Lære og Pagter 2021
5.-11. april. Lære og Pagter 30-36: »Du er kaldet til at prædike mit evangelium«


»5.-11. april. Lære og Pagter 30-36: ›Du er kaldet til at prædike mit evangelium‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»5.-11. april. Lære og Pagter 30-36«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
tidlige missionærer for Kirken

5.-11. april

Lære og Pagter 30-36

»Du er kaldet til at prædike mit evangelium«

Når du bønsomt studerer Lære og Pagter 30-36 med børnene i din klasse i tankerne, kan Ånden give dig ideer til, hvordan du kan undervise dem. Find flere ideer i dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af missionærer, og bed børnene om at fortælle, hvad de ved om missionering.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 33:2-3, 6-10

Jeg kan fortælle om Jesu Kristi evangelium.

Selv små børn kan dele deres vidnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Hvordan kan du anvende disse vers til at inspirere dem til at gøre det?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at prøve at sige en sætning som »Gud elsker dig« med lukket mund. Påpeg, at vi ikke kan lære folk om evangeliet, hvis vi ikke åbner vores mund. Læs Lære og Pagter 33:8-10, og lad dem åbne munden, hver gang de hører ordene »åbn munden« eller »åbn jeres mund«. Hvorfor ønsker vor himmelske Fader, at vi åbner vores mund og deler evangeliet med andre?

  • Hvisk noget meget sagte til dem, fx »Joseph Smith var Guds profet«, og bed dem om at gentage det, du sagde. Sig derefter sætningen lidt højere. Læs Lære og Pagter 33:2. Hjælp dem til at forstå, at når der står »opløfte [vo]res røst«, betyder det, at vi ikke skal være bange for at fortælle andre om Jesus Kristus, Mormons Bog og andre af evangeliets sandheder.

  • Læg papirdukker eller billeder af mennesker rundt om i lokalet. Lad børnene finde menneskene og lægge dem samlet foran i lokalet. Læs Lære og Pagter 33:6, og forklar, hvad det betyder, at Herren vil »indsamle [s]ine udvalgte«. Bær vidnesbyrd om, at vi kan hjælpe til med at indsamle mennesker til Herren, når vi deler evangeliet med andre.

  • Syng en sang om at fortælle om evangeliet, fx »Jeg ønsker nu at være missionær« (Børnenes sangbog, s. 90). Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan hjælpe andre mennesker til at lære om Jesus Kristus.

Lære og Pagter 33:12-17

Jeg kan bygge mit liv på Jesu Kristi evangelium.

Det råd, Herren gav Ezra Thayer og Northrop Sweet, kan hjælpe de børn, du underviser, til at bygge deres liv på Jesu Kristi evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af en bygnings fundament, og bed dem om at beskrive det. Hvorfor har en bygning brug for et stærkt, solidt fundament? Læs Lære og Pagter 33:12-13 sammen med børnene, og forklar, at Herren ønsker, at vi bygger vores liv på hans evangelium. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan bygge deres liv på Jesu Kristi evangelium.

  • Giv børnene nogle ting, de kan bygge et tårn af, fx klodser eller plastikkrus. Sæt et billede, der repræsenterer noget, Herren sagde i Lære og Pagter 33:14-17, på hver ting. Bed dem om at bygge et tårn, mens du taler med dem om, hvordan disse ting hjælper os til at bygge vores liv på Jesu Kristi evangelium.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 30:1-2

Jeg bør fokusere mere på det, der hører Gud til, end ting på jorden.

Herrens råd til David Whitmer i afsnit 30 kan hjælpe de børn, du underviser, til at være trofaste mod Jesu Kristi evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 30:1 sammen, og bed børnene om med deres egne ord at sammenfatte det råd, Herren gav David Whitmer. Hvordan kan vi somme tider »frygt[e] mennesker« eller hvad andre måtte tænke, i stedet for at gøre det, vi ved, vi burde?

  • Lad børnene prøve at udføre to opgaver på én gang, fx at citere en trosartikel og samtidig skrive navnene ned på alle børnene i klassen. Spørg dem, hvorfor det var svært at koncentrere sig om den første opgave. Hvilke ting af »det, der vedrører denne jord« (L&P 30:2), kan aflede os fra at huske Jesus Kristus og hans evangelium? Hvordan kan vi holde vores fokus på ham frem for på mindre vigtige ting?

Lære og Pagter 30-34

Jeg kan fortælle om Jesu Kristi evangelium.

Mange børn i Kirken ser frem til at tage på fuldtids- eller tjenestemission. Erfaringerne fra missionærerne omtalt i afsnit 30-34 kan være med til at forberede dem.

Mulige aktiviteter

  • Bed et medlem i menigheden om at lære om en af de missionærer, der blev kaldet i Lære og Pagter 30-34, og fortælle børnene, hvad de har lært (se »Genoprettelsens røster: De første omvendte« i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier)..

  • Tegn en stor mund på tavlen, og hjælp dem til at finde Herrens løfter til os i Lære og Pagter 33:8-10, når vi åbner vores mund for at fortælle om evangeliet. Lad dem skrive disse løfter på tavlen, og hjælp dem til at forstå, hvad disse løfter betyder. Bed et barn om inde i munden at skrive en evangelisk sandhed, de kan dele med andre.

  • Vis et billede af en basun, og tal om, hvad det vil sige at forkynde evangeliet »med en basuns lyd«. Hvordan »opløfte[r]« vi vores røst? (Lære og Pagter 33:2; 34:6).

  • Bed dem om at fortælle, hvordan de forbereder sig på at tage på mission en dag. Hvis de kender nogen (måske en i familien), der er på mission, kan du bede dem om at fortælle om hans eller hendes oplevelser. Eller inviter nogle missionærer, en hjemvendt missionær eller en, der forbereder sig på en mission til at dele deres begejstring for missionering. Fortæl om nogle af dine oplevelser med at dele evangeliet, herunder oplevelser fra din hverdag.

    Billede
    nogle drenge leger

    Jeg kan dele evangeliet med mine venner.

Lære og Pagter 33:12-17

Jeg kan bygge mit liv på Jesu Kristi evangelium.

Hvis børnene i en tidlig alder kan lære, hvordan de bygger deres liv på Jesu Kristi evangelium, er det mere sandsynligt, at de bliver ved med at være trofaste mod ham. Rådet i disse vers kan hjælpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Tag nogle genstande med af forskellig hårdhed, fx et tøjdyr, en svamp, ler og en sten. Giv børnene lov til at holde og mærke på dem alle. Lad dem kigge i Lære og Pagter 33:12-13 for at finde ud af, hvordan Herren beskriver sit evangelium. Hvorfor er »klippe« et godt ord til at beskrive evangeliet? Hvordan kan vi bygge vores liv på evangeliets klippe?

  • Hjælp dem med at læse Lære og Pagter 33:12-17 og finde ting, vi kan gøre for at bygge vores liv på Jesu Kristi evangelium. Bed dem om at tegne et billede af noget, de finder, og lad dem gætte, hvad de andres billeder forestiller.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at være ligesom missionærer ved at dele noget med deres familie, de har lært i Primary i dag.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om lovede velsignelser. Når du opfordrer børnene til at efterleve et evangelisk princip, fortæller du om løfter, som Gud har lovet dem, der efterlever det princip. Du kan fx bære vidnesbyrd om de velsignelser, Herren giver dem, der åbner deres mund og deler evangeliet med andre.

Udskriv