Kom, følg med meg
30. november‒6. desember. Moroni 1–6: “For å holde dem på den rette vei”


“30. november‒6. desember. Moroni 1–6: ‘For å holde dem på den rette vei’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“30. november‒6. desember. Moroni 1–6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Alma døper i Mormons vann

Minerva Teichert (1888–1976), Alma Baptizes in the Waters of Mormon [Alma døper i Mormons vann], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

30. november‒6. desember

Moroni 1–6

“For å holde dem på den rette vei”

Før du begynner å planlegge læringsaktiviteter for barna, studer og be angående Moroni 1‒6 og se etter prinsipper og vers du føler de trenger å forstå.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Be barna dele hva de har lært om Moroni. Du kan bruke “Kapittel 53: Moroni og hans læresetninger” (Historier fra Mormons bok, 154‒55, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org) for å hjelpe dem til å huske.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Moroni 4‒5

Jeg tar nadverden for å vise at jeg alltid vil minnes Jesus Kristus.

Nadverden kan være en hellig åndelig opplevelse – også for små barn. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser til å anvende tiden under nadverden til å tenke på Jesus?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av personer som tar del i nadverden (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 108). Be barna fortelle deg hva som skjer under nadverden. Hva bør vi gjøre under nadverden?

  • Be to medlemmer av menigheten komme til klassen for å lese Moroni 4:3 og 5:2 for barna, og fortelle hvorfor de tar del i nadverden hver uke. Be dem foreslå noen ting barna kan gjøre for å hjelpe dem å tenke på Jesus under nadverden og alltid minnes ham.

  • Syng en sang som hjelper barna å tenke på Jesus, som for eksempel “Stille nå, kjære barn” (Barnas sangbok, 11). Be barna øve på å sitte ærbødig slik de ville gjort det under nadverden.

Moroni 6:1–3

Jeg kan forberede meg til å bli døpt.

Moronis beskrivelse av personer som ble døpt på hans tid, kan hjelpe barna å forberede seg til å motta denne viktige ordinansen i dag.

Mulige aktiviteter

  • Les setninger i Moroni 6:1‒3 som forklarer hvem som kan bli døpt. Forklar uttrykk barna kanskje ikke forstår. Én betydning av “et sønderknust hjerte og en angrende ånd” er for eksempel at vi er lei oss for våre synder (Moroni 6:2). Fortell om hvordan du forberedte deg til å bli døpt, eller be noen som nylig ble døpt forklare hvordan han eller hun forberedte seg. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan forberede seg til å bli døpt en dag.

  • Vis bilder av personer som blir døpt (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 103, 104), og la barna snakke om det de ser på bildene. Hjelp dem å legge merke til detaljer som vannet og de hvite klærne. Spør barna hvorfor vi blir døpt, og forklar hvorfor du valgte å bli døpt.

Moroni 6:4–6, 9

Jeg blir velsignet når jeg går i kirken.

Forstår barna du underviser hvorfor vi går i kirken hver uke? Moroni 6 gir noen viktige grunner.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hvorfor de liker å gå i kirken, og hjelp dem å nevne noen ting vi gjør i kirken. Les for dem om noen av disse tingene i Moroni 6:4–6, 9, og be dem rollespille eller lage tegninger av at de selv gjør disse tingene (som for eksempel å be, holde tale, synge og ta del i nadverden).

  • Hjelp barna å synge en sang om å gå i kirken, for eksempel “Når jeg til kirken går” (Barnas sangbok, 140). Fortell barna hvorfor du liker å gå i kirken og hvordan det har velsignet deg.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Moroni 2–6

Den hellige ånd er en hellig gave.

Den hellige ånd er nevnt flere ganger i Moroni 2–6. Hvordan kan du bruke disse kapitlene til å hjelpe barna å forstå hvordan Den hellige ånd kan hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Be barna finne alle vers i Moroni 2‒6 som nevner Den hellige ånd eller Ånden. Les hvert av disse versene sammen, og be barna lage en liste på tavlen over det de lærer om Den hellige ånd. Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe oss?

  • Fortell barna om en gang da du følte Den hellige ånds innflytelse, enten i kirken eller et annet sted. Forklar hvordan du visste at det var Den hellige ånd og hvordan han hjalp deg. Be barna dele erfaringer de har hatt med Den hellige ånd, og oppfordre dem til å søke hans innflytelse.

    Bilde
    en ung kvinne mottar en velsignelse

    Den hellige ånds gave gis ved håndspåleggelse.

Moroni 4‒5

Jeg tar nadverden for å vise at jeg alltid vil minnes Jesus Kristus.

Når barna forstår hvor hellig nadverden er, vil de med større sannsynlighet behandle den med ærbødighet og føle seg nær til Gud i løpet av denne ordinansen.

Mulige aktiviteter

  • Skriv setninger fra Moroni 4:3 og 5:2 på forskjellige papirstrimler, og be barna sette setningene i riktig rekkefølge. Hva sier disse versene om hvorfor nadverden er viktig?

  • Be barna forestille seg at en venn kommer til nadverdsmøtet for første gang. Hvordan ville de forklare for vennen sin hva nadverden er og hvorfor vi tar del i den? Oppfordre dem til å bruke Moroni 4:3 og 5:2 i forklaringene sine.

  • Be barna dele hva familien gjør under nadverden for å være ærbødige og tenke på Jesus Kristus. Hvilke andre forslag har de? Be dem velge ett av disse forslagene og sette seg som mål å bruke mer tid på å tenke på Frelseren under nadverden.

Moroni 6:4–6, 9

Vi går i kirken for å ta nadverden og støtte hverandre.

Moronis ord kan hjelpe barna du underviser å finne mer mening i å gå i kirken hver uke.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvorfor vi går vi i kirken? på tavlen, og be barna skrive mulige svar. Be dem finne flere svar i Moroni 6:4‒6, 9 og legge dem til på listen på tavlen. Be barna dele hvordan de har blitt velsignet ved å gå i kirken. La dem rollespille at de forklarer for en venn av en annen tro hvorfor de er takknemlige for å tilhøre Kirken.

  • Vis bilder eller eksempler på næringsrik mat. Hvorfor er det viktig å gi kroppen næring? Les Moroni 6:4 sammen, og spør barna hva de tror at ordene “næret ved Guds gode ord” betyr. Hvordan gir Guds ord oss næring?

  • Be et av barna lese følgende sitat av eldste Jeffrey R. Holland, og drøft hva det lærer oss om hvordan vi kan gi hverandre næring: “De fleste kommer ikke til Kirken bare for å søke noen nye kjensgjerninger i evangeliet eller for å treffe gamle venner, selv om begge deler er viktige. De kommer for å søke en åndelig opplevelse. De ønsker fred. De ønsker at deres tro skal styrkes og deres håp fornyes. De ønsker, kort sagt, å få næring i form av Guds gode ord og bli styrket ved himmelens krefter” (“En lærer kommet fra Gud”, Lys over Norge, juli 1998, 26). Hvordan kan vi bidra til å gi hverandre åndelig næring i kirken?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å snakke med familien om grunner til at de liker å gå i kirken hver uke.

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt foreldrene. Søk med bønnens hjelp å finne måter å støtte foreldrene til barna du underviser. Hvordan kan du støtte deres anstrengelser for å undervise barna i evangeliet? Du kan for eksempel snakke med foreldrene om barnas behov og interesser eller dele med dem hva barna lærer i klassen (se Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut