Kom, følg med meg
23.‒29. november. Ether 12–15: “Ved tro blir alle ting oppfylt”


“23.‒29. november. Ether 12–15: ‘Ved tro blir alle ting oppfylt’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“23.‒29. november. Ether 12‒15”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Ether går inn i en hule

Ether Hiding in the Cavity of a Rock [Ether gjemmer seg i en fjellhule], av Gary Ernest Smith

23.‒29. november

Ether 12–15

“Ved tro blir alle ting oppfylt”

Tenk på barna du underviser mens du leser Ether 12‒15. Aktivitetsforslagene i denne oversikten kan gi deg inspirasjon til andre ideer som vil bidra til å dekke behovene til barna i klassen.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Hjelp barna å komme på historier fra Skriftene om personer som viste stor tro. Du finner noen eksempler i Ether 12:11‒22.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Ether 12:6–22

Tro er overbevisning om ting vi ikke kan se.

Moroni ga flere eksempler på personer som oppnådde store ting på grunn av sin tro. Overvei hvordan du kan bruke disse eksemplene til å undervise barna om hva tro er.

Mulige aktiviteter

  • Les “Tro er det som håpes, men ikke sees” fra Ether 12:6 for barna, og be dem gjenta dette utsagnet sammen med deg. Fortell barna om ting du tror på selv om du ikke kan se dem, og hjelp barna å komme på andre eksempler. Sangen “Tro” (Barnas sangbok, 50–51), eller en annen sang om tro kan være til hjelp.

  • Vis bilder som skildrer eksempler på tro i Ether 12:13‒15, 20‒21 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 7885 og denne ukens aktivitetsside). La barna fortelle hva de ser på bildene og hva de vet om historiene. Snakk med barna om hvordan disse personene viste tro og hva som skjedde på grunn av deres tro.

  • Lek en gjettelek med barna. Gi dem ledetråder om de trofaste personene som er beskrevet i Ether 12:13‒15, 19‒20, helt til barna kan gjette hvem de er. La så barna leke leken igjen ved å bytte på å gi ledetråder om de samme personene (eller andre trofaste personer) mens resten av klassen gjetter. Si hva du beundrer ved disse personenes tro.

Ether 12:23–27

Jesus Kristus kan hjelpe meg å være sterk.

Barna kommer noen ganger ut for situasjoner der de føler seg svake, slik Moroni gjorde. Hjelp dem å lære det Moroni lærte – at Frelseren kan “la det svake bli til styrke” (Ether 12:27).

Mulige aktiviteter

  • Beskriv for barna en oppgave som krever mye fysisk styrke å utføre. Be dem gi eksempler på ting de ikke er sterke nok til å gjøre nå. Hvordan kan vi bli sterke nok til å utføre disse oppgavene? Forklar at vi også har åndelig arbeid å gjøre, men noen ganger føler vi oss åndelig svake. Moroni følte det slik med hensyn til sine opptegnelser på platene. Les Ether 12:27 for barna. Hva lovet Herren dem som føler seg svake?

  • Fortell om en opplevelse der Frelseren hjalp deg eller noen du kjenner med å gjøre noe som var vanskelig. Bær vitnesbyrd for barna om at hvis de søker hans hjelp, kan Jesus hjelpe dem å være sterke, selv når de føler seg svake.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Ether 12:5–6

Tro er overbevisning om ting vi ikke kan se.

Barna du underviser, bygger fundamentet for sitt vitnesbyrd. Moronis råd om tro som finnes i Ether 12:6, kan hjelpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at profeten Ether prøvde å lære jaredittene “store og vidunderlige ting”, men de trodde ikke det han sa. Be barna lese Ether 12:5 for å finne ut hvorfor de ikke trodde. Hva er noe av det vår himmelske Fader ønsker at vi skal tro på, selv om vi ikke ser det? Les Ether 12:6 sammen. Hva sa Moroni til dem som ikke ville tro på åndelige sannheter fordi de ikke kunne se dem?

  • Vis et av barna et bilde uten å la de andre barna se det, og be barnet beskrive bildet for resten av klassen. Hvis tiden tillater det, kan du la andre barn bytte på å gjøre det samme med andre bilder. Be dem så om å lese Ether 12:6 og finne denne setningen: “Tro er det som håpes, men ikke sees.” Hvordan viser vi tro på Jesus Kristus når vi ikke kan se ham?

  • Be barna lese denne setningen i Ether 12:6: “Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd.” Hjelp barna å forstå at når vi adlyder et bud, kan vi vite at det er sant. Be dem tenke på evangelieprinsipper som Gud ønsker at vi skal ha et vitnesbyrd om, som å betale tiende, å holde sabbaten hellig eller å etterleve Visdomsordet. Skriv så følgende på tavlen: For å få et vitnesbyrd om , må jeg . Fortell hvordan du har utøvd tro for å få ditt vitnesbyrd om disse og andre sannheter i evangeliet.

Ether 12:4, 32

Håp er som et anker for sjelen.

Hjelp barna du underviser å forstå at vi kan ha “håp om en bedre verden” på grunn av vår tro på Kristus (Ether 12:4).

Mulige aktiviteter

  • Gi barna definisjonen av håp som finnes under “Håp” (Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hva sier denne definisjonen og Ether 12:4, 32 at vi skulle håpe på? (se også Moroni 7:40‒42). Hjelp barna å komme på andre ord for håp, sammen med ord som betyr det motsatte av håp. Del med dem noen av evangeliets sannheter som gir deg håp, og be dem om å gjøre det samme.

  • Vis (eller tegn på tavlen) et bilde av en båt og et anker. Hvorfor trenger båter ankere? Hva ville skje med en båt som ikke hadde et anker? Les Ether 12:4 sammen, og spør barna hvordan håp er som et anker. Be barna lage sine egne tegninger av en båt og et anker slik at de kan undervise sine familier om håp.

Ether 12:23–29

Jesus Kristus kan hjelpe meg å være sterk.

Etter hvert som barna blir eldre, blir de mer oppmerksomme på sine svakheter. Bruk disse versene til å lære dem hvordan Frelseren kan la “det svake bli til styrke” (Ether 12:27).

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Ether 12:23‒25 for å finne ut hvorfor Moroni var bekymret. Spør dem om de noen gang har hatt lignende følelser. Be dem lese vers 26‒27 for å finne ut hvordan Herren oppmuntret Moroni. Hva må vi gjøre for at Herren kan hjelpe oss til å være sterke når vi føler oss svake? Fortell om en opplevelse da Frelseren hjalp deg til å bli sterk nok til å gjøre noe som var vanskelig.

  • Be barna tegne noe som er svakt og noe som er sterkt. Be dem så legge til tegningen noen ord og uttrykk fra Ether 12:23–29 som lærer dem hvordan Frelseren kan hjelpe oss å vende vår svakhet til styrke. Oppfordre barna til å tenke på en svakhet de kanskje har, og deretter søke Frelserens hjelp til å bli sterke.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna skrive ned en sannhet som de ønsker å få et vitnesbyrd om. Hjelp dem å sette seg som mål å utøve tro slik at de kan få et vitnesbyrd om denne sannheten.

Vi kan forbedre vår undervisning

Prøv å forstå barna du underviser. “Se etter måter å forstå [barnas] bakgrunn, interesser, talenter og behov. Still spørsmål, lytt omhyggelig, og følg med på det elevene sier og gjør i forskjellige situasjoner … Be foreldrene om innsikt. Be fremfor alt om den forståelse som bare Ånden kan gi” (Undervisning på Frelserens måte,7).

Skriv ut