Kom, følg med meg
19.‒25. oktober. 3 Nephi 27‒4 Nephi: “Det kunne ikke være noe lykkeligere folk”


“19.–25. oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ‘Det kunne ikke være noe lykkeligere folk’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“19.‒25. oktober. 3 Nephi 27‒4 Nephi”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus ber sammen med nephittene

Christ’s Prayer [Kristi bønn], av Derek Hegsted

19.‒25. oktober

3 Nephi 274 Nephi

“Det kunne ikke være noe lykkeligere folk”

Når du leser 3 Nephi 274 Nephi, overvei erfaringer, tanker, skriftsteder og historier som kan hjelpe barna å forstå begrepene i disse kapitlene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Hjelp barna å huske det de har lært de siste ukene om hva Jesus underviste folket i landet Overflod. Forklar at Mormons bok forteller oss hvordan folket ble velsignet da de adlød det Jesus lærte dem.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

3 Nephi 27:1–22

Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke.

Hvordan kan Frelserens ord til sine disipler hjelpe barna å forstå hvor viktig det er å tilhøre Jesu Kristi Kirke?

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn om å si navnet sitt. Hvorfor er navnet vårt viktig? Fortell dem at Jesu disipler ønsket å vite hva de skulle kalle Kristi kirke. Les Frelserens svar i 3 Nephi 27:7 for dem. Hvem sa Jesus at hans kirke skulle oppkalles etter?

  • Lag et skilt der det står “Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige”, som hvert barn kan ha på seg når de skal hjem. La barna fargelegge skiltene sine. Syng “Jesu Kristi Kirke” (Barnas sangbok, 48) som klasse. Fortell hvorfor du er takknemlig for å tilhøre Kirken, og spør barna hvorfor de er takknemlige for Kirken.

  • Hjelp barna å sette sammen puslespillet på denne ukens aktivitetsside. Forklar at Jesus ønsker at hans kirke skal bygges på hans evangelium. Bruk aktivitetssiden til å snakke med barna om hva det betyr.

4 Nephi 1:2–3, 15–17

Etterlevelse av evangeliet gir meg glede.

Folkets lykke som er beskrevet i 4 Nephi, kan hjelpe barna å lære om den glede som kommer av å etterleve evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna snakke om hva som gjør dem lykkelige. For å fortelle barna om den lykke folket i 4 Nephi opplevde, kan du lese viktige setninger fra vers 2–3 og 15‒17. Du kan også henvise til “Kapittel 48: Fred i Amerika” (Historier fra Mormons bok, 136‒37, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Understrek at folket var lykkelige fordi de var omvendt til Herren, de etterlevde budene og de var glad i hverandre.

  • Vis bilder av lykkelige mennesker. Forklar at folket i 4 Nephi opplevde nesten 200 år med lykke fordi de alle gjorde sitt beste for å etterleve evangeliet. Hjelp barna å komme på noen bud som de kan adlyde. Du kan for eksempel lese 4 Nephi 1:15 for dem for å lære dem at folket ikke lenger kranglet med hverandre. Be barna rollespille at de adlyder budene som de tenkte på. Syng en sang om gleden som kommer av å etterleve evangeliet, for eksempel “Når vi hjelper” (Barnas sangbok, 108).

  • Les setninger fra 4 Nephi 1:24–29, 34–35 og 43 som beskriver hva som skjedde da noen av nephittene sluttet å holde budene. Mens du gjør det, kan du be barna lage et trist ansikt når de hører noe som høres trist ut. Bær vitnesbyrd om at det å holde budene fører til lykke.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

3 Nephi 27:3‒8

Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke.

Overvei hvordan du vil hjelpe barna du underviser å forstå de store velsignelsene som kommer av å være medlem av Jesu Kristi Kirke.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lese 3 Nephi 27:3 og legge merke til spørsmålet Jesu disipler stilte ham. Deretter kan du be dem se i 3 Nephi 27:5‒8 etter svaret. Hva sier disse versene om hvorfor Kirkens navn er viktig?

  • Hjelp barna å komme på forskjellige grupper de tilhører, for eksempel en familie eller en Primær-klasse. Be dem fortelle hva de liker ved å tilhøre hver gruppe. Be barna hjelpe deg å skrive hvert ord av Kirkens navn på et eget ark. Bland deretter arkene, og be barna plassere ordene i riktig rekkefølge. Hvilke velsignelser har vi mottatt fordi vi er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

3 Nephi 27:13–22

Jesu Kristi Kirke er bygget på hans evangelium.

Frelseren sammenfattet sitt evangelium i 3 Nephi 27. Hvordan kan ordene hans hjelpe barna å forstå hva evangeliet er?

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at ordet evangelium betyr “gode nyheter” (se Veiledning til Skriftene, “Evangelium”). Hjelp barna å granske 3 Nephi 27:13‒15 for å finne noe de synes høres ut som gode nyheter. Hvorfor er vi takknemlige for å kjenne Jesu Kristi evangelium?

  • Skriv på tavlen prinsipper i evangeliet som tro, omvendelse, dåp, Den hellige ånd og å holde ut til enden. Be barna granske 3 Nephi 27:19–21 og se etter disse ordene eller lignende ord i Jesu beskrivelse av sitt evangelium.

  • Be barna forestille seg at de har en venn som spør dem hva de tror på som medlem av Kirken. Hjelp dem å finne sannheter i 3 Nephi 27:13‒21 som de kan dele for å gi et sammendrag av det vi tror på.

  • Be barna velge en av sannhetene Frelseren underviste om i 3 Nephi 27:13–21, som de ønsker å lære mer om. Hjelp dem å bruke fotnotene eller Veiledning til Skriftene for å finne et skriftsted eller to som handler om denne sannheten. Be dem dele skriftstedene og det de lærte, med hverandre. Hvorfor er vi takknemlige for å kjenne Jesu Kristi evangelium?

4 Nephi

Etterlevelse av evangeliet gir meg glede.

Fordi de var omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium, var folket som beskrives i 4 Nephi i stand til å opprette et samfunn med fred og samhold. Hva kan barna lære av dem?

Mulige aktiviteter

  • Forbered papirstrimler med setninger fra 4 Nephi 1:2–3, 5 og 15–17 som beskriver velsignelsene folket mottok (for eksempel at “det ikke var noen stridigheter i landet”). Legg papirstrimlene i en beholder, og la hvert barn velge en og lese den. Oppfordre barna til å finne setningen sin i disse versene fra 4 Nephi. Hva kan vi lære fra disse setningene? Hvilke likheter ser vi mellom disse versene og definisjonen av Sion i Moses 7:18?

  • For å hjelpe barna å øve på det som undervises i 4 Nephi 1:15‒16, kan du presentere situasjoner for dem der folk er sinte på hverandre. Be dem rollespille hvordan situasjonen kunne ha vært hvis de prøvde å leve uten “noen stridigheter”. Hvorfor er det lettere å unngå strid når vi har “Guds kjærlighet” i vårt hjerte?

  • Les følgende vers sammen med barna, og be dem finne grunner til at nephittene og lamanittene ikke lenger hadde fred og lykke: 4 Nephi 1:20, 24–29, 34–35 og 43. Hvordan kan vi unngå disse farene? Hjelp barna å finne ut hvordan vi kan unngå å bli stolte ved å gjennomgå Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson (2014), 238–39.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å bestemme seg for én ting de vil gjøre for å bringe mer fred og lykke inn i hjemmet sitt, og fortelle familien om det.

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt barnas foreldre. “Foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet for sine barn – de har både hovedansvaret for og den største evnen til å påvirke sine barn (se 5 Mosebok 6:6–7). Når du underviser barn i kirken, skulle du ydmykt søke måter å støtte foreldrene i deres viktige rolle” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut