6–7 för att se hur Nephi gjorde några av sakerna i deras lista. Hur har vi sett vår profet i dag göra de här sakerna? Vittna om den levande profeten. Visa den första minuten av videon ”Väktare på tornet” (Watchman on the Tower) för att illustrera vikten av profeter (ChurchofJesusChrist.org).

  • Läs Helaman 11:3–7 tillsammans (eller gå igenom ”Kapitel 39: Nephi får stor makt”, Berättelser ur Mormons bok, s. 108–110, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Be barnen lyssna efter vad som hände med de människor som inte lyssnade på profeten. Vad kan hända när vi inte lyssnar på profeten? Hur blir vi välsignade när vi följer honom? Berätta om något som vår profet har undervisat om, och uppmuntra barnen att följa hans lärdomar.

Helaman 7:20–21

Herren vill att jag ska komma ihåg honom.

Barnen du undervisar kommer att bli distraherade så att de kan glömma vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Hur kan du inspirera barnen att avsätta tid för andliga ting?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Helaman 7:20–21 och fråga barnen vad de tror att det betyder att glömma Gud. Förklara att ordet glömma även kan betyda ”att försumma” eller ”ignorera”. Visa upp en bild av Frälsaren och be barnen rita saker som de kanske lägger för mycket tid på att göra så att det kan få dem att glömma Herren. Sätt deras teckningar framför bilden av Jesus. Be barnen tänka på saker de kan göra varje dag för att komma ihåg vår himmelske Fader och Jesus. Medan de delar med sig av sina tankar tar du bort en teckning i taget tills bilden av Jesus syns igen.

  • Be barnen fylla i veckans aktivitetssida.

Helaman 10

När jag begrundar Guds ord kan jag få uppenbarelse.

Vet barnen du undervisar vad det innebär att begrunda? Hjälp dem förstå att Nephi blev välsignad med uppenbarelse när han begrundade det som Herren hade visat honom.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen förstå vad det innebär att begrunda (se ”Begrunda”, HFS, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be dem komma på andra ord som beskriver vad det innebär att begrunda. Be dem sedan läsa Helaman 10:1–3 och ersätta ordet begrundade med de ord som de tänkte på. Vad hände när Nephi begrundade skrifterna (se Hel. 10:3–7)? Berätta om ett tillfälle när du fick uppenbarelse efter att ha begrundat ett skriftställe, en nutida uppenbarelse eller en andlig upplevelse.

  • Ge barnen tid att läsa Helaman 10, eller läs det tillsammans, och uppmuntra dem att hitta en vers som de vill begrunda under den kommande veckan. Be dem skriva versen de valt ut på ett pappersark eller ett kort och sätta det någonstans som en påminnelse för dem att begrunda versen under den kommande veckan. Ge dem tid under en kommande lektion att berätta vad de lärde sig när de begrundade versen.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att berätta för sin familj vad de planerar att göra för att komma ihåg vår himmelske Fader och Jesus Kristus varje dag. De kan också be sina familjer att dela det här målet med dem.

Förbättra vår undervisning

Ge uppmaningar som respekterar handlingsfriheten. Fundera över olika sätt att respektera barnens handlingsfrihet när du ber dem agera i enlighet med det som du har undervisat dem om. Efter en lektion om Frälsaren kan du till exempel fråga: ”Vad ska ni göra för att komma ihåg Frälsaren den här veckan?”

Skriv ut