Kom och följ mig
28 september–11 oktober. 3 Nephi 17–19: ”Se, nu är min glädje fullkomlig”


”28 september–11 oktober. 3 Nephi 17–19: ’Se, nu är min glädje fullkomlig’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”28 september–11 oktober. 3 Nephi 17–19”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Jesus visar sig för nephiterna

Hans ansiktes ljus lyste över dem, av Gary L. Kapp

28 september–11 oktober

3 Nephi 17–19

”Se, nu är min glädje fullkomlig’”

När du läser 3 Nephi 17–19, så fundera över vilka skriftställen, upplevelser, aktiviteter och berättelser som kan hjälpa barnen förstå sanningarna i det här kapitlet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa upp en bild av Frälsaren och be barnen berätta hur det kanske skulle kännas för dem om han besökte dem som han besökte nephiterna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

3 Nephi 17:7, 20–25

Frälsaren älskar vart och ett av vår himmelske Faders barn.

Jesus visade sin kärlek till barnen när han välsignade dem och bad för dem. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att känna hans kärlek till dem?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta berättelsen i 3 Nephi 17 och visa samtidigt upp en bild som den i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Du kan använda ”Kapitel 44: Jesus Kristus välsignar barnen”, (Berättelser ur Mormons bok, s. 124–125, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Läs upp stycken i 3 Nephi 17 som belyser Frälsarens kärlek till människorna (till exempel v. 7 och 20–25). Låt barnen turas om att hålla i bilden och berätta vad Jesus gjorde eftersom han älskade människorna.

  • Använd veckans aktivitetssida till att hjälpa barnen rita en bild av sig själva med Jesus. Hjälp dem medan de ritar att tänka på hur Jesus har visat sin kärlek till dem.

    Bild
    Jesus välsignar de nephitiska barnen

    Se era små, av Gary L. Kapp

3 Nephi 18:1–12

Jag kan tänka på Jesus när jag tar sakramentet.

Det finns mycket som kan distrahera ett barn under sakramentet. Hur kan du hjälpa barnen i din klass att förstå vikten av att tänka på Frälsaren och hans kärlek till dem under den här heliga förrättningen?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta för dig vad som händer under sakramentet. Läs upp verserna om hur Jesus delade ut sakramentet till nephiterna (se 3 Ne. 18:1–12) och be barnen ställa sig upp när de hör något som liknar det som vi gör under sakramentet. Vad vill Jesus Kristus att vi ska ”komma ihåg” eller tänka på under sakramentet? (Se 3 Ne. 18:7, 11.)

  • Nynna, sjung eller spela en psalm eller primärsång medan barnen färglägger bilder som kan hjälpa dem komma ihåg Frälsaren under sakramentet (se veckans aktivitetssida). Uppmuntra dem att titta på de här bilderna för att komma ihåg Jesus när de tar del av sakramentet.

3 Nephi 18:15, 20–21, 24; 19:16–17, 30

Jesus lär mig hur jag ska be.

Vad får du veta om bön i dina studier av 3 Nephi 17–19? Hur kan du använda det du lär dig när du undervisar barnen om hur man ber?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på människor som ber (som de i ”Kapitel 46: Jesus Kristus undervisar och ber tillsammans med nephiterna” i Berättelser ur Mormons bok, s. 128–130). Be barnen peka ut detaljer i bilderna som visar att de här människorna ber. Läs upp 3 Nephi 19:16–17 och förklara att Jesus lärde oss hur vi ska be. Låt barnen berätta för dig hur de känner sig när de ber.

  • Läs upp 3 Nephi 18:21 och be barnen rita en bild av sig själva och sina familjer när de ber. Uppmuntra barnen att uppmana sina familjer att be med dem.

  • Sjung en sång om bön tillsammans, till exempel ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7). Be barnen berätta vad de lärde sig om bön av den här sången. Vittna om bönens betydelse.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

3 Nephi 17

Frälsaren älskar vår himmelske Faders barn.

President Ezra Taft Benson sa: ”Jag lovar er, kära barn, att änglarna även kommer att betjäna er. Ni kanske inte ser dem, men de kommer att finnas där för att hjälpa er, och ni kommer att känna deras närvaro” (”Till barnen i kyrkan”, Nordstjärnan, juli 1989, s. 77).

Möjliga aktiviteter

  • Läs några verser ur 3 Nephi 17 tillsammans som du känner är meningsfulla för barnen du undervisar. Be barnen att i varje vers ni läser välja ut ett ord eller en formulering som de tycker är viktig och sedan berätta varför de tycker de här orden är meningsfulla. Vittna om att Jesus älskar barnen väldigt mycket och att det var därför han välsignade dem och bad för dem.

  • Fråga hur barnen skulle ha känt sig om de hade varit bland de barn som Frälsaren välsignade. Om möjligt, visa videon ”My Joy Is Full” (”Min glädje är fullkomlig”) (ChurchofJesusChrist.org) för att hjälpa dem föreställa sig den här händelsen. Vad gjorde Frälsaren för att visa sin kärlek? Vad kan vi göra för att förbereda oss för att vara med honom när han kommer igen?

3 Nephi 18:1–12

När jag tar sakramentet kan jag fyllas av den Helige Anden.

Vi kan lära oss av 3 Nephi 18 hur viktigt sakramentet är för Frälsaren. Hur kan du hjälpa barnen känna att det är viktigt för dem?

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen läsa 3 Nephi 18:1–12. Vad lär de sig om sakramentet av de här verserna? Hjälp dem läsa sakramentsbönerna i Läran och förbunden 20:77 och 79 och att hitta ord och uttryck i bönerna som även finns i 3 Nephi 18:1–12. Vad betyder de här orden och uttrycken? Hur kan vi förbereda oss för att ta del av sakramentet? Vad lovar eller sluter vi förbund att göra när vi tar sakramentet?

  • Sjung en sång om vördnad tillsammans, till exempel ”Vördnadsfullt, tillitsfullt” (Barnens sångbok, s. 11). Hur kan vi lättare känna Anden om vi tar del av sakramentet vördnadsfullt? Hur hjälper det oss att göra rättfärdiga val?

3 Nephi 18:15–24; 19:6–9, 15–36

Med bönens hjälp kan jag vara nära min himmelske Fader.

Vi kan känna vår himmelske Faders närhet genom bön. Vilka budskap om bön i 3 Nephi 18–19 kan hjälpa barnen du undervisar att förbättra sina böner?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv följande skriftställehänvisningar på papperslappar och ge en till varje barn eller till små grupper av barn: 3 Nephi 18:15; 3 Nephi 18:20; 3 Nephi 18:21; 3 Nephi 19:19 och 3 Nephi 19:24. Be barnen läsa skriftställena och titta efter vad Jesus Kristus eller hans lärjungar lärde folket om bön. Be dem berätta för klassen vad de fick veta.

  • Skriv Jag tackar dig för på tavlan. Ge barnen en minut till att komma på så mycket som möjligt att fylla i tomrummet med. Varför är det bra för oss att uttrycka tacksamhet till vår himmelske Fader? Skriv sedan Jag ber dig om på tavlan, läs 3 Nephi 18:18–21 och 19:9, 23 tillsammans och titta efter förslag på vad vi bör be om.

  • Dela med dig av ditt vittnesbörd eller en personlig upplevelse om bönens kraft, och uppmana barnen att dela med sig av sina vittnesbörd eller upplevelser.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att prata med sina föräldrar eller andra familjemedlemmar om hur de kan få en mer meningsfull upplevelse av sakramentet nästa söndag.

Förbättra vår undervisning

Hjälp små barn att lära sig av skrifterna. För att hjälpa små barn att lära sig av skrifterna fokuserar du på en enda vers, eller bara på några nyckelord. Du kan be barnen ställa sig upp när de hör ett specifikt ord eller en fras.

Skriv ut