Kom, følg med meg
26. oktober‒1. november. Mormon 1–6: “Jeg skulle ønske jeg kunne overtale alle til å omvende seg”


“26. oktober‒1. november. Mormon 1–6: ‘Jeg skulle ønske jeg kunne overtale alle til å omvende seg’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“26. oktober‒1. november. Mormon 1‒6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Mormon skriver på gullplater

Mormon Abridging the Plates [Mormon forkorter platene], av Tom Lovell

26. oktober‒1. november

Mormon 1–6

“Jeg skulle ønske jeg kunne overtale alle til å omvende seg”

Hendelsene som er beskrevet i Mormon 1–6 kan være vanskelige for barna å forstå fullt ut, men de kan likevel lære noe av Mormons beretning om å leve rettskaffent i en ugudelig verden. Hvordan kan du bruke hans erfaring til å lære barna hvordan de kan holde seg trofaste mot evangeliet?

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Hva vet barna om Mormon? Be dem dele det de vet eller har lært, med familien sin. Det kan hjelpe å vise et bilde av Mormon som det i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mormon 1:1–3

Jeg kan være rettskaffen som Mormon.

Selv om barna du underviser er unge, kan de utvikle åndelige egenskaper og leve rettskaffent.

Mulige aktiviteter

  • Les Mormon 1:1–3 for barna, eller bruk “Kapittel 49: Mormon og hans læresetninger” (Historier fra Mormons bok, 138–42, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Be dem lytte etter hvor gammel Mormon var da Ammaron ga ham et spesielt oppdrag. Be dem så om å holde opp så mange fingre. For å hjelpe barna å forestille seg hvor ung Mormon var, kan du vise dem et bilde av en 10 år gammel gutt. Hjelp dem å forstå egenskapene Ammaron så i Mormon da han var ung, og bær vitnesbyrd om at barna kan være som Mormon når de følger Jesus Kristus.

  • Lek en lek der barna gjentar enkle bevegelser du gjør. Deretter kan du vise bilder av ting Jesus gjorde, og snakke om hvordan vi kan følge ham (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 33–35, 41‒42). Snakk sammen om hvordan Mormon fulgte Jesus Kristus – for eksempel ved å forkynne evangeliet, oppfordre folk til å adlyde Gud og vise kjærlighet til andre.

Mormon 3:3, 9

Vår himmelske Fader gir meg mange velsignelser.

Mormons læresetninger kan hjelpe barna å gjenkjenne velsignelsene vår himmelske Fader har gitt dem.

Mulige aktiviteter

  • Les Mormon 3:3 og 9 for barna, og forklar at nephittene ikke hadde vært klar over at vår himmelske Fader hadde velsignet dem. Hjelp barna å tenke på velsignelser vår himmelske Fader har gitt dem. Vis bilder eller gjenstander som kan gi dem ideer. Hva kan vi gjøre i dag for å vise at vi er takknemlig til vår himmelske Fader for våre velsignelser?

  • Hjelp barna å tenke på velsignelser vår himmelske Fader har gitt dem, og be dem lage tegninger av noen av disse velsignelsene. Oppfordre dem til å henge opp tegningene hjemme på et sted hvor de kan se dem, og huske at vår himmelske Fader velsigner dem på mange måter. Du kan også be dem merke seg velsignelser som kommer fra vår himmelske Fader, mens de synger første vers av “Jeg takker deg, Fader” (Barnas sangbok, 9).

Mormon 3:12

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal være glad i alle.

Hvordan kan du hjelpe barna du underviser til å få et ønske om å føle kjærlighet til menneskene rundt seg?

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn tegne en person på tavlen, og påpek hvordan hver av personene de tegnet ser annerledes ut enn de andre. Tegn et stort hjerte rundt alle tegningene. Hjelp barna å forstå at vår himmelske Fader ønsker at vi skal være glad i alle mennesker. Les Mormon 3:12 med vekt på ordene “kjærlighet” og “elsket”. Hva gjorde Mormon for å vise sin kjærlighet til andre?

  • Syng en sang sammen om å elske andre, for eksempel “Elsk hverandre” (Barnas sangbok, 39), mens du viser bilder av barn fra hele verden. Bær vitnesbyrd om Guds kjærlighet til alle sine barn. Fullfør denne ukens aktivitetsside sammen med barna.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mormon 1:1–3; 2:1, 23–24; 3:1–3, 12, 17–22

Jeg kan være rettskaffen som Mormon.

Mormon var veldig ung da Ammaron skjønte at han ville være ansvarsbevisst nok til å ta vare på de hellige opptegnelsene. Hvilke gode egenskaper ser du i barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Be alle barna lese ett av følgende skriftsteder, og hjelp dem å dele det de lærer om Mormon: Mormon 1:1‒3; 2:1, 23‒24 og 3:1‒3, 12, 20‒22. Snakk så om gode egenskaper du ser i hvert av barna.

  • Vis bildet av Mormon (se bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Hjelp barna å forstå at fordi Mormon var ansvarlig og pålitelig nok til å beskytte og bevare nephittenes opptegnelser, har vi Mormons bok i dag. Snakk med barna om hva det vil si å være ansvarlig og pålitelig. Be dem grunne på hvordan de kan bli mer ansvarlig.

    Bilde
    Mormon som ung gutt

    Mormon, Age 10 [Mormon som 10-åring], av Scott M. Snow

Mormon 2:8–15; 5:10–11

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til virkelig forandring.

Mormon så at de ugudelige nephittene var bedrøvet, men deres bedrøvelse var ikke av den typen som kunne inspirere dem til å omvende seg (se Mormon 2:13). Hvordan kan du hjelpe barna å forstå forskjellen på verdslig bedrøvelse og bedrøvelse etter Guds sinn som fører til omvendelse?

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende overskrifter på tavlen: Bedrøvelse som fører til omvendelse og Bedrøvelse som ikke fører til omvendelse. Be barna etter tur lese vers fra Mormon 2:8, 10–15. Hjelp dem å skrive det de lærer om bedrøvelse under riktig overskrift på tavlen. Hvordan kan vi sørge for at den bedrøvelse vi føler for våre synder, får oss til å forandre oss?

  • Be et medlem av biskopsrådet eller mor eller far til et av barna fortelle klassen hvordan bedrøvelse etter Guds sinn kan hjelpe oss å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Hvorfor er det viktig å vite om vi føler bedrøvelse etter Guds sinn eller verdslig bedrøvelse? Be barna granske Mormon 2:12 for å finne grunner til at omvendelse skulle få vårt “hjerte [til] å fryde seg” (Mormon 2:12).

Mormon 3:12

Jeg kan føle vår himmelske Faders kjærlighet til andre.

Det er ofte lett å være glad i dem som er glad i oss og er som oss, men Mormon viste at vi med vår himmelske Faders hjelp kan være glad i dem som tror og handler annerledes enn vi gjør.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp et barn å lese Mormon 3:12, og be barna skrive én setning som sammenfatter det de lærer av Mormon om å være glad i andre. Be barna dele hva de skrev. Hvordan kan vi føle den kjærlighet Gud har til andre? (se Moroni 7:48). Hva kan vi gjøre for å vise vår kjærlighet til andre i klassen og familien?

  • Be barna fullføre denne ukens aktivitetsside. Hjelp dem å komme på meningsfylte måter å nå ut i kjærlighet til dem som kanskje er annerledes enn oss.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å henge denne ukens aktivitetsside et sted hjemme, slik at de blir påminnet om å vise kjærlighet til andre. Gi dem anledning i en fremtidig leksjon til å fortelle hva de gjorde.

Vi kan forbedre vår undervisning

Tilpass aktiviteter til alderen på barna du underviser. Yngre barn trenger detaljerte forklaringer og lærer av enklere undervisningsmetoder. Etter hvert som de modnes, kan de bidra mer og bli flinkere til å uttrykke sine tanker. Gi alle barn alderstilpassede muligheter til å dele, vitne og delta, og sørg for å hjelpe etter behov. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)

Skriv ut