Lære og pakter 2021
5.–11. april. Lære og pakter 30–36: “Du er kalt til å forkynne mitt evangelium”


“5.–11. april. Lære og pakter 30–36: ‘Du er kalt til å forkynne mitt evangelium’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“5.–11. april. Lære og pakter 30‒36”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
tidlige misjonærer i Kirken

5.–11. april

Lære og pakter 30–36

“Du er kalt til å forkynne mitt evangelium”

Når du med bønnens hjelp studerer Lære og pakter 30–36 med barna i klassen i tankene, kan Ånden gi deg forslag til hvordan du kan undervise dem. Se etter ytterligere forslag i denne oversikten.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Hold opp et bilde av misjonærer, og be barna fortelle hva de vet om misjonærarbeid.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 33:2–3, 6–10

Jeg kan dele Jesu Kristi evangelium med andre.

Selv yngre barn kan dele sitt vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Hvordan kan du bruke disse versene til å inspirere dem til å gjøre det?

Mulige aktiviteter

  • Be barna prøve å si en setning som “Gud elsker deg”, med munnen lukket. Forklar at vi ikke kan undervise folk om evangeliet hvis vi ikke åpner munnen. Les Lære og pakter 33:8–10, og be barna åpne munnen hver gang de hører ordene “opplat deres munn”. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal åpne munnen og dele evangeliet med andre?

  • Hvisk noe veldig lavmælt til barna, som for eksempel “Joseph Smith var en Guds profet”, og be dem gjenta det du sa. Si så den samme setningen litt høyere. Les Lære og pakter 33:2. Hjelp barna å forstå at “å oppløfte [vår] røst” betyr at vi ikke er redde for å fortelle andre om Jesus Kristus, Mormons bok og andre sannheter i evangeliet.

  • Sett papirdukker eller bilder av personer rundt i rommet. Be barna finne personene og samle dem foran i rommet. Les Lære og pakter 33:6, og forklar hva det vil si at Herren vil “samle [sine] utvalgte”. Bær vitnesbyrd om at vi kan bidra til å samle folk til Herren når vi deler evangeliet med andre.

  • Syng en sang om å dele evangeliet med andre, som for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90). Hjelp barna å tenke over hvordan de kan hjelpe andre å lære om Jesus Kristus.

Lære og pakter 33:12‒17

Jeg kan bygge livet mitt på Jesu Kristi evangelium.

Rådene Herren ga Ezra Thayer og Northrop Sweet, kan hjelpe barna du underviser å bygge sitt liv på Jesu Kristi evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av grunnmuren til en bygning, og be dem beskrive den. Hvorfor trenger en bygning en sterk og solid grunnmur? Les Lære og pakter 33:12–13 sammen med barna og forklar at Herren ønsker at vi skal bygge vårt liv på hans evangelium. Hjelp barna å tenke på hvordan de kan bygge sitt liv på Jesu Kristi evangelium.

  • Gi barna noen gjenstander som de kan bruke til å bygge et tårn, som for eksempel byggeklosser eller plastbegre. Merk hver gjenstand med et bilde som forestiller ting Herren sa i Lære og pakter 33:14–17. Be barna bygge et tårn mens du snakker med dem om hvordan disse tingene hjelper oss å bygge vårt liv på Jesu Kristi evangelium.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 30:1–2

Jeg skulle fokusere mer på det som er av Gud enn jordiske ting.

Herrens råd til David Whitmer i kapittel 30 kan hjelpe barna du underviser å holde seg trofaste mot Jesu Kristi evangelium.

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 30:1 sammen, og be barna oppsummere med egne ord rådene Herren ga David Whitmer. Hvordan kan vi noen ganger frykte mennesker, eller bekymre oss for hva andre kan tenke, istedenfor å gjøre det vi vet vi burde?

  • Be barna prøve å gjøre to oppgaver på én gang, for eksempel å sitere en trosartikkel samtidig som de skriver ned navnene på alle barna i klassen. Spør dem hvorfor det var vanskelig å fokusere på den første oppgaven. Hva er noen “jordiske ting” (Lære og pakter 30:2) som kan avlede oss fra å huske Jesus Kristus og hans evangelium? Hvordan kan vi holde fokus på ham istedenfor på mindre viktige ting?

Lære og pakter 30–34

Jeg kan dele Jesu Kristi evangelium med andre.

Mange barn i Kirken ser frem til å utføre en heltidsmisjon eller en tjenestemisjon. Erfaringene til misjonærene som er omtalt i kapittel 30–34 kan hjelpe dem å forberede seg.

Mulige aktiviteter

  • Be et medlem av menigheten om å lære om en av misjonærene som ble kalt i Lære og pakter 30–34 og dele det de lærer med barna (se “Gjenopprettelsens røster: Vitnesbyrd fra tidlige konvertitter” i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller “The Faith and Fall of Thomas Marsh”, “Ezra Thayer: From Skeptic to Believer”, “Orson Pratt’s Call to Serve”, Revelations in Context, 54–69).

  • Tegn en stor munn på tavlen, og hjelp barna å finne i Lære og pakter 33:8–10 Herrens løfter til oss når vi åpner munnen for å dele evangeliet med andre. La barna skrive disse løftene på tavlen, og hjelp dem å forstå hva disse løftene betyr. Be hvert barn skrive i munnen en sannhet i evangeliet som de kan dele med andre.

  • Vis et bilde av en trompet, og snakk om hva det vil si å forkynne evangeliet “som med en basuns lyd”. Hvordan kan vi “oppløfte” vår røst? (Lære og pakter 33:2; 34:6

  • Be barna fortelle hvordan de forbereder seg til å reise på misjon en dag. Hvis de kjenner noen (kanskje et familiemedlem) som er på misjon, kan du be dem fortelle om hans eller hennes erfaringer. Alternativt kan du be misjonærer, en hjemvendt misjonær eller noen som forbereder seg til misjon, om å dele sin begeistring for misjonærarbeidet. Fortell om noen av dine erfaringer med å dele evangeliet med andre, herunder erfaringer i hverdagen.

    Bilde
    gutter som leker

    Jeg kan dele evangeliet med vennene mine.

Lære og pakter 33:12‒17

Jeg kan bygge livet mitt på Jesu Kristi evangelium.

Hvis barna kan lære i ung alder hvordan de kan bygge sitt liv på Jesu Kristi evangelium, vil de med større sannsynlighet holde seg trofaste mot ham. Rådene som er gitt i disse versene, kan hjelpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Ta med ting med forskjellig hardhet til klassen, for eksempel et kosedyr, en svamp, leire og en stein. La barna kjenne på hver av dem. Be dem se i Lære og pakter 33:12–13 for å finne ut hvordan Herren beskriver sitt evangelium. Hvorfor er “klippe” et godt ord for å beskrive evangeliet? Hvordan kan vi bygge vårt liv på evangeliets klippe?

  • Hjelp barna å lese Lære og pakter 33:12–17 og finne ting vi kan gjøre for å bygge vårt liv på Jesu Kristi evangelium. Be barna tegne noe de finner, og la dem gjette hva hverandres tegninger fremstiller.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å være som misjonærer ved å dele med familien noe de har lært i Primær i dag.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om lovede velsignelser. Når du oppfordrer barn til å etterleve et prinsipp i evangeliet, kan du fortelle om løfter Gud har gitt dem som etterlever det. Du kan for eksempel bære vitnesbyrd om de velsignelser Herren gir dem som åpner sin munn og deler evangeliet med andre.

Skriv ut