Kom, følg med meg
14.‒20. desember. Moroni 10: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”


“14.‒20. desember. Moroni 10: ‘Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“14.‒20. desember. Moroni 10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

That Ye May Know [Så dere kan vite], av Gary L. Kapp

14.‒20. desember

Moroni 10

“Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”

Noen barn i klassen har kanskje meningsfylte opplevelser når de lærer fra Mormons bok hjemme. Hvordan kan du bruke disse opplevelsene til å oppmuntre alle barna til å lese Skriftene hjemme?

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Send rundt en Mormons bok. Når hvert barn holder boken, ber du ham eller henne fortelle om noe han eller hun liker ved Mormons bok – en favoritthistorie, et vitnesbyrd eller en opplevelse der de har lært noe fra den hjemme eller i kirken.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Moroni 10:3–5

Jeg kan selv få vite at Mormons bok er sann.

Se etter måter å hjelpe barna å følge Moronis oppfordring om å spørre Gud om Mormons bok er sann.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Moroni som graver ned gullplatene (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og be barna beskrive det de ser. Be dem peke på platene, og forklar at de ordene vi nå leser i Mormons bok var nedskrevet på disse platene. La barna late som om de er Moroni som skriver på platene og graver dem ned. Syng “Gullplatene” sammen (Barnas sangbok, 61).

  • Vis Mormons bok, og les Moroni 10:4. Understrek at vi kan spørre Gud om Mormons bok er sann, og han vil sende Den hellige ånd for å vitne for oss. Du kan også bruke “Kapittel 54: Løftet i Mormons bok” (Historier fra Mormons bok, 156, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Fortell hvordan Den hellige ånd har hjulpet deg å få ditt vitnesbyrd om Mormons bok. Hjelp barna å forstå hvordan det føles å få et vitnesbyrd fra Ånden. Syng en sang om å finne sannhet, for eksempel “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66).

Moroni 10:8–20

Min himmelske Fader gir meg åndelige gaver.

Moroni beskrev gavene Gud gir til sine barn når de har tro på ham. Du kan hjelpe barna til å ha tro på at Gud vil gi dem åndelige gaver.

Mulige aktiviteter

  • Skriv tallene 9 til 16 på forskjellige papirlapper, og pakk inn hver lapp som en gave. La barna bytte på å pakke ut gavene. Mens de gjør det, les versene fra Moroni 10:9–16 som samsvarer med tallene, og hjelp barna å finne frem til hver av de åndelige gavene. Forklar at dette er gaver vår himmelske Fader gir sine barn slik at vi kan hjelpe hverandre og gjøre hans arbeid.

  • La barna snakke kort om noen av de beste gavene de har fått. Fortell barna om åndelige gaver du har lagt merke til at vår himmelske Fader har gitt dem, for eksempel gavene tro, visdom, vitnesbyrd, vennlighet og evnen til å lære.

Moroni 10:32

Jesus Kristus ønsker at jeg skal komme til ham.

Overvei hvordan du vil hjelpe barna å forstå hva det vil si å “komme til Kristus”.

Mulige aktiviteter

  • Les fra Moroni 10:32 for barna: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham,” og be barna gjenta setningen sammen med deg. Be dem lukke øynene mens du plasserer et bilde av Jesus et eller annet sted i rommet. La dem så åpne øynene, finne bildet og samle seg rundt det. Snakk med barna om hvordan vi kan komme til Kristus (se for eksempel 3. og 4. trosartikkel). Gjenta denne aktiviteten, og la barna sette bildet et eller annet sted i klasserommet.

  • Hjelp barna å pynte hjerteformede skilt hvor det står: “Jeg elsker Gud av hele min makt, hele mitt sinn og all min styrke” (se Moroni 10:32). Hvordan kan vi vise Gud at vi elsker ham?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Moroni 10:3–5

Jeg kan vite sannheten ved Den hellige ånds kraft.

Gud ønsker at hver enkelt av oss skal vite at Mormons bok er sann. Hjelp barna å forstå Guds løfte om å “åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft”.

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordene Lese, Minnes, Overveie og Spørre på tavlen. Be barna finne disse ordene i Moroni 10:3‒4. Hva skulle vi lese, minnes, overveie og spørre om for å få eller styrke vårt vitnesbyrd om Mormons bok? Be barna se etter likheter mellom disse versene og sangen “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66).

  • Hjelp barna å huske noen av opplevelsene dere har hatt med å lære fra Mormons bok sammen. Uttrykk dine følelser om Mormons bok, innbefattet hvordan du har fått eller styrket ditt vitnesbyrd om at den er sann. Oppfordre barna til å uttrykke sine følelser og sitt vitnesbyrd.

  • Fortell om en gang da Den hellige ånd bar vitnesbyrd for deg om noe. Beskriv hva du følte og hvordan du visste at det var Den hellige ånd. Hjelp barna å lære fra de følgende skriftstedene om hvordan Ånden taler til oss: Johannes 14:26‒27; Lære og pakter 6:15, 23; 8:2‒3; 9:7‒9; 11:12‒14.

Moroni 10:8–19

Min himmelske Fader gir meg åndelige gaver.

Det er mange i vår tid som “[fornekter] Guds gaver” (Moroni 10:8). Hjelp barna å forstå at disse gavene fremdeles finnes i dag.

Mulige aktiviteter

  • Skriv gavene som er nevnt i Moroni 10:9–16 på papirstrimler, og legg dem i en gaveeske. Skriv tallene 9 til 16 på tavlen, og be barna bytte på å velge en strimmel fra esken og sette den sammen med versnummeret på tavlen. Hva kan vi lære om disse gavene fra vers 8 og 17‒18?

  • Fortell historien om Mormons boks fremkomst (se “Kapittel 3: Engelen Moroni og gullplatene”, Historier fra Lære og pakter, 13–17). Hjelp barna å merke seg gavene som er nevnt i Moroni 10:9‒16, som Gud ga Joseph Smith slik at han kunne frembringe Mormons bok. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal tro på åndelige gaver i dag?

Moroni 10:32–33

Jesus Kristus ønsker at jeg skal komme til ham.

Hvordan vil du oppmuntre barna til å “[komme] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”?

Mulige aktiviteter

  • Skriv et spørsmål som Hva vil det si å komme til Kristus? på tavlen. Hjelp barna å granske Moroni 10:32‒33 for å finne mulige svar. Samarbeid om å lage en liste over hva Kristus ønsker at vi skal gjøre og hva han lover å gjøre for oss.

  • Del dine favorittskriftsteder eller historier fra Mormons bok som har hjulpet deg å komme til Kristus, og oppfordre barna til å gjøre det samme. Gjennomgå profeten Joseph Smiths ord fra innledningen til Mormons bok sammen med barna: “Et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge [Mormons boks] forskrifter enn ved å følge noen annen bok.” Bær vitnesbyrd om hvordan dette har skjedd i ditt liv.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å be om et sterkere vitnesbyrd om Mormons bok og deretter dele sitt vitnesbyrd med et familiemedlem eller en venn.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppmuntre til å dele. Små barn har ofte meningsfylt innsikt i evangeliet. Å dele sine tanker forbereder dem til å snakke med sine venner om evangeliet (se undervisning på Frelserens måte, 30).

Skriv ut