Kom, følg med meg
7.‒13. desember. Moroni 7–9: “Måtte Kristus løfte deg opp”


“7.‒13. desember. Moroni 7–9: ‘Måtte Kristus løfte deg opp’”, Kom, følg med meg ‒ for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“7.‒13. desember. Moroni 7–9”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: The Last Nephite [Moroni – den siste nephitt], 1949–1951, olje på masonitt, 89 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7.‒13. desember

Moroni 7–9

“Måtte Kristus løfte deg opp”

Å bønnfylt studere Moroni 7‒ 9 vil innby Den hellige ånds innflytelse. Han vil hjelpe deg å forstå behovene til barna i klassen.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Minn barna om noe du oppfordret dem til å gjøre i løpet av forrige ukes leksjon, eller noe de har lært sammen med familien sin denne uken. Be dem fortelle hva de fant ut.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Moroni 7:33

Hvis jeg har tro, kan jeg gjøre hva som helst Gud trenger at jeg gjør.

Barn som har tro på Jesus Kristus og tillit til hans kraft, kan utrette store ting når de tjener ham.

Mulige aktiviteter

  • Les Moroni 7:33, og be barna reise seg når de hører ordet “tro”. Forklar at vi viser vår tro på Jesus Kristus når vi holder hans bud. Hjelp barna å lage en liste på tavlen over noe av det Jesus ønsker at de skal gjøre, som å adlyde sine foreldre eller å si sannheten. Bær vitnesbyrd om at vår tro på Jesus Kristus kan hjelpe oss å holde budene.

  • Vis noen bilder som viser en person fra Mormons bok (eller andre bøker med hellig skrift) som utfører noe viktig fordi han eller hun hadde tro på Jesus Kristus (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 19, 70, 7881). Hjelp barna å fortelle historien som er fremstilt på bildet. Fortell dem at fordi disse menneskene hadde tro på Jesus Kristus, fikk de styrke til å gjøre det han trengte at de gjorde.

Moroni 7:41

Å tro på Jesus Kristus kan gi meg håp.

Det er mange i verden som føler at de ikke har noe håp. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å finne håp i Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Les og forklar Moroni 7:41 for barna, og be dem rekke opp hånden når de hører noe Mormon sa vi skulle håpe på. Fortell barna om det håp du føler på grunn av Jesus Kristus.

  • Be barna tenke på noen de kjenner som strever med noe. Be barna lage en tegning til vedkommende som kan minne ham eller henne om å ha håp på grunn av Jesus Kristus.

Moroni 7:47

“Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet.”

Hvilke erfaringer i ditt liv kan hjelpe barna å lære å være snille mot andre og behandle dem med kjærlighet?

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta denne setningen sammen med deg: “Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47). Hjelp barna å tenke på hvordan Jesus Kristus viste kjærlighet til andre (bilder kan hjelpe, for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 55, 8384). Hvordan har han vist oss kjærlighet? Hvem kan vi vise kjærlighet, slik Jesus gjorde? Vis for eksempel videoen “My Brother Hyrum” [Min bror Hyrum] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Be barna lage tegninger av at de viser kjærlighet til noen. Foreslå at de henger tegningen på et sted hvor den vil minne dem om å elske andre slik Jesus gjør.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Moroni 7:21–22, 25, 33

Jeg blir velsignet når jeg har tro på Jesus Kristus.

Mormon ønsket at folket skulle vite at mirakler ikke tok slutt da Frelserens jordiske virke var over. Så lenge vi har tro på Jesus Kristus, kan vi, med hans hjelp, gjøre alt han trenger at vi gjør – også mirakuløse ting.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lage en liste på tavlen over noe av “alt som er godt” som vi mottar gjennom Jesu Kristi evangelium, for eksempel evige familier, å få vende tilbake til vår himmelske Fader og få tilgivelse for våre synder. Deretter kan du be barna lese Moroni 7:21–22 og 25, og se etter hvordan vi kan motta alle disse gode tingene. Hvordan kan vi vise vår tro på Jesus Kristus og hans løfter?

  • Les Moroni 7:33 for barna, og be dem lytte etter hva vi kan gjøre når vi har tro på Jesus Kristus. Hvis det passer, kan du fortelle om erfaringer du har hatt der tro hjalp deg å gjøre det Gud ønsket at du skulle gjøre. Hjelp barna å komme på og gi eksempler fra sitt eget liv. Hvordan gjorde troen på Kristus en forskjell i disse eksemplene?

Moroni 7:40–41; 9:25–26

Jeg kan ha håp i Jesus Kristus, selv under vanskelige prøvelser.

Mormon og Moroni opplevde nedslående omstendigheter, men de fant håp i Frelseren Jesus Kristus. Hvordan kan du hjelpe barna å finne håp i Kristus når de er motløse?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lage en liste over noen problemer som kan få mennesker til å føle seg motløse eller uten håp. Be barna lese Moroni 7:40‒41 og 9:25‒26, og se etter noe som kan hjelpe en som føler seg motløs. Fortell dem hvordan Jesus Kristus og hans evangelium har hjulpet deg i vanskelige tider.

  • Oppfordre barna til å skrive et budskap til en som føler seg motløs, for å hjelpe ham eller henne å finne håp i Kristus, slik Mormon gjorde for sin sønn i Moroni 9:25‒26. Oppfordre barna til å bruke ord og setninger fra disse versene i budskapene sine.

  • Fyll en gjennomsiktig beholder med vann, og slipp to gjenstander ned i den – én som flyter og én som synker. Sammenlign den flytende gjenstanden med en person som har håp i Kristus. Les Moroni 9:25 sammen. Hvordan kan Kristus “løfte [oss] opp” når vi opplever vanskelige prøvelser? Hjelp barna å tenke over hvordan de kan la Frelseren og hans oppmuntrende lære “for evig hvile i [sitt] sinn”.

Moroni 7:45–48

“Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet.”

Å utvikle kjærlighetens gave er et livslangt mål. Hvordan kan du inspirere barna til å søke Kristi rene kjærlighet?

Mulige aktiviteter

  • Be barna dele hva de tror ordet “kjærlighet” [nestekjærlighet] betyr. Be så et av barna lese Moroni 7:45. (Hvis noen av ordene i dette verset er vanskelige å forstå, kan du hjelpe barna å slå dem opp i en ordbok.) Be barna snakke om noen de kjenner som er gode eksempler på nestekjærlighet. Hvorfor kalles nestekjærlighet for “Kristi rene kjærlighet”? (Moroni 7:47). Hva lærer vers 48 oss om hvordan vi kan bli fylt med kjærlighet? Oppfordre hvert barn til å be om nestekjærlighet denne uken, og se etter måter å vise nestekjærlighet til andre på.

  • Hjelp barna å tenke over hvordan Jesus viste nestekjærlighet (se for eksempel Lukas 23:34; Johannes 8:1‒11; Ether 12:33‒34). Hvordan kan vi følge hans eksempel?

  • Be barna skrive navnene på noen de kjenner, på papirlapper og legge dem i en liten pose eller beholder. Oppfordre dem til å ta beholderen med seg hjem, velge et navn fra den hver dag og gjøre noe som viser kjærlighet til vedkommende. I en fremtidig leksjon kan du be dem fortelle om sine erfaringer med å hjelpe disse menneskene.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å tenke på noen som kanskje søker større tro eller håp i Jesus Kristus. Oppfordre barna til å dele med vedkommende noe de har lært i klassen i dag.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til ærbødighet. En viktig del av ærbødighet er å tenke på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Du kan gjerne minne barna på å være ærbødige ved å synge eller nynne en sang lavt eller vise et bilde av Jesus.

Skriv ut