Kom, følg med meg
2.‒8. november. Mormon 7–9: “Jeg taler til dere som om dere var tilstede”


“2.‒8. november. Mormon 7–9: ‘Jeg taler til dere som om dere var tilstede’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“2.‒8. november. Mormon 7–9”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Moroni Writing on Gold Plates [Moroni skriver på gullplater], av Dale Kilborn

2.‒8. november

Mormon 7–9

“Jeg taler til dere som om dere var tilstede”

Når du leser Mormon 7‒9, overvei hva du aller mest ønsker at barna du underviser skal vite. Legg planer for å undervise om sannhetene du føler vil være til velsignelse for dem.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Send rundt en Mormons bok. Når det er deres tur til å holde boken, ber du barna fortelle om én ting de har lært fra den. Hvis de trenger hjelp, kan du minne dem om det de har lært i klassen i det siste.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mormon 7:8–10

Både Mormons bok og Bibelen vitner om Jesus Kristus.

Mormon sa at Mormons bok ble skrevet for å hjelpe oss å tro på Bibelen, og at de som tror på Bibelen vil tro på Mormons bok.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna tittelsiden til Mormons bok, og pek på ordene i tittelen mens du leser den, med vekt på ordene et annet. Hjelp barna å komme på andre bøker med hellig skrift som lærer oss om Jesus. Vis dem at Bibelen inneholder Det gamle og Det nye testamente. Hjelp barna å si “Det gamle testamente, Det nye testamente” når du peker på Bibelen og “et annet testamente” når du peker på Mormons bok.

  • Vis et verdenskart eller aktivitetssiden i denne oversikten, sammen med Bibelen og Mormons bok. Bruk disse tingene til å undervise barna om at Bibelen er en opptegnelse over Jesu læresetninger i og rundt Jerusalem, og at Mormons bok er en opptegnelse om hans læresetninger på det amerikanske kontinent.

  • Velg noen hendelser og sannheter som både Bibelen og Mormons bok vitner om, for eksempel Jesu fødsel, død og oppstandelse. Vis bilder fra Kunst inspirert av evangeliet som viser disse hendelsene og sannhetene. Be barn beskrive hva de ser på bildene, og fortell dem at både Bibelen og Mormons bok underviser om disse tingene.

Mormon 8:3

Jeg kan velge det rette også når jeg føler meg alene.

Moroni var den siste rettferdige nephitten, men han holdt seg trofast mot sitt vitnesbyrd. Hjelp barna å lære av hans eksempel.

Mulige aktiviteter

  • Les Mormon 8:3 med vekt på at Moroni var helt alene, men likevel holdt Guds bud, herunder budet om å fullføre Mormons bok. Fortell om en gang da du var trofast selv om du følte deg alene.

  • Etter å ha drøftet Moronis eksempel, kan du presentere noen situasjoner der barna må avgjøre om de vil velge det rette eller ikke, selv om ingen ser det. Hva ville Moroni ha gjort?

  • Syng en sang sammen med barna om å velge det rette, som for eksempel “Vær alltid tro” (Barnas sangbok, 81). Hvorfor er det viktig å velge det rette hele tiden, også når du er alene?

Mormon 9:7–21

Gud er “en Gud som gjør mirakler”.

Hjelp barna å forstå at mirakler er viktige i Guds verk og at Gud vil utføre mirakler når hans folk har tro.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at et mirakel er noe Gud gjør for å vise sin makt og velsigne oss (se Veiledning til Skriftene, “Mirakel”). Les ord og setninger fra Mormon 9:11‒13, 17 som beskriver noen av Guds mirakler. Hjelp barna å komme på andre mirakler som er omtalt i Skriftene (bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok som for eksempel nr. 26, 40, 41 og 83, kan hjelpe). Bær vitnesbyrd om at Gud utførte mirakler i fordums tid, og at han fortsatt utfører mirakler i dag.

  • Fortell om en opplevelse der du har sett mirakler i Kirken i dag eller i ditt eget liv. Bær vitnesbyrd om at Gud er “en Gud som gjør mirakler” (Mormon 9:11).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mormon 7:8–10

Både Mormons bok og Bibelen vitner om Jesus Kristus.

Mormon sa at “Kristi evangelium … skal gjøres tilgjengelig for [oss]” både i Bibelen og i Mormons bok. Overvei hvordan du vil lære barna at begge disse hellige bøkene er viktige for oss.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Mormon 7:9 på tavlen, men la det være tomrom istedenfor ordene dette og den. Skriv også dette = Mormons bok og den = Bibelen. Be barna lese Mormon 7:9 høyt og sette ordene på tavlen inn i de tomme feltene. Hva lærer dette verset oss om Bibelen og Mormons bok?

  • Vis en Mormons bok og en bibel. Del noen historier fra hver bok, og vis bilder du måtte ha tilgjengelig (se Kunst inspirert av evangeliet). Be barna peke på boken historien kommer fra. Hvorfor trenger vi begge bøkene?

  • Skriv hvert ord av den åttende trosartikkel på separate papirlapper. Gi ett eller to ord til hvert barn, og be barna samarbeide om å sette ordene i riktig rekkefølge. Be dem så om å gjenta trosartikkelen flere ganger. Hva lærer den oss?

    Bilde
    Mormons bok på forskjellige språk

    Mormons bok vitner om Jesus Kristus.

Mormon 8:1–7

Jeg kan velge det rette også når jeg føler meg alene.

Moronis beslutning om å “[utføre sin] fars befaling”, selv om hans far var død, kan inspirere barna til å adlyde Guds bud.

Mulige aktiviteter

  • Les Mormon 8:1–7 sammen med barna, og be dem fortelle hva de ville ha følt hvis de hadde vært Moroni. Be dem om å se på vers 1, 3 og 4 igjen, for å finne ut hva Moroni ble befalt å gjøre. Hvordan utførte Moroni “[sin] fars befaling”? Hvordan kan vi bli mer lik Moroni?

  • Be hvert av barna skrive ned en situasjon der de må velge mellom rett og galt når ingen ser dem. Legg forslagene deres i en beholder, og la barna etter tur velge en situasjon og fortelle hva de ville gjøre for å være som Moroni.

Mormon 8:24–26; 9:7–26

Gud er “en Gud som gjør mirakler”.

Det er mange i dag som ikke tror at mirakler fremdeles skjer. Bruk Moronis læresetninger i disse versene til å undervise barna om at når vi har tro, kan vi se Gud utføre mirakler i vårt liv.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna en oppskrift. Hva ville skje om du utelot en viktig ingrediens? Be barna granske Mormon 8:24 og 9:20–21 for å finne den nødvendige “ingrediensen” som vi må ha før Gud kan utføre mirakler. Gi eksempler på mirakler – store eller små ‒ som du har sett i Kirken eller i ditt eget liv. Be barna gi egne eksempler.

  • Del barna inn i to lag. Be hvert lag se etter eksempler på mirakler i noen av eller alle disse skriftstedene: Mormon 8:24; 9:11‒13, 16‒18, 21‒25. Hva kan vi si til noen som mener at mirakler ikke forekommer lenger? (se Mormon 9:9, 15‒21).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å be et familiemedlem beskrive et mirakel som har styrket hans eller hennes vitnesbyrd.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn kan gjenkjenne Åndens innflytelse. Lær barna at den fred, kjærlighet og varme de føler når de snakker eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Den hellige ånd (se Undervisning på Frelserens måte, 11).

Skriv ut