Lære og Pagter 2021
29. marts-4. april. Påske: »Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel«


»29. marts-4. april. Påske: ›Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter, 2021, 2020

»29. marts-4. april. Påske«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
Kristusfigur

29. marts-4. april

Påske

»Jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel«

En primaryklasse en påskesøndag er en storartet mulighed for at hjælpe børnene til at styrke deres tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Søg Herrens vejledning til, hvordan du gør det. Du kan finde nogle brugbare ideer i dette oplæg.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle dig, hvad de ved om grunden til, at vi fejrer påske. Spørg dem, hvad deres familie gør for at fejre Jesu Kristi opstandelse ved påsketid. Eller lad dem fortælle, hvad de har lært om Jesus Kristus derhjemme og i skrifterne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 138:11-17

Takket være Jesus Kristus opstår jeg.

Når du lærer børnene om Jesu Kristi opstandelse, kan Lære og Pagter 138:11-17 være en hjælp for dig til at forklare, hvad det vil sige at opstå. Disse vers kan også være med til at opbygge deres tro på, at de en dag vil opstå.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af Frelserens død, begravelse og opstandelse (se Evangelisk kunst, nr. 57, 58 og 59). Spørg, hvad børnene ved om disse begivenheder. Bær vidnesbyrd om, at Jesus døde for os og rejste sig fra de døde, så vi alle kan opstå, når vi dør.

  • Tænk på en illustration, der kan hjælpe dem til at forstå, hvad der sker, når vi dør (vores ånd og krop adskilles), og når vi opstår (vores ånd og krop føres sammen igen). Hvad sker der fx, når vi fjerner et batteri fra en lommelygte eller blækpatron fra en kuglepen? Hvad sker der, når disse ting sættes sammen igen?

  • Læs Lære og Pagter 138:17 for børnene: »Ånden og legemet [skal] forenes for aldrig mere at blive adskilt, så de [kan] modtage en fylde af glæde.« Hvorfor er vi taknemmelige for vores krop? Fortæl om den glæde, du føler ved at vide, at vi alle skal opstå og få vores krop igen.

  • Syng en sang sammen om opstandelsen, fx »Mon Jesus virkelig opstod« eller »Jesus opstanden« (Børnenes sangbog, s. 45, 44). Giv børnene billeder, der repræsenterer ord eller udtryk i sangen (se fx Evangelisk kunst, nr. 59, 60 og 61), og lad dem vise deres billede, når de synger disse ord.

Lære og Pagter 76:11-24; 110:1-7; Joseph Smith – Historie1:14-17

Profeten Joseph Smith så Jesus Kristus.

En måde at styrke deres tro på Frelseren på er ved at dele Joseph Smiths vidnesbyrd med dem: »Han lever! For vi så ham, ja, ved Guds højre hånd« (L&P 76:22-23).

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af Joseph Smiths første syn (se oplægget for 4.-10. januar i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Lad dem fortælle dig, hvad der sker på billedet, og bed dem om at finde Jesus Kristus. Spørg dem, om de kender til andre gange, hvor Joseph Smith så Frelseren. Fortæl med dine egne ord om oplevelserne i Lære og Pagter 76:11-24 og 110:1-7. Fortæl dem, hvordan disse skriftsteder opbygger din tro på Jesus Kristus.

  • Mens de farvelægger denne uges aktivitetsside, læser du de skriftsteder for dem, den henviser til. Påpeg de detaljer på billederne, der beskrives i versene. Bær vidnesbyrd for dem om, at Joseph Smith så Jesus Kristus, og det er en af grundene til, at vi ved, Jesus lever.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 76:11-24; 110:1-10; Joseph Smith – Historie 1:14-17

Profeten Joseph Smith bar vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever.

En profets vigtigste opgave er at vidne om Jesus Kristus. Hjælp børnene til at opbygge deres tro på Frelseren ved at lære af Joseph Smiths vidnesbyrd om ham.

Mulige aktiviteter

  • De følgende skriftsteder beskriver tidspunkter, hvor Jesus Kristus viste sig for Joseph Smith: Lære og Pagter 76:11-24, 110:1-10 og Joseph Smith – Historie 1:14-17. Skriv nogle sandheder på tavlen, vi lærer om Frelseren i disse vers. Bed dem om at finde frem til, hvilke vers der omhandler de sandheder, som står på tavlen. Hvad kan vi ellers lære om Jesus Kristus af Joseph Smiths oplevelser?

  • Hjælp på denne uges aktivitetsside børnene med at få billederne til at passe sammen med skriftstederne. Hvorfor er det en velsignelse at vide, at Joseph Smith så den opstandne Frelser? Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever, og at Joseph Smith er en profet.

Lære og Pagter 63:49; 88:14-17, 27; 138:11, 14-17

Takket være Jesus Kristus opstår jeg.

Hvordan vil du hjælpe børnene til bedre at påskønne opstandelsens gave, som Frelseren gav til os alle?

Mulige aktiviteter

  • Giv alle børnene et af følgende skriftsteder: Lære og Pagter 63:49, 88:14-17, 27 og 138:11, 14-17. Lad dem læse deres vers for at finde en vending, de føler fanger påskens budskab. Bed dem om at dele deres tanker. Hvis tiden tillader det, kan du lade dem lave kort, der indeholder de sætninger, de har fundet, som de kan give til familie eller venner.

  • Spørg dem, hvordan de vil forklare en lillesøster, en lillebror eller en ven, hvad det vil sige at opstå. Find forslag ved sammen at læse Lære og Pagter 138:14-17, og overvej spørgsmål som disse: Hvad sker der med vores ånd og krop, når vi dør? Hvad sker der, når vi opstår? Hvordan gjorde Jesus opstandelsen mulig?

  • Lad dem fortælle deres følelser for, hvad Frelseren gjorde for dem.

    Billede
    Jesus beder

    Bønnens Herre, af Yongsung Kim

Lære og Pagter 18:10-13; 19:16-19; 45:3-5; 58:42-43

Takket være Jesus Kristus kan jeg blive tilgivet for mine synder.

Udover at frelse os fra fysisk død sørgede Jesus Kristus for, at vi kan blive frelst fra åndelig død, med andre ord at blive tilgivet for vores synder og vende tilbage til Guds nærhed.

Mulige aktiviteter

  • Skriv to overskrifter lig disse på tavlen: Det gjorde Frelseren og Det må jeg gøre. Bed alle børnene om at lede i et af følgende skriftsteder for at finde noget, der hører under disse overskrifter: Lære og Pagter 18:10-13, 19:16-19, 45:3-5 og 58:42-43. Fortæl om din glæde og taknemmelighed for det, Frelseren gjorde for os.

  • Lær børnene den tredje trosartikel. Hjælp dem eventuelt med at lære den udenad ved at vise billeder, der passer til nøgleudtrykkene.

  • Fortæl en historie, du selv finder på, om et barn, der traf et forkert valg og derefter omvendte sig. Hjælp dem til at tale om, hvad barnet i historien gjorde for at få tilgivelse. Hvordan har Frelseren gjort det muligt for os at blive tilgivet?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Få børnene til at tænke på noget, de kan gøre for at fortælle andre mennesker, især deres familie, hvad Jesus Kristus har gjort for os. Næste gang du møder dem, beder du dem om at fortælle, hvad de gjorde.

Gør undervisningen bedre

Børn nyder godt af gentagelser. Tøv ikke med at gentage aktiviteter mange gange, især ikke med yngre børn. Gentagelser vil hjælpe børnene til at huske det, de har lært.

Billede
aktivitetsside: Joseph Smith så Jesus Kristus

Udskriv