Oppi ja liitot 2021
29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta. Pääsiäinen: ”Minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin”


”29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta. Pääsiäinen: ’Minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta. Pääsiäinen”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Kristus-patsas

29. maaliskuuta – 4. huhtikuuta

Pääsiäinen

”Minä olen hän, joka elää, minä olen hän, joka teurastettiin”

Pääsiäissunnuntain Alkeisyhdistyksen luokka on erinomainen tilaisuus auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa. Etsi Herran johdatusta siihen, kuinka tehdä niin. Saatat löytää hyödyllisiä ideoita tästä opetusehdotuksesta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna lasten kertoa, mitä he tietävät siitä, miksi vietämme pääsiäistä. Kysy heiltä, mitä heidän perheensä tekee juhlistaakseen pääsiäisenä Jeesuksen Kristuksen ylösnousemusta. Tai anna heidän kertoa, mitä he oppivat Jeesuksesta Kristuksesta kotona ja pyhistä kirjoituksista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 138:11–17

Jeesuksen Kristuksen ansiosta minä nousen kuolleista.

Kun opetat lapsille Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta, OL 138:11–17 voi auttaa sinua selittämään, mitä tarkoittaa se, että nousee ylös kuolleista. Nämä jakeet voivat myös vahvistaa heidän uskoaan siihen, että he nousevat jonakin päivänä kuolleista.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia Vapahtajan kuolemasta, hautaamisesta ja ylösnousemuksesta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 57, 58 ja 59). Kysy lapsilta, mitä he tietävät näistä tapahtumista. Todista, että Jeesus kuoli meidän vuoksemme ja nousi ylös kuolleista, niin että me kaikki voimme kuoltuamme nousta ylös kuolleista.

  • Mieti jokin havaintoesitys, joka voi auttaa lapsia ymmärtämään, mitä tapahtuu, kun kuolemme (henkemme ja ruumiimme joutuvat erilleen) ja kun nousemme ylös kuolleista (henkemme ja ruumiimme tulevat jälleen yhteen). Mitä esimerkiksi tapahtuu, kun taskulampusta poistaa pariston tai mustekynästä poistaa mustesäiliön? Mitä tapahtuu, kun nämä esineet yhdistetään uudelleen?

  • Lue lapsille osa jakeesta OL 138:17: ”Henki ja ruumis yhdistettäisiin niin, ettei niitä enää koskaan erotettaisi, jotta he saisivat ilon täyteyden.” Miksi olemme kiitollisia ruumiistamme? Kerro, miten suurta iloa tunnet tietäessäsi, että me kaikki nousemme ylös kuolleista ja saamme takaisin ruumiimme.

  • Laulakaa yhdessä jokin ylösnousemuksesta kertova laulu, kuten ”Jeesus on noussut” tai ”Kai Jeesus elää vieläkin?” (Lasten laulukirja, s. 44, 45). Anna lapsille kuvia, jotka esittävät laulun sanoja tai ilmauksia (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 59, 60 ja 61), ja kehota heitä nostamaan heillä oleva kuva ylös, kun siihen liittyvä sana tai ilmaus lauletaan.

OL 76:11–24; 110:1–7; JS–H 1:14–17

Profeetta Joseph Smith näki Jeesuksen Kristuksen.

Yksi tapa auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan Vapahtajaan on lukea heille Joseph Smithin todistus: ”Hän elää! Sillä me näimme hänet, tosiaankin Jumalan oikealla puolella.” (OL 76:22–23.)

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvaa Joseph Smithin ensimmäisestä näystä (ks. aineistosta Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi viikon 4.–10. tammikuuta oppimisehdotus). Kehota lapsia kertomaan, mitä kuvassa tapahtuu, ja pyydä heitä näyttämään kuvasta Jeesus Kristus. Kysy lapsilta, tietävätkö he mitään muuta tilannetta, jolloin Joseph Smith näki Vapahtajan. Kerro omin sanoin kokemuksista, joita kuvaillaan kohdissa OL 76:11–24; 110:1–7. Kerro lapsille, kuinka nämä pyhien kirjoitusten kohdat vahvistavat sinun uskoasi Jeesukseen Kristukseen.

  • Kun lapset värittävät tämän viikon toimintasivua, lue heille siihen liittyvät pyhien kirjoitusten kohdat. Tuo esiin kuvassa olevia yksityiskohtia, joita jakeissa kuvaillaan. Todista lapsille, että profeetta Joseph Smith näki Jeesuksen Kristuksen, ja tämä on yksi syy, jonka ansiosta tiedämme, että Jeesus elää.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 76:11–24; 110:1–10; JS–H 1:14–17

Profeetta Joseph Smith todisti, että Jeesus Kristus elää.

Profeetan tärkein tehtävä on todistaa Jeesuksesta Kristuksesta. Auta lapsia vahvistamaan uskoaan Vapahtajaan oppimalla siitä, mitä Joseph Smith todisti Vapahtajasta.

Mahdollisia toimintoja

  • Seuraavissa kohdissa kuvaillaan tilanteita, jolloin Jeesus Kristus ilmestyi Joseph Smithille: OL 76:11–24; 110:1–10; JS–H 1:14–17. Kirjoita taululle totuuksia, joita opimme Vapahtajasta näiden jakeiden pohjalta. Kehota lapsia mainitsemaan, missä jakeissa opetetaan taululla lueteltuja totuuksia. Mitä muuta me opimme Jeesuksesta Kristuksesta Joseph Smithin kokemusten pohjalta?

  • Auta lapsia yhdistämään tämän viikon toimintasivun kuvat annettuihin pyhien kirjoitusten jakeisiin. Miksi on siunaus, että tiedämme Joseph Smithin nähneen ylösnousseen Vapahtajan? Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus Kristus elää ja että Joseph Smith on profeetta.

OL 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17

Jeesuksen Kristuksen ansiosta minä nousen kuolleista.

Kuinka autat lapsia syventämään kiitollisuuttaan Vapahtajan suomasta ylösnousemuksen lahjasta meille kaikille?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle luettavaksi yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: OL 63:49; 88:14–17, 27; 138:11, 14–17. Kehota lapsia tutkimaan heille annettuja jakeita ja etsimään ilmaus, jossa heidän mielestään tiivistyy pääsiäisen sanoma. Anna heidän kertoa ajatuksistaan. Mikäli jää aikaa, anna heidän jokaisen valmistaa kortti, jossa on heidän löytämänsä ilmaus ja jonka he voivat antaa jollekulle sukulaiselle tai ystävälle.

  • Kysy lapsilta, kuinka he selittäisivät pikkusiskolle, pikkuveljelle tai ystävälle, mitä tarkoittaa se, että nousee ylös kuolleista. Voitte löytää ideoita lukemalla yhdessä OL 138:14–17 ja miettimällä seuraavia kysymyksiä: Mitä tapahtuu hengellemme ja ruumiillemme, kun kuolemme? Mitä tapahtuu, kun nousemme ylös kuolleista? Kuinka Jeesus Kristus teki ylösnousemuksen mahdolliseksi?

  • Näytä video ”Koska Hän elää” (churchofjesuschrist.org) ja anna lasten kertoa, mitä he ajattelevat siitä, mitä Vapahtaja on tehnyt heidän hyväkseen.

    Kuva
    Jeesus rukoilemassa

    Rukouksen Herra, Yongsung Kim

OL 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43

Voin saada syntini anteeksi Jeesuksen Kristuksen ansiosta.

Sen lisäksi että Jeesus Kristus pelasti meidät fyysiseltä kuolemalta, Hän on antanut meille keinon pelastua hengelliseltä kuolemalta – toisin sanoen saada syntimme anteeksi ja palata Jumalan luo.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle kaksi tämän kaltaista otsikkoa: Mitä Vapahtaja teki ja Mitä minun täytyy tehdä. Kehota jokaista lasta tutkimaan yhtä seuraavista kohdista ja etsimään jokin asia, joka kuuluu näiden otsikoiden alle: OL 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 58:42–43. Kerro, millaista iloa ja kiitollisuutta tunnet siitä, mitä Vapahtaja on tehnyt meidän hyväksemme.

  • Auta lapsia oppimaan kolmas uskonkappale. Voisit auttaa heitä opettelemaan sen ulkoa näyttämällä kuvia, jotka liittyvät avainilmauksiin.

  • Näytä video ”The Shiny Bicycle” [Kiiltävä polkupyörä] (churchofjesuschrist.org) tai kerro omin sanoin kertomus lapsesta, joka teki väärän valinnan ja teki sitten parannuksen. Auta lapsia keskustelemaan siitä, mitä kertomuksen lapsi teki saadakseen anteeksi. Kuinka Vapahtaja on tehnyt mahdolliseksi sen, että me voimme saada anteeksi?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia miettimään, mitä he voivat tehdä kertoakseen muille – varsinkin perheensä jäsenille ja sukulaisille – mitä Jeesus Kristus on tehnyt meidän hyväksemme. Kun seuraavan kerran tapaatte, pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat tehneet.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset hyötyvät toistamisesta. Älä epäröi toistaa toimintoja useaan kertaan, varsinkaan nuorempien lasten kanssa. Toistaminen auttaa lapsia muistamaan, mitä he oppivat.

Kuva
toimintasivu: Joseph Smith näki Jeesuksen Kristuksen

Tulosta