Kom, følg med meg
16.‒22. november. Ether 6–11: “Så ondskap kan bli avskaffet”


“16.‒22. november. Ether 6–11: ‘Så ondskap kan bli avskaffet’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“16.‒22. november. Ether 6–11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jaredittenes båter på havet

I will bring you up Again out of the Depths [Jeg vil bringe dere opp igjen ut av havets dyp], av Jonathan Arthur Clarke

16.‒22. november

Ether 6–11

“Så ondskap kan bli avskaffet”

Forslagene i denne oversikten er ikke instruksjoner du må følge. De har til hensikt å vekke din kreativitet og åpne for inspirasjon.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Bruk bilder fra denne ukens og forrige ukes oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier for å hjelpe barna å repetere det de har lært om jaredittene som krysset havet. La dem bytte på å dele det de vet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Ether 6:2–12

Vår himmelske Fader kan trøste meg når jeg er redd.

Det må ha vært skremmende for jaredittene å bli “kastet om på havets bølger av vinden” (Ether 6:5). Men Herren beskyttet dem og hjalp dem. Hvordan kan du hjelpe barna å vende seg til Herren når de er redde?

Mulige aktiviteter

  • Bruk ord og setninger fra Ether 6:2–12 til å beskrive jaredittenes reise over havet for barna. Be barna late som om de går ombord i båtene, og late som om båten deres gynger og blir dekket av bølger. Hvordan ville det føles å være i en virkelig båt i grov sjø? Hva kan vi gjøre når vi er redde? Les vers 7 og 9 sammen for å se hva jaredittene gjorde når de var redde.

  • Fortell om en gang da du var redd og vår himmelske Fader trøstet deg. Del med barna en salme eller sang som hjelper deg å “[takke] og [prise] Herren” (Ether 6: 9) for hans hjelp. La barna fortelle hvilke Primær-sanger de liker best, og syng noen av dem sammen.

  • La barna lage båter av papir som vist på denne ukens aktivitetsside. Forklar at båtene hjalp jaredittene å holde seg trygge selv da de var omgitt av vann (se Ether 6:7, 10). Hva har vår himmelske Fader gitt oss for at vi skal være trygge på vår reise tilbake til ham?

Ether 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Jeg kan være takknemlig.

Etter å ha kommet trygt frem til det lovede land, var jaredittene så takknemlige at de “felte gledestårer” (Ether 6:12). Hvordan kan du oppmuntre barna du underviser til å ha en takknemlig holdning?

Mulige aktiviteter

  • Les ord eller uttrykk fra Ether 6:9 og 12 for barna for å lære dem hvordan jaredittene viste sin takknemlighet til Herren for å ha hjulpet dem å komme til det lovede land. Be barna nevne noe de er takknemlige for. Syng en sang sammen som uttrykker takknemlighet, slik jaredittene gjorde, for eksempel “Jeg takker deg, Fader” (Barnas sangbok, 9).

  • Les Ether 10:2 for barna for å vise at selv mange år senere husket jaredittene hvordan Herren hadde hjulpet deres forfedre å krysse havet. Hjelp barna å tenke over hvordan Herren har velsignet dem. La så barna lage tegninger for å minne seg selv om disse velsignelsene (eller hjelp dem å velge mellom noen bilder du har med deg, kanskje fra et av Kirkens tidsskrifter).

Ether 7:24–27

Jeg blir velsignet når jeg følger profeten.

Ethers bok viser tydelig at når jaredittene fulgte profetene, ble de velsignet, og når de forkastet profetene, ble livet vanskeligere. Tenk over hvordan du kan hjelpe barna å forstå at det samme gjelder for oss.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av den levende profeten, og spør barna hva de vet om ham. Hva gjør en profet? Forklar at jaredittene også hadde profeter, og når de fulgte profeten, ble de velsignet og var lykkelige (se Ether 7:24‒27). Hvordan kan vi følge profeten?

  • Syng en sang om profeter sammen, som for eksempel “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59; se også Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 4–27, 67–87). Snakk med barna om ting profetene har lært oss å gjøre (for eksempel å lese i Skriftene hver dag, å holde sabbaten hellig eller å utføre tjeneste for andre), og be dem rollespille at de adlyder dette rådet når du sier: “Følg profeten!”

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Ether 6:2–12

Jeg kan stole på at min himmelske Fader vil lede meg til evig liv.

Beretningen om jaredittenes reise over havet kan sammenlignes med vår reise gjennom jordelivet. Begge reisene er noen ganger farefulle og krever tro på at Herren vil veilede og beskytte oss.

Mulige aktiviteter

  • Les Ether 6:2–12 sammen, og ta hyppige pauser slik at barna kan lage tegninger av det de leser. Hvordan kan jaredittenes reise sammenlignes med livet vårt? Hjelp barna å finne og merke hva forskjellige deler av tegningene kan symbolisere i vårt liv. Jaredittene kan for eksempel symbolisere oss. Båtene kan symbolisere hjemmet vårt, Kirken eller evangeliet. Hva kan vinden, vannet, de skinnende steinene og det lovede landet symbolisere?

  • Hjelp barna å finne ord og setninger i Ether 6:2–12 som viser hvordan jaredittene stolte på Gud. Gi eksempler på hvordan det å stole på Gud har hjulpet deg i vanskelige tider. Oppmuntre barna til å dele lignende erfaringer de har hatt.

    Bilde
    Jaredittene reiser med dyr

    Journey of the Jaredites across Asia [Jaredittenes reise gjennom Asia], av Minerva Teichert

Ether 6:30; 7:27; 10:2

Å huske hva Herren har gjort for meg gir meg fred.

Én ting som skilte de rettferdige jaredittiske kongene fra de ugudelige, er at de rettferdige kongene “husket de store ting som Herren hadde gjort” for dem (Ether 7:27). Hvordan kan du inspirere barna til å huske hva Herren har gjort for dem?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Ether 6:30; 7:27 og 10:2 hver for seg eller i små grupper, og finne noe disse versene har til felles. Uttrykk dine følelser om hva Herren har gjort for deg, og oppfordre barna til å gjøre det samme.

  • Fortell barna om hvordan du prøver å huske hvordan Herren har velsignet deg og din familie. Hjelp barna å finne ut hvordan de kan minne seg selv om hva Herren har gjort for dem. Gi hver av dem et ark, og be dem tenke over og skrive ned noe han har gjort for dem nylig. Foreslå at de gjør det til en regelmessig vane å skrive ned velsignelser de legger merke til fra Herren (se “Husk, husk” [video, ChurchofJesusChrist.org]).

Ether 9:28–35; 11:5–8

Herren er barmhjertig når jeg omvender meg.

Selv om jaredittene ofte forkastet profetene og ble ugudelige, tilga alltid Herren dem når de ydmyket seg og omvendte seg.

Mulige aktiviteter

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna om å dele med familien noe vår himmelske Fader har gjort for dem som de er takknemlige for.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å være kreative. “Når du underviser barna, kan du hjelpe dem å bygge, tegne, fargelegge, skrive og skape. Dette er mer enn morsomme aktiviteter – de er viktige for å lære” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut